Intelligentie Energy IQ verbruik per ruimte verbeteren

Opties

Op dit moment lijkt de toewijzing van verbruik per ruimte weinig hout te snijden. Dit kan volgens mij véél intelligenter.

Zoals Energy IQ nu werkt, heb ik de indruk dat het verbruik volledig wordt toegewezen aan de eerste ruimte die warmtevraag heeft. Tot de ketel weer stopt met stoken, krijgt alleen die ruimte alle verbruik toegewezen.

Waarom ik dat denk? We hadden de slimme schema's van vier ruimtes ingesteld om op hetzelfde moment te laten beginnen met verwarmen:

  • De woonkamer, de grootste ruimte in ons huis, met vier radiatoren, ingesteld om 7:30-21:30 te verwarmen naar 18,5C.
  • De keuken daarnaast, kleiner en met één radiator, zelfde schema.
  • De werkkamer, groter dan de keuken maar kleiner dan de woonkamer, met twee radiatoren, van 7:30-17:30 naar 16C (wie er werkt, zet hem handmatig warmer).
  • En de badkamer boven, nog geen 4m3 groot, met eem mini-radiatortje, van 7:30-8:30 naar 21C (even lekker behaaglijk wassen/douchen).

Met dit schema zag ik in Energy IQ dat vrijwel alle verbruik werd toegewezen aan de badkamer boven. Toen me dat opviel, heb ik de woonkamer ingesteld om 7:25 al te gaan stoken, vijf minuten eerder dus, en toen werd vrijwel alle verbruik toegewezen aan de woonkamer. Daaruit concludeer ik:

  • Als meerdere ruimtes tegelijk warmtevraag produceren, wordt het verbruik maar aan ééntje toegewezen.
  • Welke ruimte het verbruik toegewezen krijgt, hangt af van welke ruimte het eerste is begonnen met produceren van warmtevraag.
  • Als meerdere ruimtes tegelijk beginnen met warmtevraag, wordt het verbruik toegewezen aan de alfabetish eerste (badkamer boven in mijn geval).

Dat lijkt me alledrie onlogisch, en leidt volgens mij tot betekenisloze informatie over verbruik per ruimte. Het volgende lijkt mij logischer:

  • Als er warmtevraag is en de ketel dus stookt, wordt het verbruik toegewezen aan álle ruimtes die op dat moment warmtevraag produceren.
  • Hoe het verbruik wordt verdeeld over de ruimtes, wordt bepaald door de hoeveelheid slimme radiatorknoppen in elke ruimte (naar rato van het aantal).

Kortom: het verbruik integreren over de tijd en toewijzen naar rato van het aantal knoppen per ruimte.

PS: Tweede reden waarom ik denk dat Energy IQ nu werkt zoals ik beschrijf:

We hebben de badkamer boven inmiddels 'dom' gemaakt, omdat we die niet actief willen stoken maar domweg willen laten meewarmen als er warmtevraag is van andere ruimtes. Dus die ruimte hebben we in Tado losgekoppeld van onze slimme thermostaat en ingesteld op een slim schema waarmee hij altijd warmtevraag heeft, zodat de kraan altijd open staat als er elders warmtevraag is.

Resultaat: vrijwel alle verbruik wordt nu toegewezen aan die ene ruimte, omdat die continu warmtevraag produceert. Zelfs als drie andere ruimtes met in totaal acht radiatoren óók warmtevraag produceren.

3
3 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het is allemaal onzin natuurlijk. Je kunt alleen een goede meting hebben als je per radiator de in- en uitgaande temperatuur meet en de flow erdoor gaat meten. Zolang je dat niet hebt, dan zeggen de cijfers helemaal niks
  • Tado_Ace
    Tado_Ace
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Maar je geeft me wel een slimme tip @florismk , alhoewel ik nog niet weet hoe die op waarde te moeten schatten.
    In onze woonkamer is de thermostaat en 4 radiatoren met Tado⁰ knoppen.
    Ik kan die thermostaat in een fictieve kamer plaatsen.

    Die toewijzing aan ruimtes ben ik met je eens. Tado ziet er gelikt uit naar met de slimheid van de software valt wel mee.
    Zo vind ik energy IQ bepaald niet slim. Het weet in 1 tabel de huidige en de vorige maand te projecteren, maar op het punt van voorspellen of extrapoleren valt er niets mee te beleven.
    Ik zou bij energy IQ als eerste een mogelijkheid bieden dat de meterstanden automatisch kunnen worden ge-upload met zoals bij mindergas.nl
  • florismk
    Opties

    Eens, @Douwe, maar als de functie er toch in zit, dan maakt deze wijziging hem wel een stuk minder onzin.

  • Redvisch
    Opties

    @Douwe, je hebt daar volkomen gelijk in, maar er zijn manieren om toch dichter bij de waarheid te komen.

    Geef voor elke afsluiter aan wat de leiding dikte/diameter is. Todo neemt de tijd (en stand) van elke afsluiter. Dan heb je een verhouding die je kunt gebruiken in combinatie met de ingevoerde meterstanden (m3/kWh/GJ)