Kamer ensuite

Opties

Mijn vraag;

Wij hebben een zogenaamde kamer ensuite. Soms doen we de (schuif)deuren tussen beide ruimten dicht en dan wil ik een van de twee ruimtes met een lagere temperatuur verwarmen. Soms wil ik een van de twee ruimtes apart verwarmen.

Alle radiatoren worden "parallel" aangestuurd vanuit een centraal verdeelstation. We hebben een nieuwe thermostaat en in totaal 4 slimme kranen (2 per ruimte).

Ik heb geen tijdschema's ingesteld, handmatig aanzetten volstaat prima en wil ik ook zo houden.

Wie kan ons helpen aan de juiste configuratie?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt het als 2 ruimtes configureren dan werken ze onafhankelijk en kun je de temperaturen onafhankelijk varieren.

  • JanWelle
    Opties

    Dank voor je antwoord Rob. De kamer is al in 2 ruimtes geconfigureerd. Het zou ideaal zijn als beide ruimten standaard op één thermostaat zouden reageren (dus ziet als een ruimte) maar afhankelijk van deur open/dicht afzonderlijk te bedienen zijn via de kranen of wellicht via een aparte thermostaat.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is met Tado niet mogelijk. Configuraties van ruimtes zijn statisch.

  • JanWelle
    Opties

    Heb wat verder rondgezocht en het schijnt dat Tado support een 2e "zoneregelaar" kan instellen zie hieronder:

    "Ondertussen extra radiatorknoppen geplaatst, instelling 2de zoneregelaar door Tado aangepast en ik moet zeggen: "Works like a charm."

    Ik kan nu de temperatuur van iedere kamer individueel regelen. Verrekt handig."


    Dank evengoed

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dan moet je dus een 2e thermostaat kopen. Maar ik zie het nut daar niet van, als je apart wilt meten van de radiatoren kun je een draadloze temperatuursensor er bij komen.

    Maar hoe dan ook, je wens van "afhankelijk van deur open/dicht afzonderlijk te bedienen" dat kan niet met Tado. Het is of 1 ruimte of het zijn 2 ruimtes, en dat blijft dan zo. Je kunt geen condities inbouwen zoals "deur dicht".

  • Andreplusplus
    Opties
    @JanWelle Ik denk weer begripsverwarring.
    Stel "achterkamer" heeft de thermostaat en 1 of meer knoppen.
    "Voorkamer" heeft 1 of meer knoppen.
    Deuren dicht, Achter warm, Voor koel:
    Achter stel je in op de thermostaat, Voor op 1 van de knoppen (maakt niet uit welke)
    Deuren dicht, Achter koel, Voor warm:
    Zelfde idee. Indien nodig stuurt een knop uit Voor een seintje naar de thermostaat om de CV in te schakelen.

    Prima toch? Zo te zien heb je geen automatische schema's maar doe je alles handmatig. Moet kunnen.
  • JanWelle
    Opties

    Ja dat klopt helemaal. Helaas kun je vanaf de Tado thermostaat geen temperatuur per zone instellen. Wordt wel veelvuldig een slimme thermostaat genoemd maar er zitten bar weinig features in zover ik kan ontdekken. Tuurlijk kun je vanuit de app de temperatuur instellen maar waarom niet vanuit de thermostaat zelf?

    Begrijp inmiddels dat er andere thermostaten zijn waarbij dat wel kan, wellicht iets voor de toekomst van Tado.

    Tot slot, wij bedienen de thermostaat met de hand, geen schema's. Zou wel zo fijn zijn als er dan alsnog een uitschakelmoment is te configureren, dus aan met de hand en uit op ingestelde tijd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat je beter eerst eens kunt gaan bestuderen hoe het allemaal werkt en wat er mee kan.