Instelling voor 'domme radiatorknop'

Opties

Maak een instelling in Tado om een radiatorknop 'dom' te maken: altijd-open of altijd-dicht (en misschien ook: ventiel direct bediend met knop, zoals een echte domme knop).

Waarom?

Na een tijdje gebruik van ons Tado-systeem kwamen we tot de conclusie dat één van onze ruimtes geen slim schema nodig heeft. De badkamer boven is erg klein, zo klein dat het beter bleek om de radiator daar altijd open te hebben en mee te laten stoken met de warmtevraag van andere ruimtes. Dat geeft zowel qua temperatuur als vochtigheid het beste resultaat daar.

Dus eigenlijk moesten we daar standaard geen slimme knop hebben, ontdekten we achteraf, maar een domme. Maar vervangen door een handmatige knop was weer het andere uiterste; misschien willen we op andere momenten en onder andere omstandigheden weer wél een slim schema, en dat hij is verbonden met het hele Tado-systeem is wel handig.

Dus op advies op dit forum heb ik een workaround toegepast: de ruimte losgekoppeld van de slimme thermostaat, zodat hij de ketel niet meer kan aansturen; en een slim schema ingesteld waardoor hij altijd denkt dat het te koud is dus altijd open blijft. Werkt geweldig voor het doel (warmte/vocht) máár... nu denkt Energy IQ dat deze ruimte 80-90% van het verbruik veroorzaakt, omdat hij altijd warmtevraag heeft.

In combinatie met de 'domheid' van Energy IQ (zie dit idee), maakt deze workaround het verbruik per ruimte in Energy IQ dus betekenisloos.

En omdat ik denk dat er allerlei omstandigheden zijn waaronder het wenselijk is dat een slimme Tado-knop gewoon 'dom' open blijft (of dicht), lijkt het me een goede toevoeging als je per knop (of per ruimte) kan instellen dat hij 'dom' moet zijn. En als dit idee over Energy IQ wordt uitgevoerd, mag zo'n 'domme' ruimte dan ook meetellen voor het verbruik natuurlijk.

Ten overvloede: bijkomend voordeel van deze oplossing boven de workaround is natuurlijk dat de 'domme' instelling nooit warmtevraag produceert, dus dat Tado ook nooit 'denkt' dat deze ruimte de ketel heeft aangeslingerd. Want met de workaround 'denkt' Tado dat mijn ketel aan het stoken is zolang de badkamer boven de kraan open houdt omdat het te koud is.

7
7 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • florismk
    Opties

    Sinds ik dit idee heb geplaatst, is me nog een voordeel van deze mogelijkheid te binnen geschoten: als bypass/altijd-open radiator. Onze ketel heeft geen bypass, dus er moet altijd één radiator open blijven voor het nadraaien van de pomp. Wij hebben er nu voor gekozen om op de radiator in de gang een ouderwetse, handmatige knop te laten en die altijd open te laten. Resultaat is echter dat de gang onnodig warm wordt gestookt, terwijl we dus ook net hebben ontdekt dat de badkamer boven juist baat heeft bij altijd-open. Met de instelling die ik hier voorstel, heb je dus ook nog de keuze om te wisselen in welke radiator altijd-open is.

  • mroizo85
    mroizo85
    december 2023 aangepast
    Opties
    Dit lijkt een goede oplossing voor onnodig stoken in de nacht.

    Probleem met ratelende radiator en ook hier moet er een radiator open blijven.

    Werkt dit nog steeds goed bij jou?
  • S_nderr90
    S_nderr90 ✭✭✭
    Opties
    Ik ben helemaal voor dit idee!! Heb sinds enige tijd een fluit in mijn verwarming en krijg het maar niet weg.. dit zal een oplossing kunnen zijn en toch nog bepaalde functies van de knop kunnen behouden.

    Maar zoals er al vaak op dit forum wordt aangegeven, Tado doet verdomd weinig met tips en verzoeken..