Wireless Receiver op EcoTEC plus aansluiten

Opties

Hallo,

Ik wil een Tado Wireless Receiver aansluiten op de Vaillant ecoTEC plus VHR NL 25-30.

De Tado helpdesk maakt een nachtmerrie van dit klusje door steeds (al drie keer!) dezelfde, ontoereikende informatie te blijven sturen, ondanks vragen om verduidelijking en steeds meegestuurde foto's. Er zit daar ene Santana die zo in het boek van Youp van 't Hek kan.

Weet iemand waar de derde (aarde)draad van de verbindingskabel aangesloten moet worden in de ketel en de Wireless Receiver?


Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Aardedraad ketel zit goed. niet mee knoeien.
    Op de receiver derde contact van rechts, met het aarde symbool 😉

    Verder draad in de ketel zit goed, BUS +/-
    in de receiver ook op +/- aansluiten (volgorde maakt niet uit) vaillant eBus protocol is D07.
    Maar maak liever gebruik van de wizard in de app of ww.tado.com/start
    Werkt het nog niet - kun je nog proberen de draadbrug bij RT te verwijderen.
    Zet de ketel uit en weer aan als je de bedrading hebt gewijzigd. Wees geduldig na het opstarten. De brug bij Burner off moet blijven zitten.
  • Dank je André.

    Er zit een nieuwe kabel bij de Receiver met vier draden, waarvan je er één moet afdekken, de zwarte.

    Blauw en bruin moeten volgens Tado's instructie in de 24 V = RT aansluiting. De draadbrug die daar nu zit moet eruit. De Bus aansluiting wordt volgens die instructie ontkoppeld en blijft verder ongebruikt. Maar Tado support negeerde al drie verzoeken van mij om te vertellen waar de derde, grijze draad in moet.

    Kan het zijn dat jouw uitleg bedoeld is voor de oude Extension Kit. Die heb ik nooit gebruikt. Tado bleek me een kapot exemplaar te hebben gestuurd en toen bleek dat ik ook het draadloze Smart Thermostat naast de ketel kon bevestigen. Die heeft een eigen voeding met batterijen en verbonden met de Bus.

    Ik vermoed dat het verschil tussen Extension Kit en Wireless Receiver eruit bestaat dat de EK batterijen heeft en de WR zijn voeding uit de ketel haalt.

  • Andreplusplus
    Opties
    WR haalt zijn voeding (L, N en Aarde) uit een apart stopcontact (wandcontactdoos 🤔). Tussen WR en ketel hoeven maar twee draadjes gebruikt worden, op +/- in tado, en als je het mij vraagt op BUS in de ketel. Dat haal ik tenminste uit de tado pro app.
  • Andreplusplus
    Opties

    Hierbij de screenshots van de tado pro app


  • RobHuibers
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Dit komt uit een van de mails die ik van Tado Support kreeg:

    "If you wish to have the heating controlled by the tado wireless receiver, please remove the tado Smart Thermostat wires completely from the boiler and from tado. Then remove the bridge wire you see connected in 24V=RT in the boiler and connect the tado receiver wires there, then please follow the instructions."

    Dit betekent toch duidelijk aansluiten op 24 Volt!

    Mijn probleem met het advies van Tado Support hierboven is dat ik ze al drie keer heb gevraagd waar de grijze aarde draad heen moet in de ketel, en dat ik daar nog steeds geen antwoord op heb.

    Bedankt voor je hulp, maar ik ga het maar niet proberen. Ik heb nooit geprobeerd een apparaat voor 24 Volt met een 230 Volt stopcontact te verbinden, maar ik vermoed dat je dan een klap hoort en een brandlucht ruikt en het apparaat kan weggooien.

  • Andreplusplus
    Opties
    Zo moeilijk is het niet, als je een stekker aan een snoer durft te zetten, kan dit ook. De ontvanger heeft duidelijke aanduidingen voor L en N. Dat zijn de draadjes voor 230V aansluiting met een stekker in stopcontact.
    De +/- zijn de 2 (!) draadjes tussen ontvanger en ketel. Dat is laagspanning. Van de mail van tado support geloof ik geen barst. Hun eigen app geeft duidelijk aan: BUS. De overige draadjes
    in de 4 aderige kabel laat je los. Of je neemt een 2 aderige kabel (zoals ik op de foto zie met rood en blauw reeds aangesloten op BUS.)
  • Na de bijsluiter en het apparaat zelf nog eens te hebben bekeken kan ik alleen maar concluderen dat je gelijk hebt. Niets wijst erop dat de WR een 24 Volt voeding heeft. Bedankt!

  • Nu heeft Tado eindelijk bevestigd dat de WR aan een gewoon stopcontact moet. Overigens zonder aarde. Maar Tado blijft schrijven dat er twee draden naar de 24V=RT moeten ipv de bus. Het is voor mij als onwetende van electronica om gek van te worden. Volgens de Tado instructie moet een draad van RT-1 in de ketel naar COM in de WR en de andere van RT-2 naar NO. En de brug in 24V=RT moet eruit.

    Heb jij misschien een afbeelding van de Tado Pro app waar staat dat ik de Bus moet gebruiken?

    Je schreef "in de receiver ook op +/- aansluiten (volgorde maakt niet uit) vaillant eBus protocol is D07"

    Die +/- zie ik niet in de WR. Kijk ik niet goed? Of zijn ze er niet? Hier is een afbeelding van de binnenkant van de WR.



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is een ENGELSE receiver. Dit is niet het type voor NEDERLAND.

    Ik weet niet hoe je hier aan komt maar die moet je terug sturen als je die met een OpenTherm ketel wilt gebruiken want dat kan niet.