aansluiten thermostaat

Opties

Hallo,

Fijn dat ik hier terecht kan voor vragen.

Ik heb een Nefit Topline HR30 ketel. En in de woonkamer een standaard radiotor en een Jaga Mini Clima convectorput.

Bijgaand zie je aansluiting van mijn oude thermostaat.

Hoe moet ik de Tado aansluiten?

Het gaat om de Tado Slimme Bedrade Thermostaat Starter Kit V3+ incl. Bridge

Hartelijk dank alvast voor alle hulp.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ga met je computer naar de website https://tado.com/start en vul in wat je hebt.

  • BenH
    Opties

    Mijn oude thermostaat is de Jaga The RadiotorFactory. En deze is niet bekend bij Tado.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    In dat geval moet je gaan uitzoeken wat je ketel voor protocollen kent (OpenTherm, een andere BUS, of alleen AAN/UIT in die volgorde van voorkeur) en dan vul je een ander model thermostaat in wat datzelfde protocol gebruikt.

    Je moet dan ook checken op welke aansluitingen van de ketel de thermostaat nu zit, en of je dat moet veranderen als je bijvoorbeeld van AAN/UIT naar OpenTherm overstapt. Dat vind je in het installatiehandboek van de ketel (is altijd wel te downloaden). Is het dezelfde aansluiting (is bij moderne ketels haast altijd zo) dan hoef je niets te veranderen, anders moet je de draden verzetten en soms een draadbrug aanbrengen of verwijderen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Probeer door net te doen alsof je een Nefit Moduline 3000 thermostaat had.
    Zorg dat de bedrading in de ketel op het oranje blokje (Bus) is aangesloten.
  • BenH
    Opties

    Bedankt voor jullie antwoorden.

    De Jaga Clima Canal convectorput werkt met boosterventilatoren. Alles wordt aangestuurd door een soort regelunit waar de oude Jaga thermostaat op aangesloten is. Vanuit die regelunit gaat er een 2-aderige draad naar het groene aan-uit blokje aan de Nefit ketel. Dat hele systeem schijnt alleen AAN/UIT te werken.

    Misschien lukt het mij om de boosterventilatoren van de convectorput aan/uit te zetten met een temperatuurschakelaar (ingesteld op 40 graden) met een temperatuursensor in de put. Maar die ventilatoren werken 24 volt, dus even zoeken naar een geschikte temperatuurschakelaar.

    De Tado kan ik dan rechtstreeks op de ketel aan sluiten, en dan op het oranje blokje. Kan dat trouwens zo maar? Of moet de ketel dan anders ingesteld worden?

    De Tado app geeft bij de Moduline 3000 aan dat ik contact moet opnemen met hun support team. Misschien moet ik in de app kiezen voor Moduline 300?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik verwijs je (al eerder) naar het handboek van de ketel. Kom je er dan niet uit neem dan contact op met de Tado servicedesk.

    Wil je simpel de thermostaat vervangen zonder extra gedoe sluit hem dan in aan/uit mode (COM en NO).