Radiator volgt niet de temperatuur ingesteld op de slimme thermostaatkraan

Opties

Ik heb de radiator in mijn badkamer uitgerust met een tado slimme thermostaatkraan en gekoppeld via de internetbridge van de Starter kit. Ik gebruik geen Tado kamerthermostaat maar wel de centrale thermostaat van mijn ATAG verwarmingsketel die in mijn woonkamer geïnstalleerd is.

Ik heb via de Tado app een schema gecreëerd waardoor de temperatuur in de badkamer om 07:00 uur naar 21° moet gaan en vanaf 08:00 uur naar 18° tot de volgende morgen 07:00 uur omdat ik maar gedurende 1 uur per dag extra warmte in de badkamer nodig heb.

Het verhogen van de temperatuur vanaf 07:00 uur werkt prima. De radiator voelt dan warm aan. Maar het nadien verlagen van de temperatuur blijkt niet (goed) te werken. De temperatuurindicatie op de radiatorknop geeft inderdaad 18° aan, maar de radiator blijft lauw aanvoelen. Hierdoor daalt de temperatuur in de badkamer niet onder 20°.

Waarom wordt de radiator niet volledig koud waardoor de temperatuur wel naar 18° kan dalen?

Voordien gebruikte ik een manuele Giacomini thermostaatkraan die ik vervangen heb met de Tado adapter (die netjes bij installatie op zijn plaats klikte) en waarop ik de Tado kraan volgens instructies heb kunnen plaatsen.

Antwoorden

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    De temperatuur wel eens gemeten bij de knop? Evt een correctie invoeren voor die knop.

  • RobertH
    Opties

    Bedankt voor je reactie Jan! Dat heb ik niet gedaan. Ik zal die eens meten. Hoe/waar moet zo een correctie geconfigureerd worden?

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    In de app kun je bij instellingen per kamer/knop tempertuurcompensatie instellen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als de Tado knop de kraan niet goed dicht duwt dan kun je compenseren wat je wilt maar dat gaat dan niet werken.

    Dit dus eerst checken. Bijv op afwezig zetten (5 graden) en kijken of ie dan nog warm wordt.

  • RobertH
    Opties

    Heb de oorzaak van het probleem gevonden. Wanneer je voordien een Giacomini thermostaatkraannhebt gebruikt moet je niet enkel de adapter voor Giacomini plaatsen, maar ook een klein staafje in de adpter plaatsen. Zonder dit staafje kan het uitschuifbaar deel van de tado thermostaatkraan het pinnetje op de radiator niet indrukken…

    Bedankt aan iedereen voor de suggesties!