verwarming aanzetten in badkamer wanneer de cv draait

Opties

Hoi allemaal,

We hebben tado's in het hele huis en dit werkt op zich prima, maar ik wil het volgende

In de badkamer hebben we problemen met vocht, nu wil eigenlijk dat wanneer de cv draait de badkamer altijd verwarmd wordt, of wanneer de badkamer specifiek aanzetten.

Het eerste heb ik bereikt door de tado eraf te halen, nu is de radiator altijd warm wanneer de cv draait, is dit ook mogelijk via de tado?

Bedankt en groeten,

Simon

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Je zegt “ nu wil eigenlijk dat wanneer de cv draait de badkamer altijd verwarmd wordt, of wanneer de badkamer specifiek aanzetten.”
    Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt. Kun je de vraag nauwkeuriger omschrijven?
  • SimonL72
    SimonL72
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Hoi Herres,

    Ik wil eigenlijk 2 dingen bereiken

    • De badkamer radiator moet warm worden wanneer de cv voor een andere ruimte verwarmd ongeacht welke ruimte dat ook is
    • Ik wil via de tado alleen de badkamer kunnen verwarmen

    Is dit wat duidelijker?


    Groeten,

    Simon

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Duidelijk zo.
    Die combinatie is niet mogelijk.

    Of toch iets wat het benadert:
    Je laat de Tado knop eraf, en laat hem los in de badkamer liggen.
    Dat wordt de radiator altijd warm als er ergens in huis warmte gevraagd wordt, en tevens kan de badkamer zelf de cv aanzetten als het daar gevraagd wordt.
  • SimonL72
    Opties

    Hi Herres,

    ja, inderdaad. zo zou het moeten werken. Eigenlijk heel simpel

    Dank je voor de tip en het meedenken!


    Groeten,

    Simon

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Of toch iets wat het benadert:

    Je laat de Tado knop eraf, en laat hem los in de badkamer liggen.

    Dat wordt de radiator altijd warm als er ergens in huis warmte gevraagd wordt, en tevens kan de badkamer zelf de cv aanzetten als het daar gevraagd wordt."

    Eigenlijk zou je dan nog een klassieke thermostaatknop op de radiator moeten zetten, anders kan het heel warm worden in de badkamer (als er in de rest van het huis langdurig een beetje warmte gevraagd wordt). Alleen hoe stel je die dan in... die mag niet lager staan dan de temperatuur die ooit op de Tado knop wordt ingesteld.

    Alles bij elkaar is het denk ik alleen goed op te lossen met een nieuwe mode waarin de Tado knop kan werken, waarin je in het schema per periode kunt opgeven of de zoneregelaar de ingestelde regelaar is of "onafhankelijk".

    Maar goed dat zou een wens voor een nieuwe feature zijn, daar kom je nu (en de komende jaren) niet verder mee.

  • Safetyman
    Opties
    Tado knop in de badkamer instellen op 25 graden, gaat dan altijd aan zodra de cv ketel aanslaat.

    Enkel de badkamer verwarmen gaat niet lukken omdat de cv ketel vanuit de unit in de woonkamer aangestuurd wordt. Wat je wel kunt doen is de overige verwarmingen handmatig op uit zetten zodat ze geen warmte krijgen en dus enkel de badkamer. Zodra de unit de ingestelde temperatuur heeft bereikt (meetpunt is de badkamer!!) slaat de cv ketel uit en dus de badkamer ook.

    Wat zinvoller lijkt is goede ventilatie hebben in de badkamer ipv de ketel gebruike. Is een dure grap om schimmel tegen te houden.
  • Andreplusplus
    Opties
    @Safetyman dan heb je niet begrepen hoe Tado werkt. Wat @Herres schrijft kan prima. De ruimte is 'badkamer' en de zoneregelaar van badkamer is de thermostaat. Knop regelt niet de radiator, maar als het te koud is in de badkamer ka deze wel de thermostaat aansturen om de ketel on te schakelen.
  • SimonL72
    Opties

    Eigenlijk zou je van tado losse temperatuur sensoren moeten hebben, wellicht is dit er al

    @safetyman ik heb ook een vent axia ventilator gemonteerd

  • Safetyman
    Opties
    @Andreplusplus dat klopt en begrijp het wel maar dan gaan alle andere verwarmingen ook aan en dus niet enkel de badkamer! Type fout in mijn vorige bericht.. meetpunt is de woonkamer en niet de badkamer voor aansturing cv.
  • SimonL72
    Opties

    Hoi Andre, bij TADO is de woonkamer niet het enige meetpunt, iedere knop meet zelf de temperatuur en kan de kraan automatisch open zetten en de cv aansturen.

  • Safetyman
    Opties
    @SimonL72 dat klopt niet helemaal. De knop stuurt een signaal naar de thermostaat in de woonkamer. Die activeert de cv ketel maar dan gaan de andere radiatoren ook aan. Tenzij je op alle andere radiatoren ook tado hebt zitten en die dicht laat 'knijpen'
  • SimonL72
    Opties
    Dat is bij ons de situatie, we hebben overal tado knoppen
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tenzij je geen zoneregelaar toewijst aan de ruimte waarin de knop(en) zitten
  • Safetyman
    Opties
    @Douwe hoe gaat de cv ketel in dat geval aan? Met stadsverwarming zou dit wel werken inderdaad.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    nee, heheh.... Daar was het nu net om te doen.... badkamer moet meehobbelen met andere warmtevraag, MAAR OOK zelfstandig warmte kunnen vragen.
    Nu wordt iets extra's in de mix gegooid: kamers zonder tadoknoppen die wel open staan.
    Tja, dat los je alleen maar op door dicht te draaien of tadoknoppen toe te voegen.