Tado en Jaga Waterzijdig ingeregeld

Opties

Dit is wat ik tot nu toe heb geleerd.

Het debiet is het aantal liter per uur dat door een ventiel maximaal kan stromen (Kv).

Debietregeling is de hoeveelheid van waterstroom aanpassen en dus je totale drukval handig over de beschikbare radiatoren te verdelen.

Het Jaga Pro ventiel kan maximaal 0,60 m3/uur (bron: Jaga Pro ventiel 5094.4414_KV-003-060). Dit zorgt voor een maximale drukval van 0,6 bar en dus een maximale doorstroming van 600 liter per uur. In het document wordt de inbus aangemerkt voor fijnregeling en de 6 standen als voorinstelling.

De vraag is of fijnafstelling noodzakelijk is.

Ik gebruik als vuistregel het volgende om de Kv per radiator te bepalen:

- Klein - 100 liter per uur, stand 1

- Middelgroot - 200 liter per uur, stand 2

- Groot - 300 liter per uur, stand 3.


Een voorbeeld; Je hebt 10 radiatoren:

Begane grond - 2 grote, 1 middel en 1 kleine

Eerste verdieping - 1 middel en 2 kleine

Tweede verdieping - 1 middel en 2 kleine


Totale regeling:

- 2 grote - 2 x 0,3 drukval (0,6) - 2 x stand 3

- 3 middelgrote - 3 x 0.2 drukval (0,6) - 3 x stand 2

- 5 kleine - 5 x 0.1 drukval (0,5) - 5 x stand 1

Totaal drukval 1,7 Bar

Door mijn zoneregeling te automatiseren met Tado is mijn totale debiet lager dan 1,7 Bar.

Als je dit combineert met een warmtepomp moet je altijd een buffervat hebben om het pendelen van je warmtepomp te vermijden.

1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet niet alleen rekening houden met de grootte van de radiator maar ook met de afstand tot de warmtebron.

    Een lang stuk buis geeft nl ook een drukval.

  • Jankok
    Jankok
    januari 2023 aangepast
    Opties

    @Rob2 ja, dat klopt idd.

    Ik denk dat de volgende warmtepomp opstelling goed zal werken met het Tado systeem.

    Monoblock Aanvoer

           |

          V

    Aanvoer Systeemwater -> Buffervat (indien nodig)-> Monoblock Retour

          |

         V

    Openverdeler -> CV-ketel (Indien nodig)-> Afgiftesystemen -> Monoblock Retour

          |

         V

    Afgiftesystemen

          |

         V

    Monoblock Retour

    -----

    In tekst:

    Aanvoer

    Monoblock -> systeemwater met modulerend aanvoer-> afhankelijk van de stand van de Tado radiatoren zal al het systeemwater direct naar de afgiftepunten worden gestuurd of zal een gedeelte van het systeemwater naar de buffervat worden gerouteerd. Het systeemwater zal vervolgens afhankelijk de buitentemperatuur gelijk naar de afgiftesystemen worden gerouteerd of eerst via de cv-ketel worden gestuurd voor naverwarming.

    Retour

    Afgifteystemen -> systeemwater -> afhankelijk of een gedeelte van het systeemwater tijdens aanvoer wel of niet naar het buffervat was gestuurd zal het retour systeemwater wel of niet door de buffervat parallel worden aangevuld richting de warmtepomp.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Helemaal precies krijg je toch niet voor elkaar. Je hebt echt veel gegevens daar voor nodig. Lengte van de buizen. Aantal bochten etc. En dan nog een modulerende cv pomp die verschillende debieten geeft bij hoogte van brander vermogen.
    Ik heb het recent hier ook gedaan. Maar dan alleen met de afmetingen van de radiator.
    Na een dag testen en finetunen werkt het stukken beter.
  • Jankok
    Jankok
    januari 2023 aangepast
    Opties

    @B79

    Het kan idd nauwkeuriger. In het document van Jaga dat ik heb gedeeld wordt het volgende aangegeven.

    Procedure:

    Stap 1. Stand instellen

    Step 2. Inbus volledig dichtdraaien en 0.5 omwenteling terug openen

    Step 3. Schroef volledig dichtdraaien 

    Step 4. Schroef aantal toeren te openen

    Step 5. Inbus opendraaien tot voelbare weerstand


    Voor een delta T van 10 graden Celsius (optimale afstelling)

    Jaga Convector 1 kW

    • Stand 4 / schroef voor nauwkeurige afstelling met 2,5 omwentelingen opendraaien -> 0,1 Bar drukval

    Jaga Convector 1,5 kW

    • Stand 4 / schroef voor nauwkeurige afstelling met 2,5 omwentelingen opendraaien -> 0,15 Bar drukval

    Jaga Convector 2,0 kW

    • Stand 4 / schroef voor nauwkeurige afstelling met 3,0 omwentelingen opendraaien -> 0,20 Bar drukval

    Jaga Convector 3.0 kW

    • Stand 4 -> 0,30 Bar drukval
  • Jankok
    Jankok
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Hierbij deel ik mijn documentatie voor het waterzijdig inregelen van Jaga Convector Radiatoren in combinatie met zoneregeling met Tado. Ik heb dit gedaan en ben echt tevreden met het resultaat.



  • verdonck
    Opties

    Als je een warmtepomp gaat toepassen of een Hybride warmtepomp vergeet niet deze 4 zaken.

    1: altijd een buffer toepassen om de levensduur te vergroten van je compressor

    2: Regel altijd je afgifte in op een kleine delta T (5 of 10 graden en niet de 20 die je meestal zou hebben bij een ketel)

    3: bereken de buffer inhoud op basis van de waterinhoud van je systeem.

    4: zal je gehele systeem worden geregeld met een TADO knop altijd een buffer toepassen of 1 radiator met een handbediende knop open laten staan zodat er altijd een flow kan stromen tijdens de uitlooptijd van de warmtepomp of ketel.

    voorbeeld:

    qv is het aantal liters per uur door je systeem wat je nodig hebt bij volvermogen

    P (rad) is het vermogen dat je in piek belasting nodig hebt.

    Delta T is het temperatuur verschil tussen je toe en afvoer van je cv installatie (bij een WP installatie is 10 een normale delta T)

    qv= 0,86 x P(rad) : Delta T

    qv = 0,86 x 6000 watt : 10

    qv = 516 l/h

    Bepaal daarna je buffer inhoud

    V buffer = qv x (t : 60)

    Omdat je een warmtepomp bijna altijd op (t) min 10 minuten doorlooptijd zet hou deze tijd hier ook aan.

    V buffer = 516 x (10 : 60)

    V buffer = 516 x 0,16

    V buffer = 85 liter

    Hoe langer je naloop tijd hoe groter de inhoud van je buffer. Heb je een Hybride warmtepomp dan moet je uitgaan van het vermogen van de warmtepomp en niet van je extra ketel die in zal komen bij koudere buiten temperaturen. Let wel op dat als je een ketel heb en daarna een warmtepomp je veel lagere water temperaturen gaat hanteren (max 40 ipv 80). Je vermogen van je radiatoren/convectoren zal je met 0,24 moeten vermenigvuldigen. dus een radiator dat eerst 1Kw zou afgeven zal na installatie van een warmtepomp met een watertemperatuur van 40'C nog maar 240 watt gaan afgeven.