aanbevelingen voor zoneklep vloerverwarming

Opties

ik heb al gezocht en heb de volgende types gevonden:

Caleffi 642 Z-ONE™ tweeweg zoneventiel 24V 22

Honeywell VC8615AG1100 22MM ZONEREGELING

hoewel er schijnbaar ook veel negatieve reviews zijn over het uitvallen van deze honeywell?


Zijn er verder nog goede ervaringen hier? Het erom dat de zoneklep aangestuurd kan worden door de bedrade thermostaat

Reacties

  • Oklee
    Opties

    Sinds 2014 heb ik 2 Caleffi zonekleppen in gebruik. Een voor de vloerverwarming in de woonkamer en een voor de radiatoren op de bovenverdieping. De zoneklep voor de bovenverdieping is feitelijk alleen voor de badkamer, omdat de radiatoren op de slaapkamers altijd dicht staan. Op de benedenverdieping een Salus thermostaat iT500 en ook in de badkamer een Salus thermostaat. Deze sturen een interface aan die gekoppeld is aan de CV en de zonnekleppen.  Sinds 2014 had ik deze configuratie in gebruik.  In deze tijd nooit problemen gehad met de Caleffi kleppen, dit lijkt mij daarom een degelijk product.

    De Salus thermostaat kan de cv aan en uit zetten op een bepaald tijdstip. Hij gaat dus niet eerder aan om het op een ingesteld tijdstip warm te krijgen en is niet modulerend. Werkt prima, maar de functionaliteit is beperkt. Mede daarom sinds kort overgestapt op Tado. Ik heb gekozen voor de optie 3 zoals die door Tado wordt geadviseerd: “3. Een Draadloze Temperatuursensor meet de kamertemperatuur in de kamer met vloerverwarming op waterbasis, een Slimme Thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming aan, de Draadloze Ontvanger stuurt de verwarmingsketel aan en Slimme Radiatorknoppen zijn geïnstalleerd in alle dagelijks gebruikte kamers”

    In de CV (Vaillant Ecotec Plus VHR30-34) de OpenTherm module losgekoppeld en de Tado direct aangesloten op de CV. Omdat de bovenverdieping nu volledig door Tado thermostaten wordt aangestuurd heb ik die zoneklep nu altijd open staan. De klep voor de benedenverdieping/vloerverwarming gaat open als er vraag is vanuit de woonkamer. Dit lijkt tot op zekere hoogte goed te werken.  Alleen lijkt het erop dat de Caleffi zoneklep bij beperkte warmtevraag niet altijd opengaat.  De cv staat dan te branden terwijl de zoneklep dicht blijft en de cv pompt dan het warm water door de bypass. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, daar moet ik dus nog eens verder naar kijken.

    Tot zover mijn ervaringen met Caleffi en Tado.  

  • Oklee
    Opties

    Nog een aanvulling op mijn ervaring met Caleffi en Tado.

    Het probleem met de zoneklep welke niet open gaat bij een beperkte warmtevraag is inmiddels opgelost door Tado:

    "We hebben zojuist de parameters voor de Slimme Thermostaat bijgewerkt, waardoor deze nu de klep nu open blijft staan zolang er enige warmtevraag actief is. Deze aanpassing is eenmalig en daarnaast hebben we geen verdere mogelijkheid om het systeem verder te ‘’ tweaken’’

  • mijn installateur komt nu met een alternatief, namelijk een

    Honeywell thermische motor 24 Volt

    is dat een alternatief voor een zoneklep? Waarom wel / niet?



    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Thermostaat/Zoneregeling/Honeywell-thermische-motor-24-Volt/p/37654615?gclsrc=aw.ds&gclid=Cj0KCQiAlKmeBhCkARIsAHy7WVv-505P_Y5C5QfR95tpNqHM13gP51T6gkU260NNcsKR0jEwNt4BXSwaAstTEALw_wcB