Snel indicatie Batterij leeg

Opties
Ik krijg wekelijks meldingen dat een batterij leeg is. Ze gaan nog geen half jaar mee. Wat nu opvalt:
1. Een melding dat een batterij leeg is, is regelmatig na enkele dagen weer verdwenen.
2. Als ik een net verwijderde batterij test met een batterijtester dan blijkt de batterij regelmatig nog prima.

Beste Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Mijn ervaring dat het ca een jaar duurt voor een knop. Als je dan batterijen checkt lijken ze nog behoorlijk goed (ik stop ze in mijn computermuis en andere minder kritische apparaatjes).
    Met andere woorden zodra het batterijvermogen (spanning x stroom) iets onder maximum daalt (en in de kou is dat sneller) krijg je meldingen, terwijl je nog wel even voort kunt, vooral als het iets warmer is in de ruimte.
    Ik heb ervaren dat als je batterijen eruit haalt en terugplaatst, ze weer even meegaan, maar als ze onder een kritische grens zakken, zijn ze te zwak om weer te kalibreren.

    Kortom, op de top werken batterijen prima, maar het komt vrij precies wanneer ze te zwak worden en dat gemeld wordt.
    Je kan ze niet gebruiken tot ze leeg zijn. Het is me niet duidelijk of dat door de firmware afgedwongen en beperkt wordt, of dat het echt de fysieke(chemische) grens van de batterijen is.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Als een batterij leeg begint te raken neemt de "inwendige weerstand" toe. je kunt een batterij zien als een ideale spanningsbron (van 1.5 volt) met een ingebouwde weerstand die er mee in serie staat. Daardoor meet je "onbelast" die 1.5 volt nog tot ie bijna leeg is, maar als je er stroom uit haalt dan zakt de spanning (wet van Ohm) door die serieweerstand. Dat is geen weerstandje wat met opzet in de batterij is ingebouwd, maar het is een gevolg van het chemisch proces.

    Omdat het motortje van een knop flink wat stroom verbruikt zal de knop op een gegeven moment niet meer werken als de inwendige weerstand te hoog is. Maar dezelfde batterij werkt dan nog goed in een toepassing waar minder stroom verbruikt wordt, want bij minder stroom valt er minder spanning over die inwendige weerstand (spanning is weerstand maal stroom).

    Dit maakt het ook zo lastig om "batterij bijna leeg" indicatie te geven en dit dan te gaan controleren met een externe tester.

Antwoorden

  • TBuurman
    Opties
    Dank voor jullie reacties.
  • TadoTon
    Opties
    Ik heb ook dit probleem in een van de radiatorknoppen gaat de batterij 1 tot 2 maanden mee. Ook gaat hij spontaan naar de 19° terwijl het schema op uit staat, de kinderbeveiliging is ingeschakeld.
  • Andreplusplus
    Opties
    zit de knop goed gemonteerd, en is die succesvol gecalibreerd (ooo in display), kan de knop het pinnetje wel induwen, of gaat dat te zwaar? Je kan voorzichtig met de hand of hard voorwerp proberen of het gaat