Tado radiatorknoppen open laten staan tijdens nadraaitijd cv ketel

Opties
Bij einde warmtevraag worden de Tado radiatorknoppen direct dichtgedraaid, zonder gebruik te maken van restwarmte die wordt rondgepompt tijdens de nadraaitijd van de cv pomp.

Elke reguliere cv installatie met normale kranen op de radiatoren maakt hier optimaal gebruik van, omdat de radiatorkranen simpelweg altijd open blijven staan.
De thermostaat zal op een eerder moment de warmtevraag stoppen om “overshooting” van de ruimtetemperatuur te voorkomen.

Tado kan dit ook, maar doet dit niet en dat is zonde.
Waarom zouden de radiatorknoppen niet open kunnen blijven staan, totdat er warmtevraag in een andere ruimte komt, en dán pas sluiten?
In dat geval kan de warmtevraag in elke ruimte aanzienlijk eerder gestopt worden, wat weer leidt tot een extra energiebesparing.

Ik heb nu de nadraaitijd op 1 staan (minimaal), maar eigenlijk neemt hierdoor de efficiëntie van de cv ketel af.
De oplossing ligt in software en is betrekkelijk eenvoudig te implementeren.
10
10 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heb ik ook al vaker voorgesteld.

    Ik denk dat het technisch niet kan, omdat de knoppen niet van elkaar weten of ze warmte vragen. Iedere knop vertelt wel tegen de zoneregelaar of ie warmte wil, die combineert dat dan tot een warmtevraag aan de ketel, maar er is geen feedback van de zoneregelaar naar de knoppen (zo van: "jij moet nu dicht want je wilt geen warmte meer en een andere kraan wel"). Dus gaat iedere kraan uit zichzelf dicht als ie het warm genoeg vindt.

    Inderdaad een nadeel van het systeem, want dit maakt dat het minder efficient werkt en dat er ook nog eens een bypass moet worden geinstalleerd, terwijl dat overbodig zou zijn met deze aanpassing.

    Een ander gerelateerd probleem (met waarschijnlijk dezelfde technische achtergrond) is dat als het in 1 ruimte maar een beetje te koud is, er warmte gevraagd wordt en de kraan maar een beetje open gaat, ipv volledig. Daardoor staat de ketel het water voor jan doedel door de bypass te pompen terwijl die ene radiator niet of bijna niet warm wordt. Als er maar 1 kraan warmte vraagt moet die altijd volledig open gaan, en de warmtevraag dmv modulatie van de ketel beperkt. Maar dat gebeurt dus ook niet, waarschijnlijk omdat de kraan niet weet dat hij de enige is.

  • marinar
    Opties

    geeft geen winst eerder verlies.

    hierdoor ga je je ketel als radiator gebruiken bij nadraaien, omdat je de warmte uit de radiatoren pompt.

  • Mdrongelen
    Opties
    Ik vroeg me dit ook af. Jammer dat het weer niet kan.
    @marinar : De warmte in de cv is warmer dan in de radiatoren waar het afgegeven kan worden. Is dus geen verlies als t word gebruikt.