Verbruik komt niet overeen met meterstanden

Ik geef regelmatig mijn meterstand in, toch geeft de verbruiksgrafiek altijd veel minder aan. Hoe komt dit?

Antwoorden

  • Hij meet enkel het gas dat je verbruikt voor verwarmen. Daarnaast kan je ook gas verbruiken voor warm water en koken.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Volgens mij wordt er helemaal niks gemeten, maar geschat op basis van het verbruik(meterstanden) en de tijd dat een knop aanstaat met een bepaald percentage.
  • OK bedankt voor de info. Hij overschat dan wel het verbruik voor sanitair water. :-) en onderschat het verbruik voor verwarming

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Als ik alleen warm water gebruik blijft tie op 0
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "OK bedankt voor de info. Hij overschat dan wel het verbruik voor sanitair water. :-) en onderschat het verbruik voor verwarming"

    Dat doen zelfs politici. Dus zo raar is dat niet.

  • Ik gebruik nu een half jaar TADO en geef dagelijks de meterstanden door.

    De gebruiksgrafiek geeft maar 40% aan van het werkelijke totale verbruik.

    Tevens is het gebruik deze maand ( 15 dagen ) zelfs maar 0,23 m3 Ipv het werkelijke verbruik van 5 m3.

  • Ik heb datzelfde probleem. Heb alleen een thermostaat in de keuken voor het hele huis en gebruik de ketel puur alleen voor verwarmen en douchen. Hoe kan ik inzicht krijgen over het totale gas verbruik waarbij ik ook regelmatig de meterstanden in de app invoer?
  • Hoe denken jullie dat tado weet wat een CV ketel verbruikt? Kan nl. niet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nou ja ik weet niet de details van het OpenTherm protocol maar het zou kunnen dat je daarin terug gestuurd krijgt hoeveel kW de ketel op dat moment levert. Daaruit kun je het gasverbruik schatten.

    Maar wellicht is dat soms heel onnauwkeurig ofzo of het kan niet en men schat een gasverbruik bijvoorbeeld uit de capaciteit van de ketel (op basis van het type) en het modulatiepercentage.

    Hoe dan ook, het werkt kennelijk niet goed. Ik gebruik het zelf niet, ik houd mijn gasverbruik bij met een device op de P1 poort van mijn slimme meter, en ik weet dat het verbruik voor koken te verwaarlozen is tov de CV.

  • Klopt, dat doe ik ook. Het verbruik dat tado aangeeft slaat echt nergens op, is wel een heel ruime schatting

  • Ik merk ook die verschillen maar in de app staat ook dat de feature nog in ontwikkeling is. Ik kan overigens geen nieuw tarief invoeren. Cijfers worden rood en de opslaan knop werkt niet hierdoor