Homekit - schema hervatten

Opties

Elke opdracht vanuit Apple Home wordt gezien als handmatige bediening van het Tado systeem. Waar het bij een handmatige bediening via een radiatorknop mogelijk is om in de Tado app in te stellen dat het schema hervat moet worden bij het volgende tijdsblok, is dat bij bediening via de Apple Home app niet mogelijk. Dit betekent dat elke wijziging gemaakt vanuit Apple Home actief blijft totdat de gebruiker dit zelf aanpast. Onlogisch en niet functioneel om energie te besparen.

Oplossing: aansturing van Tado met Apple Homekit uitbreiden zodat ook het hervatten van het schema mogelijk wordt.

Voorbeelden spraakcommando's:

  • He Siri, temperatuur woonkamer 20 graden tot 3u vanmiddag
  • He Siri, temperatuur kantoor 19 graden (dit zou dan automatisch moeten leiden tot hervatten schema bij volgende tijdsblok)
  • He Siri, temperatuur slaapkamer 18 graden komende 2 uur
4
4 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • TaDoe
    Opties

    Mee eens. Zou fijn zijn!

  • Wjcb
    Wjcb ✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Een wijziging via HomeKit ziet tado als een handmatige wiiziging via een tado apparaat (via een thermostaat of radiatorknop). Hoe lang die wijziging duurt stel je per kamer in in Instellingen -> Kamers. Dat is dus niet per se totdat de gebruiker het zelf aanpast.

    Zie https://support.tado.com/nl/articles/3387339-welke-spraakopdrachten-en-talen-zijn-beschikbaar-voor-siri
  • TaDoe
    Opties

    Klopt!

    Getest en "Héy Siri, temperatuur kantoor 19 graden" werkt zo als je automatisch schema hervatten bij volgende tijdsblok voor die kamer zo hebt ingesteld.

  • Wjcb
    Opties

    Ik denk niet dat Tado de Siri commando’s gaat ondersteunen die @JHNl graag wil want dan verkopen ze geen abonnementen meer.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    DIngen als "temperatuur woonkamer 20 graden tot 3u vanmiddag" of "temperatuur slaapkamer 18 graden komende 2 uur" dat kan niet tenzij Siri dat zelf regelt. Dwz dat Siri nu een wijziging stuurt en zelf onthoudt dat ze over 2 of 3 uur nog een 2e commando naar jouw verwarming moet sturen.

    Deze commando's worden verwerkt als handmatige wijzigingen, ze worden dus NIET verwerkt in het schema. Zoals anderen al schreven kun je wel de boel zo configureren dat bij de eerstvolgende schematijd het schema weer opgepakt wordt, maar verder niets.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Met Domoticz kan ik 'gewoon' een schema hervatten, door de 'Manual Setpoint override' voor de betreffende kamer uit te zetten.

    Dat is dan wel zelf knutselen

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar dat moet je dan doen op het moment dat je het in wilt laten gaan. Als je nu de temperatuur omhoog wilt zetten voor 2 uur lang, dan moet je over 2 uur dat terugzetten pas opsturen, niet nu al. Wellicht dat Domoticz dat wel kan (dingen schedulen in de toekomst) maar Siri en Alexa volgens mij niet.

  • G_man
    Opties

    Ik gebruik Google Home en daar is het probleem ook aanwezig.

    Hoewel je per ruimte kunt instellen hoe er na een handmatige wijziging moet worden gereageerd, gebeurt dit niet via bediening met Google Home (en mogelijk ook andere diensten).

    Dit is in strijd met wat er in de documentatie staat:

    De oplossing ligt m.i. voor de hand: stel gewoon bediening via een externe service gelijk aan handmatige bediening. Dit lijkt me gewoon een bug😕

  • Andreplusplus
    Opties
    Geen bug, maar twee situaties. Aanpassing via app of aanpassing op knop of thermostaat. Is al tig keer uitgelegd op dit forum.
    Bediening via externe service is gelijk aan app.
  • G_man
    Opties

    @Andreplusplus : Dat is dus niet het geval, en daarom is het dus wel een bug!

    Het zou inderdaad zo moeten zijn dat bediening via Google Home gelijk is aan bediening in de app, maar dat is dus niet het geval. Mijn ruimte staat zo ingesteld dat deze na een uur weer de schemainstellingen hervat. Dit gebeurt echter alleen als ik dat via de TADO app of de draaiknop op mijn radiator / kamertermhostaat doe.

    Als ik dit via de google home app doe, blijft de verwarming net zolang aan tot ik hem weer handmatig terugzet naar het schema.

    Als dit bij jou niet het geval is, dan zou ik graag weten hoe je dit dan voor elkaar hebt gekregen ☺️

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ga.in de app naar de temperatuur instellen en pas deze aan, onderin staat een potloodje met een schuifje. En daarmee stel je in hoelang de wijzigingen moet duren
  • G_man
    Opties
    @Douwe: volgens mij heb jij het over de Tado app, maar dat is helemaal niet het probleem...
  • Andreplusplus
    Opties

    @G_man de opmerking van @Douwe is wel relevant - de instelling in de app bij de kamer gaat over de handmatige instelling "op het tado apparaat" == knop, temp sensor of thermostaat, NIET de app.

    In de app (en dus ook andere externe systemen) stel je het gedrag in zoals Douwe schrijft.

  • G_man
    Opties
    @Andreplusplus: behalve dat het probleem is dat externe systemen, of meer specifiek in mijn geval google home NIET GELIJK functioneert aan de app!

    In de tado app krijg ik standaard te zien "tot het volgende tijdsblok" met de mogelijkheid om dit aan te passen.

    Bij instellen via google home is dit NIET MOGELIJK. Dus blijft de bewuste radiator aan totdat ik deze weer handmatig heb teruggezet naar het schema.

    Het is dus net even anders dan OP beschrijft, want homekit werkt dus blijkbaar WEL zoals jij dat beschrijft.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het algemene beeld is dat de bediening via home automation hetzelfde werkt als wanneer je op het bediende apparaat zelf wat doet. Dus als je bijv de thermostaat zelf hoger of lager zet.

    Hoe dat werkt configureer je zelf in de instellingen van je Tado systeem, instelbaar per kamer: "Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat" waarbij je dan kiest voor "Tot de volgende automatische verandering".

    Een wijziging via google home zou dan effectief moeten blijven tot er een volgend schema moment plaatsvindt.

  • G_man
    Opties
    Dat zou moeten idd. Maar dat gebeurt dus niet.
  • G_man
    Opties
    Dat zou moeten idd. Maar dat gebeurt dus niet.