Tado niet geschikt voor trage systemen als vvw?

Opties

Beste community,

Ben ik de enige die last heeft van in-vloerverwarming-normen enorme overshoot? 

Mijn instelling is momenteel 20.9 graden. Maar terwijl hij die gevraagde temperatuur al uren geleden heeft bereikt, blijft die gezellig door warmte vragen.. 

Mijn vloerverwarming doet een gemiddelde van 0.1 graad per uur, dus dit is gemakkelijk 3/5 uren per dag te lang warmtevraag! Echt nodeloze energieverspilling...

 

Dit zelfs ook terwijl - ook volgens de app! - de zon schijnt. Het resultaat is dan dat het hier regelmatig 22 graden kan worden, veel te warm dus. 

Ter info, OpenTherm dus modulair aangesloten op Daalderop Duo

Het bizarre is dat mijn aparte radiatoren kring (aparte slimme Tado thermostaat), die eerder 0.1 graad per minuut kan halen, WEL perfect op tijd stopt! Zelfs op voorhand kan stoppen omdat hij weet dat er nog overshoot komt!

DUS is Tado totaal niet geschikt voor trage vloerverwaming? Ik kan enkel dit besluiten... hier doet hij het alvast helemaal niet goed op vloerverwarming.

Het lijkt mij dat zijn "AI" maar enkel kan rekening houden met "steilheid van opwarming" wat in vvw normen buiten zijn bereik zal vallen zeker? Dat ze het eens door ChatCPT draaien ;) sowieso de essentie van thermostaat moet toch zijn om te stoppen wanneer temperatuur bereikt is, niet?

FYI Ik ben al weken in contact met support, maar telkens "we hebben de PID verder aangepast" zonder dat ik één enkele verbetering zie :/


Kristof



 

Reacties

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Dit is niet het normale gedrag van Tado, ik denk dat er iets verkeerd is gegaan met de configuratie of aanleg van de Tado spullen.
    Maar, er ontbreekt informatie om je te helpen. Hoe stuur je de vvw eigenlijk aan? Daar schrijf je niet over. Met een klep, of schakel je de pomp? En hoe is het systeem opgezet? Gebruik je Tado schema’s 2 of 3 uit de Tado brochure over vvw? Hoe heb je de Tado thermostaat aangesloten en geconfigureerd?
  • KristofB
    Opties

    Beste Herres, 

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Dat zou ik ook denken dat dit niet normaal is, toch zie ik het dagelijks gebeuren... 

    Ik dacht dat ik alle informatie had gegeven door op te geven dat ik een Daalderop Duo aanstuur met OpenTherm? 

    Dus uw vragen;

    "klep, schakel je een pomp" "schema's 2 of 3" ? Ik stuur gewoon rechtstreeks de LT (lage temperatuur) kring op de Daalderop aan via Opentherm. Deze kring is enkel gebruikt voor de vloerverwarming. (Ter info, een 2de tado stuurt de HT (hoge temperatuur) kring voor de radiatoren aan, deze is enkel Relais-AAN/UIT verbonden, die 2de kring kan geen OpenTherm) 

    "hoe is de thermostaat aangesloten en geconfigureerd"?  De OpenTherm terminals + en - naar die van de Daalderop? En configuratie staat op OpenTherm "D01". Zijn hier dan andere configuraties mogelijk? 

    Had de "Tado professional App" met twee slimme thermostaten overweg gekund had ik mss een screenshot kunnen opgeven, echter die app ziet enkel de smart thermostaat voor de radiatoren kring instellingen :(  Dat is voorlopig normaal blijkbaar.

    Alles werkt hé. ik denk niet dat je het in de setup moet zoeken. Ook de modulatie op 3 niveaus werkt perfect samen met de WAR instellingen van de ketel (een golfje komt overeen met 2 graden aanvoer). Van zodra de ruimte temperatuur 0.1 onder de ingestelde waarde zit gaat ketel ook direct (één golfje) aan, werkt perfect!

    MAAR het is dus die overshoot... hij blijft véééééél te lang warmte vragen wanneer ingestelde temperatuur al lang is overschreden.  

    Kristof 

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het probleem is dat het voor anderen die jouw installatie niet kennen niet meteen duidelijk is of je maatregelen hebt genomen om te zorgen dat als de radiatoren warmte vragen, de vloerverwarming niet ook mee doet.

    Dit is een veel gemaakte denkfout: men installeert een Tado thermostaat in de woonkamer met vloerverwarming, en radiatorknoppen met aansturing van de ketel (die men vroeger niet had), nu zet men een radiator in een studeerkamer hoger en kijkt raar op dat het in de woonkamer veel te warm wordt. "hoe kan dat nou want daar zit toch de slimme thermostaat???".

    Het lijkt er op dat dit bij jou wel voor elkaar is maar zeker weten we dat niet want we kennen niet de functionaliteit van die ketel.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Inderdaad zoals Rob2 aangeeft is de eerste oorzaak die vaak misgaat.
    Een andere mogelijke oorzaak bij je Duo ketel is dat Tado niet standaard goed overweg kan met 2 thermostaten. In de configuratie via de installateurs handleiding zou je per thermostaat een ander circuit nummer kunnen aangeven. Maar ik weet niet zeker of je er dan al bent. Anders kan de helpdesk wél twee thermostaten configureren.
    Aanpassen van de PID regeling is normaal niet nodig, en de afwijking is bij jou zo groot dat ik niet denk dat dit het probleem is.
    Succes
  • KristofB
    Opties

    Tja dat heb je nu eenmaal als je uw producten TE gebruiksvriendelijk maakt... dan gaan ook mensen zonder enige kennis freewheelen.

    Ik denk niet dat dit hier het probleem is. Ik begrijp best wat een "zoneregelaar" wil zeggen. Zo sturen mijn radiator knoppen de juiste zoneregelaar aan, (of soms net geen, zodat deze ruimtes geen warmtevraag kan maken)  

    Overweg kunnen met twee thermostaten is hier echt niet het probleem. Bekijk het gewoon alsof er twee onafhankelijke ketels staan, met 2 aparte CV kringen en 2 aparte thermostaat aansluitingen. Ik heb ook nooit vermelding gemaakt van problemen met de radiatoren zone, dus helpdesk moet helemaal geen twee thermostaat aansturen. Alles werkt op dat vlak zoals het moet.  

    Het probleem zit hem net wel in de PID, die blijkbaar niet goed overweg kan met een zeer traag systeem?

    Hij verwacht - nu ben ik aant gokken - een zekere oplopende warmte om dan te bepalen wanneer die moet stoppen, en het tempo van 0.1 per uur kan hij niet mee overweg en daardoor gaat die de mist in. Een klassieke thermostaat heeft hiervoor een hysteresis om de start/stop te bepalen, bij de Tado is dit net een onderdeel van de PID. "slim" noemen ze het. Maar zeer slim is het nu ook weer niet als je blijft warmte vragen wanneer die al lang bereikt is, toch?

    (Ter info moest dit niet duidelijk zijn; Hij stopt wel degelijk na 0.6 of 0.7 boven de gevraagde temperatuur hé! Het is niet dat hij voor altijd blijft vragen ofzo, dan kon er idd iets mis zijn met installatie. Maar hij stopt gewoon veel te laat)  

    Dus.. ben ik nog steeds geen enkele stap verder  :/

    Kristof 

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Dan kan ik je niet verder helpen.
    Ik kan je alleen zeggen dat het mij prima werkt.
    Succes verder.
  • Andreplusplus
    Opties

    Ik heb vloerverwarming met tado zonder problemen… Bijv tijdblok op 18 graden, varieert van 17.9-18.3 graden.

  • KristofB
    Opties

    Beste Community,

    Ondertussen heeft Tado helpdesk wel degelijk mijn probleem kunnen oplossen!

    Zoals ik dacht, de PID staat standaard voor een zéér traag systeem niet ideaal. Deze hebben ze nu aangepast (Kp 2, Ki 0.05, en Kd 3) en nu zie ik echt een verschil. De warmtevraag stopt ten laatste bij 0.2 graden boven de ingestelde waarde. Ideaal voor mijn situatie, nu kan ik de temperatuur pas echt constant houden.

    Hier kan je dus zelf niet veel aan veranderen, maar helpdesk kan dit perfect voor u aanpassen.

    Tip: een selectie van uw warmteafgiftesysteem (radiatoren vs vvw) in de app om zo PID al wat te tunen?

    Thanks to Wendy van Tado!

    Kristof

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja punt blijft dat Tado

    • geen inzicht geeft in welke parameters ze eventueel kunnen aanpassen
    • je geen mogelijkheid geeft om te ZIEN hoe die parameters nu staan ingesteld
    • je ook geen mogelijkheid geeft om ze zelf aan te passen (na disclaimer mbt de werking van het systeem)

    Dat maakt het lastig om te weten welke problemen eventueel kunnen worden opgelost, wat je daarvoor bij de servicedesk moet vragen, en hoe je toezicht kunt houden op de voortgang.

  • Bertsap
    Opties

    Ik lees dat bij jou regelinstellingen zijn aangepast.

    Mijn vloerverwarming in de 150m2 open kamer/keuken combi wordt geregeld met een bedrade Tado thermostaat. Opwarmen gaat op 40 graden max temp.instelling van de Intergas Xtreme36 met 0,3 graad C/uur. Afkoelen zo’n 0,2 graad/uur.

    Eenvoudige setup lijkt me maar de Tado is niet in staat om op gewenste tijd de ruimte op setpoint te krijgen. Duurt afhankelijk hoe ver de temperatuur is weggezakt vele uren. De startvervroeging werkt op zijn best 1,5 uur van te voren. Veel te laat dus. Verder is er altijd sprake van een overshoot van 0,5-1 graad C alsook te ver wegzakken van de temperatuur op de weg terug.

    Heb geprobeerd de proceskarakteristiek aan te passen aan de Tado door de max keteltemp aan te passen variërend van 30 graden tot 50 gradenC. Helpt allemaal niks. De Tado werkt veel te traag, zowel dus blijven uitsturen als de temperatuur al lang bereikt is, als niet uitsturen als de temperatuur al onder het setpoint is gelopenen dus nog even door blijft lopen. Zowel met aan/uit regeling alsook modulerend is dit gedrag nagenoeg identiek.

    Tado gemaild echter geen reactie gehad. Van nood allerlei extra timerblokken geprogrammeerd rekening houdende met de overshoot. Niet de ideale oplossing. Iemand nog suggesties? Of anderszins tips om Tado zover te krijgen de regelkarakteristiek te wijzigen?

    Alvast dank.

  • KristofB
    Opties

    Dat is bizar. Ik heb altijd last gehad van overshoot, maar te ver wegzakken is nooit het probleem geweest? Is het dan effectief dat er geen warmtevraag start (zodra die 0.1 onder de ingestelde waarde zit) ? Of is het uw systeem dat ondanks de warmtevraag toch te ver weg zakt? (pendelen, WAR,...??)

    Ik zie hier dat hij goed de evolutie van temperatuur opvolgt. Als ruimtetemperatuur sterk aan het dalen is start hij soms al 0.1 'boven' de ingestelde waarde. En meestal net op de ingestelde waarde. Maar absoluut nooit later dan 0.1 eronder.

    De "vroege start" zou ik echt niet gebruiken voor een trage vloerverwarming, dat brengt alles in de war. Gewoon tijdsblokken goed kiezen. Hier staat vanaf 03:00 21°C tot 22:00 en dan zakken tot 20.5°C. Maar ook een extra blok van 21,2°C tussen 16:00-18:00 zodat op het juiste moment de vloer lekker warm voelt. (sorry wij doen niet mee aan dat 19° is voldoende, die hebben geen vrouw in huis denk ik?!)

    De helpdesk gaf mij toch steeds een antwoord, soms wel enkele dagen wachten. Vraag echt naar Wendy, en geef vooral deze settings door (Kp 2, Ki 0.05, en Kd 3). Hiermee werkt het zo goed als perfect bij mij!

    Success!

  • ReneV71
    Opties

    Los van de vraag of het regeltechnisch goed werkt (overschoot) is vloerverwarming ongeschikt om via een klokprogramma aan te sturen. Een nachtverlaging van 1 tot 1,5 graad is nog te doen, meer niet. De regeling wordt verstoord door de wensen van het klokprogramma en invloed van buiten zoals temperatuur, zonlicht en wind.

    Als technicus vind ik het ook enorm storend dat regeltechnische parameters niet inzichtelijk en aanpasbaar zijn zoals bij professionele systemen. Wanneer ik me eerder had gerealiseerd dat het Tado systeem via een could werkt qua setup en regeling, had ik het nooit gekocht en ik zal het anderen ook niet adviseren. Dit laatste ook met het oog op de komst van complexere techniek als warmtepomp en hybride opstelling.

    ook lust het systeem graag batterijen en dat merk ik aan het radiosignaal wat wegvalt.