Warm water helemaal uit

Opties
Ik kan het warm water niet lager dan 30 graden zetten (als ik “Uit” kies is het 55 graden). Nu ga ik een paar weken weg en ik wil het warm water tijdens die periode niet constant op 30 graden houden. Wat kan ik doen?

Ik heb een nieuwe Viessmann Vitodens 100.
1
1 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Steker van de ketel eruit trekken of de groep uitschakelen in de meterkast.

    Wat de ketel doet als je in de Tado voor "warm water uit" kiest wordt voornamelijk door de ketel bepaald, niet door Tado.

  • Alfons435
    Opties

    Ja, dat is natuurlijk een optie, maar dan heb ik ook geen verwarming meer, en ik wil toch een minimale temperatuur aanhouden in huis.

    Wat ik zou verkiezen is dat ik de koppeling tussen Tado en de ketel voor warm water zou kunnen uitschakelen, zodat ik warm water rechtstreeks via de ketel regel. Want in de app voor de ketel kan ik het warm water wél uit zetten of eventueel op 10 graden. Bij Tado is 30 graden het minimum.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kan wel, als je in installateursmode de sturing van warm water weg haalt. Echter er is een bug waardoor hij hem dan (in ieder geval bij mijn ketel) altijd op 55 graden zet.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Die 55gr is toch de maximale temperatuur? Ik heb niet het idee dat mijn ketel iets doet met warm water als dat uit staat.

    In de tijd dat de verwarming nog uit stond gebruikte de ketel 1 a 2 kuub per week. Lijkt me niet veel voor wat douchen en klein beetje afwassen.

    Als je warm water aanzet, wordt of een klein boilertje of de warmtewisselaar op temperatuur gehouden.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het hangt allemaal van de ketel af. 55 graden is de tapwatertemperatuur.

    Of er een boilertje is en of ie dat warm wil houden wisselt per ketel. Mijn ketel heeft dat niet. Maar evengoed luistert ie wel naar de temperatuur van de Tado.

    Het probleem is dat als je bij Tado de hele warmwatersturing weg haalt, hij die temperatuur altijd op 55 graden zet. De instelling op de ketel werkt dan niet meer. Althans bij mijn ketel.

    Toen ik nog een ketel met boilertje had was het inderdaad zo dat als warm water UIT stond volgens schema het boilertje niet werd warmgehouden, en als warm water AAN stond dan hield ie het wel warm. Inderdaad kost dat bijna geen gas, in tegenstelling tot wat groene ministers denken. Verbruik voor verwarming is zo veel meer dan voor warm water (en koken) dat het helemaal geen zin heeft om na te denken over besparingen daarop. "korter douchen - doe het voor het klimaat": waanzin.

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Niet mee eens.

    Een boilertje op temperatuur houden kost je toch al snel 150kuub per jaar (bij mij meer dan 10% van mijn verbruik), als het niet meer is, dus uitzetten heeft zeker zin. En zolang je ketel de mogelijk heeft om tapwater op eco of lager te zetten heeft het zeker zin om dat uit te zetten op de Tado. Die 55gr heeft alleen betrekking op de tapwatertemp.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik verbruik voor warm water en koken samen ongeveer 100m3/jaar en dat is dus niet alleen voor warmhouden maar echt voor het verbruik, dat is douchen en afwassen samen. Alleen het warmhouden is maar een fractie daarvan.

    En ik zei ook niet dat je dit de hele tijd warm moest houden, ik had toen een schema waarbij het boilertje alleen werd warm gehouden op tijden dat ik warm water gebruik (s'ochtends en s'avonds) en niet overdag of in de nacht.

    Nu met mijn nieuwe ketel staat het warm water 24/u dag op AAN in de Tado (en zet ik de temperatuur daarbij op 50 graden) maar de ketel doet alleen wat met die 50 graden, niet met het AAN staan (er zit geen boilertje in). In de winter houd ik niets warm, in de zomer zet ik hem op automatisch, dan bepaalt de ketel zelf wanneer hij voorverwarmt. Dat doet ie veel slimmer dan Tado: je hoeft geen tijdschema op te geven maar hij kijkt zelf op welke tijden van de dag je warm water gebruikt. Daar kan Tado nog een puntje aan zuigen met haar "slimme" schema's!