Honeywell zoneklep op draadloze ontvanger instellen

Opties
Beste mede forumleden,

Na wat zoekwerk hier helaas geen soortgelijk issue kunnen vinden dus daarom een nieuwe vraag.

De situatie is als volgt:
Stadsverwarming met daarin een zoneklep als hoofdafsluiter voor het hele huis. Deze wordt door de draadloze ontvanger aangestuurd
Meerdere radiatoren voorzien van tado knoppen
Vloerverwarming voorzien van aparte zoneklep aangesloten op bedrade thermostaat

De draadloze ontvanger dient bij warmtevraag vanuit een van de radiatoren of vvw de klep te openen. In de basis werkt dit prima maarrr…

In de app is alleen voor de configuratie van de zoneklep geen exacte match te vinden wat deze moet aansturen. Gevolg: de klep gaat niet altijd de hele tijd van de warmte vraag open of gaat tussendoor een tijdje dicht terwijl er wel warmtevraag is

Concreet: hoe moet ik de draadloze ontvanger configureren zodat deze wel goed werkt

Alle suggesties zijn welkom!

Groet,

Wilfred

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Dit is helaas hoe het werkt (pulsbreedte modulatie) Zie bericht van Rob in dit topic
    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/35353#Comment_35353
  • Beste Andreplusplus, Dank voor je antwoord. Ik heb de post mbt de pulsbreedtemodulatie gelezen. Interessante materie!

    In mijn stadsverwarming situatie zit zoals gezegd een hoofdklep die de hele aanvoer voor het huis opent die wordt aangestuurd door de draadloze ontvanger.

    In de tado app moet je de draadloze ontvanger configureren dat deze een apparaat aanstuurt.
    Het gaat mij dus ook voor een deel over hoe ik dat moet instellen.

    Er zit in mijn installatie een Honeywell vc8015, dit is een klep specifiek voor stadsverwarming

    Momenteel heb ik in de app daar noodgedwongen gekozen voor een Honeywell hc60ng, dit is een zoneregelaar die meerdere thermische motoren kan aansturen.

    Ik kan simpelweg niet het juiste apparaat selecteren in de app omdat deze daar niet in de lijst voorkomt.

    Wellicht dat iemand met een soortgelijke klep als mijn vc8015 een idee heeft welke keuze beter aansluit voor het kiezen in de configuratie

    Groet,

    Wilfred
    .
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet in dit geval doen alsof je een ouderwetse installatie met een CV ketel en aan/uit sturing hebt.

    Dit zou dan de R01 mode zijn in het installateursmenu, of in de wizard kies je voor een willekeurige thermostaat die aan/uit is.

  • Arie1970
    Opties

    Hoi Wilfred,

    Ik heb een soortgelijke opstelling: Stadsverwarming met een hoofdklep, daarna in een vertakking naar de woonkamer met vvw een Honeywell zoneklep. Verder meerdere radiatoren uitgerust met een slimme tado-knop.

    Ik wil het volgende voor elkaar krijgen: thermostaat in de woonkamer moet zowel de zoneklep voor de woonkamer als ook de hoofdklep aansturen. Zolang de hoofdklep dicht staat, kan er geen warmte worden geleverd.

    Radiatorknoppen mogen enkel de hoofdklep aansturen.


    Is dit ook jouw opstelling en hoe heb je dit werkend gekregen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kan niet. Dan moet je 2 thermostaten of een thermostaat en een draadloze ontvanger kopen.

  • Dag Arie,

    Bij mij wordt de hoofdklep bediend via de draadloze ontvanger. De thermostaat in de woonkamer bedient bedraad de regelklep voor de vloerverwarming.

    Alle overige radiatoren bedienen de hoofdklep.

    Het issue wat ik had (en heb) is dat de draadloze ontvanger de klep ondanks de warmtevraag niet altijd continu opent maar periodiek opent en sluit.

    Hier is blijkbaar niets aan te doen (toch?)
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja, je kunt via de helpdesk vragen de sturing van de klep aan te passen, zodat deze eerder opent.
  • Arie1970
    Opties

    Bedankt voor de reacties.

    Ik hoor jullie eigenlijk allemaal zeggen dat 1 thermostaat 1 klep zal aansturen, wat wellicht logisch is.

    Echter, ik zit met 2 kleppen: hoofdklep en klep voor vvw beneden. Dus, als de thermostaat van de woonkamer om warmte vraagt, gaat enkel de klep voor vvw open. Hoe krijg ik tegelijkertijd ook de hoofdklep open? Anders zal er nooit warmte aankomen bij de vvw. De andere radiatoren kunnen met de thermostaat communiceren om enkel de hoofdklep te openen, wat prima is.

  • Arie1970
    Opties

    Dus je kunt beide kleppen tegelijkertijd bedienen als de thermostaat in de woonkamer om warmte vraagt? Hoe stel je dat in?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dan zul je iets met een hulprelais moeten uitbedraden
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee je moet 1 thermostaat of draadloze ontvanger de hoofdklep laten aansturen en die wordt dan als zoneregelaar geconfigureerd. Voor de woonkamer heb je een extra thermostaat nodig die de lokale klep bedient EN die als zoneregelaar die andere heeft. Als er dan warmte in de woonkamer nodig is gaan beide kleppen open, en als een andere radiator warmte vraagt gaat (als zij de zoneregelaar toegewezen hebben) alleen de hoofdklep open.

    Doe je het op een andere manier (bijv met een hulprelais) dan gaan die twee kleppen altijd samen open en zal het in de woonkamer te warm worden als een andere kamer warmte vraagt.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De vraag was wel om twee kleppen met 1 thermostaat te kunnen aansturen, vandaar het antwoord
  • In mijn geval bedien je de twee kleppen niet rechtstreeks. De zoneklep in de woonkamer voor de vloerverwarming wordt rechtstreeks via de bedrade thermostaat geopend. De hoofdklep is de zoneregelaar voor mijn hele installatie en die wordt bediend door de draadloze ontvanger. Precies zoals Rob ook aangeeft.

    Vandaag contact gehad met Tado om het regelgedrag van de draadloze ontvanger aan te laten passen zoals ook hier was aangegeven. Even kijken hoe de boel nu werkt en reageert
  • Arie1970
    Opties

    Ik heb het idee dat mijn vraag niet helemaal wordt begrepen :-)

    @Wilfred_de_Groot Als jij in de woonkamer warmte nodig hebt, wat doe je dan? Er moeten toch 2 kleppen open gaan: de hoofdklep en de vvw zoneklep? Gaat dit "vanzelf" of doe je handmatig eerst "iets" om de hoofdklep te openen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb het idee dat je problemen loopt te verzinnen die er niet zijn... installeer het nou maar dan zie je wel dat het werkt.

  • Arie1970
    Opties

    Ik verzin geen problemen, het schort simpelweg aan heldere informatie. Hele forum staat vol met vergelijkbare vragen, en die mensen verzinnen het denk ik ook niet.

  • Beste Arie,

    Het werkt als volgt: als het te koud is in de woonkamer zorgt de thermostaat die daar hangt dat de zoneklep van de vloerverwarming open gaat. Deze thermostaat is bedraad met deze zoneklep aangesloten

    Tegelijkertijd geeft de thermostaat van de woonkamer aan de draadloze ontvanger die de hoofdklep bedient door dat er warmtevraag is. Dat komt omdat de draadloze ontvanger is ingesteld als zoneregelaar voor het hele huis. Daarmee gaat de hoofdklep open.

    Datzelfde gebeurt ook wanneer een van de radiatoren op de andere plekken in de woning warmtevraag hebben. Die geven dat ook door aan de draadloze ontvanger die dan de hoofdklep opent

    Groet,

    Wilfred