2e Bridge

Opties

Voor grote woningen is het wenselijk een 2e bridge te kunnen toevoegen want het bereik voldoet daar niet

7
7 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Gaat niet gebeuren, heeft Tado onlangs officieel bevestigd
  • JanSch
    Opties

    En waarom gaat Tado geen 2° bridge mogelijk maken? Ik zit met hetzelfde probleem dat niet alle radiatorknoppen bereikbaar zijn vanaf de bridge. Een tweede bridge zou het probleem mooi oplossen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ja maar Tado gaat dat niet doen hebben ze officieel bevestigd.

    Ik denk dat het voor hen niet interessant is qua ontwikkeling / kosten. Maar ik weet het niet.

    Voor meer info zou je contact met ze moeten opnemen.
  • VDVLo1
    Opties

    Ja ik heb telkens problemen met 1 knop die 8/10 connectie verliest. Nu heb ik zelfs problemen dat ik er 2 niet goed krijg. Er is geen goede oplossing op dit moment en er is inderdaad nood aan een betere bridge of mogelijkheid voor meerdere bridges.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Helaas, officiële standpunt van Tado is dat het niet opgelost wordt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado zegt "meestal is het geen probleem om verbinding te maken en mocht dat in uitzonderlijke gevallen wel zo zijn dan mag u de Tado spullen retour sturen en geld terug krijgen".

    (er staat ook "binnen 2 weken" maar dat is juridisch niet geldig)

  • eschwin
    Opties
    Philips hue werkt bijvoorbeeld via zigbee waarbij ieder punt, dus iedere lamp weer verbinding kan maken met het dichtbijzijndste andere punt zoals een lamp of de bridge. Zo kan je je bereik uitbreiden met tussen stations zeg maar.

    Had mooi geweest als tado dit ook deed en de knoppen dan onderling met elkaar verbinding hadden gemaakt en zo de meest verre knop toch zijn settings uit de cloud kan krijgen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Probleem is dat de Tado apparatuur op batterijen werkt, en Philips op het lichtnet
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inderdaad. Als iedere knop tevens een relay zou zijn zouden de ontvangers in de knoppen altijd "aan" moeten staan en stroom verbruiken. Nu staat de ontvanger in een knop alleen een korte tijd nadat hij iets naar de bridge gestuurd heeft even aan om het antwoord te ontvangen en gaat dan weer een tijd uit.

  • eschwin
    Opties
    Daar heb je inderdaad een goed punt. Had ik zelf niet over nagedacht maar dan snap ik wel dat dit bij tado helaas niet werkt. Wellicht dat ze ooit extenders op de markt gaan brengen, maar ik vermoed van niet als ik zie hoe weinig er met input van gebruikers gedaan wordt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee er is al offcieel gemeld dat er geen extender en geen mogelijkheid voor 2 bridges zal komen in het v3+ systeem.

    Ik neem aan dat hier in het v4 systeem wel in voorzien zal worden, maar geen idee wanneer dat op de markt gaat komen... en wat ze dan gaan doen om bestaande klanten te helpen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Als dat ook op basis van 6LoWpan is, schrijf het dan maar op de denkbeeldige buik, want dat is gewoon geen geschikte technologie daarvoor. Zie bijv
    https://www.geeksforgeeks.org/what-is-6lowpan/amp/
    en dan voordeel 5 en nadeel 3.
    Alle tado devices beh de bridge zijn leaf nodes en kunnen dus batterij besparen door de sleep mode. Zouden ze doorgeefluik zijn, dan kunnen ze niet in sleep en zijn de batterijen nog veel eerder leeg.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Maar een optie met meerdere bridges zou misschien wel kunnen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja of een extender (repeater) die op netvoeding werkt, bijv in de vorm van een steker die je ergens in een stopcontact doet. Dat zou technisch kunnen.

  • micky_nl
    Opties
    Op het Duitse forum zijn enkele leden die zonder problemen een tweede bridge hebben kunnen toevoegen. Alles tegelijkertijd zichtbaar in de app.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    november 2023 aangepast
    Opties
    Kan alleen met een tweede account. Ze rommelen iets met enn email alias van Google
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    En de app kan maar op 1 account tegelijk ingelogd zijn. Dus dat is ook geen oplossing. Bovendien kun je die oplossing alleen gebruiken als je de spullen op de 2e bridge alleen passief wilt gebruiken, dus schema laten aflopen, maar niet als je die ook warmte wilt laten vragen bij de ketel op de 1e bridge.

  • micky_nl
    Opties
    Ich habe den Tipp von Holg ausprobiert und es funktioniert! Hier eine Schritt-für-Schritt Anleitung:

    Als erstes installiert ihr das ganze System, so wie es vom Hersteller beschrieben wird, d. h. ihr koppelt die Thermostate mit der ersten Bridge, die euer Zuhause steuern soll.

    Für die Heizkörper-Thermostate / Thermostate / Temperatursensoren, welche ihr nicht sauber erreichen könnt (z. B. auf einer 2. Etage), braucht ihr eine 2. Bridge (oder auch mehrere, je nachdem, wie stark das Problem ausgeprägt ist). Diese Bridge muss sich im Werkszustand befinden und darf mit keinem Zuhause verbunden sein. Ich empfehle euch, eine neue Bridge zu kaufen (keine gebrauchte, die ggf. nicht sauer zurückgesetzt wurde bzw. das Zuhause gelöscht wurde). Diese Bridge nehmt ihr jetzt z. B. im 2. Stockwerk in Betrieb. Ich habe Sie beispielsweise an meinem FRITZ!Repeater 2400 angeschlossen, welchen ich sowieso für meine WLAN Reichweite brauche. Für die Stromversorgung braucht ihr ein USB Ladegerät und eine 2. Steckdose neben dem Repeater. Wenn die Bridge angeschlossen ist und alle 3 Lichter (power / router / cloud) leuchten, startet ihr den Pairing Modus manuell an der Bridge (Pairing Knopf solange drücken, bis er blinkt)!!!

    Pairing Heizkörper-Thermostat:

    Heizkörper-Thermostat abnehmen und den kleinen Pairing Knopf ca. 3 Sekunden lang drücken, bis das Display 3 "laufende" Striche anzeigt. Sobald das Pairing erfolgreich war, vibriert das Thermostat kurz und zeigt dauerhaft die 3 Striche am Display an. Das Thermostat ist nun mit der 2. Bridge gekoppelt! Bei diesem Procedere ist etwas Geduld gefragt!!! Bei mir hat es teilweise mehrere Versuche gebraucht, bis das Pairing erfolgreich war. Sollte der Fehler E0 (https://support.tado.com/de/articles/4639742-mein-smartes-heizkorper-thermostat-zeigt-einen-e0-fehler-an-oder-das-warnsymbol-leuchtet-wie-kann-ich-das-problem-beheben) am Thermostat erscheinen, das Pairing am Thermostat neu anstoßen, solange bis sich die Geräte "finden". Es funktioniert, versprochen! Wenn der Vorgang abgeschlossen ist, findet Ihr in eurer Tado App (Einstellungen/Geräte & Räume) unten unter "weitere Geräte" eine 2. Bridge (siehe Screenshot). Die mit der 2. Bridge gekoppelten Thermostate sind weiterhin in der App ersichtlich und lassen sich auch nach wie vor steuern. Das könnt ihr prüfen, indem ihr auf das bestoffene Thermostat geht und "Display blinken lassen" anklickt. Was bei mir früher nie funktioniert hat oder nur extrem zeitverzögert aufgrund der schlechten Verbindung zur Bridge passiert jetzt in Sekundenschnelle... Das Display blinkt sofort und zeigt HI! an!!!

    Pairing Smartes Thermostat / Temperatursensor:

    Grundsätzlich gleiches Procedere wie oben beschrieben... Um in den Pairing-Modus zu kommen, müsst ihr folgendes machen:

    den runden Knopf rechts unten rd. 3 Sekunden drücken. Es werden 2 verbundene Kettenglieder angezeigt, da das Gerät ja mit der "ersten" Bridge gekoppelt ist. Drücke den Knopf ein 2. Mal für ca. 3 Sekunden. Das Gerät wechselt in den "Wartungsmodus". Dann geht ihr mit den Pfeiltasten auf den Menüpunkt "verbundene Ketten mit einem "Wiederholungspfeil" daneben" und bestätigt das Ganze mit der runden Taste. Dann geht der Sensor / das Thermostat in den Pairing Modus (https://support.tado.com/de/articles/3387242-wie-kann-ich-das-pairing-meines-smarten-thermostats-oder-funk-temperatursensors-resetten). Auch hier kann es wie oben beschrieben passieren, dass das Pairing nicht gleich beim ersten Mal funktioniert. Sollte der Fehler E3 erscheinen, einfach das Procedere wiederholen, solange bis es klappt. Wenn die aufeinander zulaufenden Kettenglieder verbunden erscheinen, hat das Pairing funktioniert.

    Hoffentlich liest Tado hier nicht mit, ansonsten verlangen die irgendwann noch Geld dafür... Traurig genug, dass die nicht einmal wissen, dass das funktioniert... Das würde ja so vielen Leute weiterhelfen, egal ob bei Themen wie Reichweitenproblemen oder aber auch Multihome.
  • Andreplusplus
    Opties
    2e bridge in werkomstandigheden, maar niet met een woning verbonden. En dan wel 3 lampjes, incl verbonden met account?
  • micky_nl
    Opties
    Ik kan het helaas niet zelf testen.
  • lucvdv
    lucvdv
    december 2023 aangepast
    Opties

    Zelfde probleem hier: gelijkvloers is OK, maar één kamer op eerste verdieping valt af en toe weg, en de verste kamer op verdieping krijgt nooit verbinding. Ik heb de bridge al zo centraal mogelijk en tegen het plafond gelijkvloers geïnstalleerd (perfect centraal ging niet, ik ga geen netwerkkabel langs het plafond spannen 😁).

    Ik zou denken dat het technisch moet mogelijk zijn om enkel de internet bridges met elkaar te laten communiceren, op één gemeenschappelijke account en zelfs met maar één aangesloten op internet, zonder dat de batterijen van de knoppen daaronder lijden. De tweede dient enkel als repeater voor de eerste, elke knop heeft verbinding met één van de bridges.

    Als dat niet kan, misschien een nieuw device uitbrengen dat enkel als repeater kan dienen?

    Als de tweede bridge iets voor de limiet van de bereikbaarheid geïnstalleerd is, zou je het effectieve bereik zo goed als kunnen verdubbelen. In mijn geval zou een bridge op gelijkvoers en een op de verdieping waarschijnlijk perfect werken.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De enige oplossing die ik gezien heb is de bestaande bridge openmaken en er een grotere/betere antenne aanmaken
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    december 2023 aangepast
    Opties
    Plaats in ieder geval je bridge vertikaal, en kijk of het mogelijk is hem centraal in je woning (bijv middenverdieping) te plaatsen. Zorg dat er geen stoorzenders (Magnetron, Dect telefoons e.d.) in de buurt van de bridge staan. En moderne (betonnen) woningen hebben een prachtig gat tussen de verdiepingen, het trapgat. Plaats de bridge daar, indien mogelijk.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Technisch zou dat mogelijk zijn, maar Tado heeft al aangegeven dat ze dit niet gaan oplossen.

    Er komt een nieuw systeem, wellicht binnenkort, en daarin zal dit vast opgelost zijn!