Tado installeren

Opties

Hallo,

Ik heb een Nefit Trendline II HRC30/CW5 met een Bosch easy control CT200 thermostaat.

In de keuken heb ik een pellet kachel en in de kamer een inbouw houtkachel.


Nu wil ik graag op de begane grond in elke kamer Tado installeren.

Situatie:

Kamer:  2 radiatoren met de thermostaat

Hal: 1 radiator

Keuken: 2 radiatoren

Bijkeuken: 1 radiator

Douche: 1 radiator

Toilet: 1 radiator

Kleine slaapkamer 1 radiator, ( Kikkerkamer )

 

Ik moet op alle radiatoren nieuwe afsluiters plaatsen, nu denk ik dat ik de Heimeier Eclipse het beste kan gebruiken, moet dit i.c.m. voetventielen of is dat niet nodig?

Verder wil ik de radiatoren ook waterzijdig inregelen.

Mijn pellet kachel verwarmd de keuken en de houtkachel de kamer, hier wil ik de temperatuur wel op 15 graden houden als de pellet en houtkachel niet branden.

Voor mij belangrijk dat de kikkerkamer 24 uur per dag 21 a 22 graden is.

De rest van de radiatoren mogen dan weer 15 graden worden.

( Dus eigenlijk in elke ruimte 15 graden behalve de kikkerkamer 21 a 22 graden )

 

Mijn vragen:

Moet ik i.c.m. Heimeier Eclipse ook elke radiator voorzien van een voetventiel?

Moet ik op elke radiator op de begane grond een Tado plaatsen?

Hoe gaat het in de kamer waar de thermostaat hangt, moet hier ook een Tado op de radiatoren?

 

Ik begrijp dat er al vele topics over dit onderwerp zijn, de meeste hiervan zijn inmiddels al weer verouderd vandaar mijn eigen topic.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Lees maar gerust een oud topic want er verandert bijna niets in het Tado systeem, topics van 3 jaar oud zijn gewoon nog actueel.

  • Andreplusplus
    Opties
    voetventielen niet nodig. Wel handig als je soms een radiator wilt kunnen loshalen zonder hele installatie af te tappen.
    Op elke radiator in ruimtes die je wilt kunnen regelen plaats je tado knoppen. Ook in de woonkamer. Bijv het toilet en gang en zelfs badkamer zou ik overslaan. Je kan evt ook met een paar kamers beginnen en later knoppen toevoegen.
  • HarrieK
    Opties

    Bedankt voor jullie antwoorden en ik zal de oude topics ook doorlezen. Voor iemand die pas om de hoek komt kijken is het niet zo eenvoudig en mijn portemonnee is helaas geen grabbelton.

  • HarrieK
    Opties

    Ik vraag mij af, als je in de kamer 2 radiatoren hebt met een Tado knop waarvoor dient dan de kamerthermostaat?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    De kamerthermostaat is het apparaat wat de ketel aanstuurt. Als je knoppen hebt in dezelfde kamer dan is ie standaard tevens het apparaat wat meet hoe warm het is in de kamer. Voor knoppen in andere kamers kan hij als "zoneregelaar" dienen, dwz de ketel starten op aanvraag van een andere knop.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Opties
    Meestal is de vraag omgekeerd: heb ik in de ruimte waar de tado thermostaat hangt ook slimme radiator knoppen nodig? Het antwoord is ja, omdat tado anders de radiatoren in die ruimte niet af kan sluiten als een andere ruimte warmte nodig heeft en de ruimte waarin de thermostaat hang niet
  • HarrieK
    Opties

    Okay duidelijk en bedankt voor jullie reacties.

  • Beg
    Opties

    Ik heb naar aanleiding van het voorgaande de volgende vraag: Moeten de knoppen ook in dezelfde groep (Rooms zoals Tado dit noemt) als de thermostaat? bij mij lijkt dit niet goed te gaan en heb ik dus in de ''home'' alleen de thermostaat staan en apart in de ''woonkamer'' de knoppen geprogrammeerd.

    Verder heb ik twee kamertjes met Tado-knoppen uitgevoerd om te kunnen regelen en de rest van het huis met thermostaatkranen op standje vorstbescherming. In de gang is een radiator welke blijkbaar open moet blijven anders krijg ik geheel geen warmte meer in de woonkamer en slaat de ketel op storing.

    Of is dat geheel anders bedoeld binnen Tado?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet de spullen configureren zoals ze ook in de kamers gemonteerd zijn. Dus geen fake kamers aanmaken.

    Je begint met de thermostaat in een kamer te plaatsen en dan de knoppen erbij, dus niet omgekeerd.

    Je plaatst een knop in een kamer door deze aan de bestaande kamer toe te voegen, dus NIET door een nieuwe kamer te maken met dezelfde naam.

  • Beg
    Opties

    nu gebeurd het volgende: ik ga werken in een van de kamertjes met een Todo-kraan op de radiator en zet het op 20 graden. Wat gaat er dan gebeuren met de woonkamer waar de thermostaat hangt? En werkt de woonkamer temperatuur dan onafhankelijk van de rest van het huis net zoals ik het nu ervaar.(met dus de radiatoren in de woonkamer op een aparte ''Room)

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Als er in de woonkamer ook tado knoppen zitten blijft het daar 'koud'. Anders warmt die mee.