Nieuwe router geen verbinding met tado thermostaat

Opties
Bij aanschaf tado thermostaat werkte deze perfect. Nu hebben we van ziggo een nieuwe router ontvangen maar wr krijgen de tado thermostaat niet meer geïnstalleerd. Hij werkt nu alleen nog handmatig en dus niet meer via de app. Tientallen keren het programma doorlopen maar geen positief effect. Wie weet wat ik fout doe? Of, wie heeft ern helpdesk info telefoonnummer oid. Bij voorbaat dank. Gr mies

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wat is het merk en type router wat je hebt?

    Het zou in theorie kunnen dat het niet werkt omdat Tado op de ethernet poort alleen 10 Mbit/s halfduplex ondersteunt, terwijl tegenwoordig 100 en 1000 Mbit/s fullduplex normaal is. Mocht je router geen 10 Mbits/s halfduplex meer ondersteunen dan heb je een probleem.

    Wat ook zou kunnen is dat niet alle poorten op de router gelijkwaardig zijn, bijv er zijn er die alleen bedoeld zijn om een TV ontvanger op aan te sluiten.

    Het zou evt op te lossen zijn door de Tado op een switch te pluggen die wel 10, 100 en 1000 Mbit/s ondersteunt die op zijn beurt weer aan de router zit. Dan heb je meteen ook poorten extra voor andere spullen mocht dat ooit nodig zijn.

  • Mies
    Opties
    Dank je wel! Rob. Hij zit nu in de 2 5 gpbs ingang van mijn router. De andere (normale?) ingangen zijn in gebruik ja. Is dat de veroorzaker? Wederom dank
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk het wel, ja! Je zult er een switch bij moeten kopen en dan zal het wel gaan werken. Is niet duur hoor, 15 euro ofzo.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties
    2,5 ghz bedoel je? Dat is alleen voor wifi, dat heeft hier niets mee te maken.

    Lees dit even:

    https://support.tado.com/nl/articles/6653049-de-internetbridge-maakt-geen-verbinding-met-mijn-glasvezel-router-modem-hoe-kan-ik-dit-oplossen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "2,5 gb is alleen voor wifi, dat heeft hier niets mee te maken." ik weet niet hoe je daar bij komt, maar het is onzin.

    Wat wel kan in bepaalde gevallen bijvoorbeeld bij routers die een ingebouwd modem hebben en tevens met extern modem gebruikt kunnen worden, is dat die 2.5Gbit/s poort alleen een WAN poort is (dus richting glas aanslutiing of extern modem gebruikt kan worden) en niet op het lokale netwerk zit.

    Die oplossing in het artikel waar je naar verwijst die had ik hierboven al gegeven. Misschien dat het plaatje het duidelijker maakt.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Even goed lezen Rob, ik heb het over 2,5 ghz en jij over 2,5 gb. Dat is dus iets anders. En geen onzin
  • Mies
    Opties
    Mensen, het is opgelost. Het wisselen van netwerkkabel in de router heeft geholpen. Waarschijnlijk was de vierde poort niet geschikt, zoals Rob aangaf. Bedankt voor jullie hulp. Dit forum heeft mij sneller geholpen dat de tado info. Fijne avond nog
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Even goed lezen Rob, ik heb het over 2,5 ghz en jij over 2,5 gb. Dat is dus iets anders. En geen onzin"

    Je hebt het bericht ge-edit, er stond eerst 2.5gb en dat is geen onzin, dat is een snelheid van ethernetpoorten tegenwoordig net als 10,100 en 1000 er altijd al waren is er nu ook 2,5 en 10 Gbps. Maar dat heeft NIETS te maken met 2,5ghz en ook niet met WiFi.

    Gelukkig is het opgelost, kennelijk heeft de router zowel poorten die 10/100/1000 aankunnen als 1000/2500 (2.5 gbps) en heeft het anders rangschikken van de spullen het opgelost. Maar is dat niet mogelijk of als er te weinig poorten zijn dan helpt het toevoegen van een switch.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties

    Je zit er wel boven zeker Rob. Post is inderdaad aangepast, ik had m gepost en zag de tikfout, deze heb ik meteen aangepast, zat dus minder dan 1 minuut tussen. Maar jij had het al gezien.

    Zeker niks beters te doen