enkele radiatoren worden niet warm, anderen veel te heet

Opties

Ik heb een tado smart thermostaat (bedraad) en 5 smart thermostaatknoppen. de thermostaat is bedraad aangelosten op mijn bosch hrc verwarmingsketel. ik heb vloerverwarming in de ruimte waar de smart thermostaat hangt (begane grond) en de 5 thermostaatknoppen zitten op slaapkamers op de 1e verdieping. de smart thermostaat is de zoneregelaar van alle knoppen.


ik zit met de volgende situatie: 3 van de vijf kamers met tado knoppen verwarmen zoals je zou verwachten: ketel gaat aan, paar minuutjes verwarmen en je ziet de temp oplopen in de tado-app.


2 kamers verwarmen echter totaal niet: als ik (bij wijze van test) de temp op 24 zet, worden de radiatoren maar mondjesmaat warm, en vooral de ruimte met vloerverwarming bloedheet.


wie kan mij enige indicatie geven wat hier aan de hand zou kunnen zijn? radiatoren en leidingen van beide probleemkamers zijn door loodgieter afgekoppeld, schoongemaakt en weer aangekoppeld. alvast bedankt!!!!

Reacties

  • tmsZ
    Opties

    nb: ik heb de knoppen van de niet goed werkende radiatoren uitgewisseld met die van de wel werkende: het resultaat was hetzelfde. daarmee is volgens mij uitgesloten dat 't aande knoppen ligt

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Misschien zijn het kranen met debiet regeling en heeft er iemand aan gedraaid?

    Of er zit lucht in.

  • Andreplusplus
    Opties

    Het wordt warm omdat er niets is om de warmteafgifte te stoppen. Je moet dus ‘iets’ doen om de vloerverwarming te stoppen met verwarmen. Lees op dit forum.

    Als je knop verwijdert van een radiator die niet zo warm wordt, wordt die dan wel heet? Zo nee, zie reactie van Rob2.

    Of de pin van het ventiel beweegt niet soepel in en uit - probeer dat voorzichtig met hard voorwerp in te duwen en terug te laten veren. Of de knop zit er niet goed gecalibreerd op.

    De kamer waar die knoppen zitten - heeft die in de app wel de thermostaat als zoneregelaar?

  • tmsZ
    tmsZ
    februari 2023 aangepast
    Opties

    als ik de knoppen verwijder, worden de radiatoren wel heet idd. waar zou dat op kunnen duiden? ik heb de knoppen meermaals opnieuw gekalibreerd, en uiteindelijk verwisseld met (Tado) knoppen van radiatoren die wel werkten, maar het resultaat was hetzelfde: geen warmte van de radiatoren die dat eerder ook al niet deden

  • Andreplusplus
    Opties
    Dus knop vraagt warmte, cv ketel gast aan, maar radiator wordt niet warm.
    Knop eraf, dan wel warm. Dus radiator+ventiel ok.
    Als het 1e ook klopt, dan zit de knop toch niet goed gecalibreerd (duwt de radiator dicht terwijl die open moet gaan = pin naar buiten).
    Als 1e niet klopt, check de zoneregelaar van de ruimte waar de knop in zit.
    En neem even de tijd - het duurt een paar minuten voor het systeem reageert, het werkt niet zo snel als een lichtknop
  • tmsZ
    Opties

    @Andreplusplus,


    hoe kan ik die kalibratie echt forceren? heb meerdere keren batterij eruit, 10 sec wachten, na 1 minuut knop weer installeren riedeltje gevolgd

  • tmsZ
    tmsZ
    februari 2023 aangepast
    Opties

    ik heb nu als workaround die twee probleemradiatorknoppen losgekoppeld van de zoneregelaar (Tado smart thermostaat), en draai ze gewoon vol open als een andere radiatorknop een warmtevraag stuurt (en de ketel aangaat). dat werkt als tussenoplossing, maar is uiteraard niet ideaal.

  • Andreplusplus
    Opties
    ik zou de knoppen verwijderen zodat ook de kamer uit de app verdwijnt en dan opnieuw toevoegen. Helpt dat niet, dan weet ik het ook niet en is het een klusje voor support.