Suggesties om overshoot en regeltraagheid tegen te gaan

Opties
Mijn vloerverwarming in de 150m2 open kamer/keuken combi wordt geregeld met een bedrade Tado thermostaat. Opwarmen gaat op 40 graden max temp.instelling van de Intergas Xtreme36 met 0,3 graad C/uur. Afkoelen zo’n 0,2 graad/uur.

Eenvoudige setup lijkt me maar de Tado is niet in staat om op gewenste tijd de ruimte op setpoint te krijgen. Duurt afhankelijk hoe ver de temperatuur is weggezakt vele uren. De startvervroeging werkt op zijn best 1,5 uur van te voren. Veel te laat dus. Verder is er altijd sprake van een overshoot van 0,5-1 graad C alsook te ver wegzakken van de temperatuur op de weg terug.

Heb geprobeerd de proceskarakteristiek aan te passen aan de Tado door de max keteltemp aan te passen variërend van 30 graden tot 50 gradenC. Helpt allemaal niks. De Tado werkt veel te traag, zowel dus blijven uitsturen als de temperatuur al lang bereikt is, als niet uitsturen als de temperatuur al onder het setpoint is gelopenen dus nog even door blijft lopen. Zowel met aan/uit regeling alsook modulerend is dit gedrag nagenoeg identiek.
Voorbeeld vandaag: om 17:30 setpoint bereikt, 18:30 ketel uitgeschakeld. 19:30 1 graad C overshoot.

Tado al eerder gemaild echter geen reactie gehad. Van nood allerlei extra timerblokken geprogrammeerd rekening houdende met de overshoot.
Niet de ideale oplossing. Iemand nog suggesties? Of anderszins tips om Tado zover te krijgen de regelkarakteristiek te wijzigen?

Alvast dank

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    chatfunctie op de website tado.com (dat oranje bolletje rechtsonder)

Antwoorden

  • Bertsap
    Opties

    Niemand enig idee of suggestie wat te doen?

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    De helpdesk contacteren, zij kunnen sommige parameters aanpassen. Zie ook de andere vragen over vloerverwarming in het forum.

  • Bertsap
    Opties
    Dank Jan, hoe krijg ik een reactie van de helpdesk?
  • JapieKrekel
    Opties
    Ik ben wel benieuwd naar de oplossing. Heb precies hetzelfde met vloerverwarming.
  • Bertsap
    Bertsap
    28 januari aangepast
    Opties
    Heb veel contact gehad met de helpdesk. Werd iets beter maar vond de afwijkingen tov setpoint nog te groot. Is ook lastig regelen met een groot vloeroppervlak. Heb gekozen om op basis van de opgedane ervaringen het schema veel meer kleine schakelmomenten te geven. Kortom de temperatuurstappen kleiner gemaakt. Werkt prima.