Zone aansturen via slimme knop

Opties
StefanSBD
StefanSBD
februari 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Dag allen,

Ik heb in mijn living 5 convectoren in putten staan, elk nog zonder thermostatische kraan. In mijn living staat ook een bedrade thermostaat, met de ketel aangesloten.

Ik wens nu over te stappen op Tado en zie twee mogelijkheden en bij de 2e mogelijkheid heb ik enkele vragen.

Optie 1: in alle convectorputten de gewone kraan vervangen door een thermostatische kraan, vervolgens een Tado knop erop en deze dan ‘slave’ maken van de slimme thermostaat (een slimme bedrade thermostaat die rechtstreeks bedraad is met de ketel).


Omdat het toch een behoorlijk werkje is om al deze kranen te vervangen, bedacht ik het volgende:


Optie 2: de convectoren worden langs 1 buis via de kruipkelder aangestuurd. Ik zou dus de hele living als een zone kunnen maken door een ‘een soort van klep’ op de aansturing van deze zone te plaatsen en deze dan slim te maken. Mijn vraag hier rond is nu:

  • moet dit steeds via een zgn ‘zoneklep’ die bedraad wordt aangesloten op de slimme thermostaat? Dan moet ik nog deze draad gaan trekken, want is nu niet voorzien. (En dan moet ik mijn opzet anders gaan maken, want mijn bedoeling was om mijn huidige bedrading tussen de ketel en de thermostaat te gebruiken)`
  • OF kan er op deze buis ook een soort van klep/knop worden geplaatst waarop ik dan een slimme knop aansluit? Deze knop wordt dan (alhoewel ze in de kruipkelder staat) in de app geplaatst alsof ze in de living zou staan, waardoor ze rechtstreeks door de slimme thermostaat aangestuurd wordt. Deze optie zou dan mijn voorkeur hebben (er zijn slechts weinig aanpassingen te doen en weinig knoppen te plaatsen) maar ik weet niet of dit technisch mogelijk is? Ik lees overigens op de community dat de slimme knop in zo’n geval geen aan/uit gedrag zal vertonen zoals een echte klep, maar gradueel open en dicht zal gaan, maar is dat een probleem? (Bij de posts over vloerverwarming wordt dit wel eens als een probleem gezien, maar in het geval van een zone met convectoren lijkt me dat niet?)

Indien er iets niet duidelijk is, laat het gerust weten!

Alvast erg dank voor jullie feedback!

Stefan

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties
    De tweede optie is de moeite van het proberen waard. Thermostatisch ventiel aanbrengen, bijv Heimeier want past zonder adapter en daar tado knop op.
    Hangt een beetje van de diameter van de buis af, want ventiel reduceert de doorstroming. En voor 5 convector is toch welwat stroming nodig. Je hebt ook kans dat het geluid gaat maken.
    Maar werkt het niet, kun je altijd nog kiezen voor een klep of een knop op elke convector.
  • André, dank voor je reactie.

    Wat denk jij verder van Optie 1? (in alle convectorputten de gewone kraan vervangen door een thermostatische kraan, vervolgens een Tado knop erop en deze dan ‘slave’ maken van de slimme thermostaat (een slimme bedrade thermostaat die rechtstreeks bedraad is met de ketel). Deze optie is nl. ook nog steeds het overwegen waard.

    Ik was zonet in gesprek met Tado customer service en daar geeft men aan dat optie 1 niet gaat lukken, omdat de 5 slimme knoppen op de convectoren de temperatuur verkeerd gaan meten diep in de putten. Maar mijn inziens zouden deze 5 slimme convectorknoppen net niet naar hun eigen temperatuur, maar naar de temperatuur van de thermostaat moeten luisteren, omdat ze alle 5 én de thermostaat aan dezelfde ruimte (de living) toegewezen zijn en dan zou de thermostaat toch ‘leading’ moeten zijn? Of loop ik daar toch risico op problemen?

    Groeten,

    Stefan

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het klopt wat jij zegt en wat de servicedesk zegt klopt niet. Zeker een nieuwe medewerker aangenomen ofzo.

  • Bedankt! Nog een vraagje daar rond: zal de thermostaat dan alle 5 de slimme knoppen op de convectoren gelijkmatig aansturen? Want je wil bv niet dat hij een convector in de ene hoek harder laat branden dan de andere hoek.


    Groeten,

    Stefan

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja als ze allemaal in dezelfde kamer geconfigureerd zijn dan worden ze gelijk aangestuurd. Sommigen willen dat dan weer niet, omdat er een heter wordt of op een belangrijker plaats zit ofzo, maar dat zul je met waterzijdig inregelen in orde moeten maken.

  • TaDoe
    Opties

    “Het klopt wat jij zegt en wat de servicedesk zegt klopt niet. Zeker een nieuwe medewerker aangenomen ofzo.”

    Of het is de medewerker niet duidelijk (gemaakt) dat de radiatorknoppen als slave worden ingesteld.

  • Andreplusplus
    Opties
    @TaDoe Dat is standaard, want thermostaat is meettoestel voor de ruimte, tenzij je expliciet wat anders als meettoestel instelt.
  • TaDoe
    TaDoe
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Ik bedoelde dat de situatie met bijbehorende voorgestelde systeeminstellingen wellicht niet duidelijk (genoeg) is overgekomen bij de medewerker waardoor er sprake is van een misverstand 😊