Zoneklep dicht, maar ruimte blijft warmtevraag geven.

Opties
Hallo,

Ik heb in de woonkamer vloerverwarming met een zoneklep welke wordt open/dicht gezet door een bedraadde ST (R01 instelling).
In de app staat deze bedraadde ST in een ruimte met een draadloze temperatuursensor. Deze ruimte heeft als zoneregelaar de draadloze ontvanger die de CV regelt.

Verder heeft het huis enkel radiatoren met slimme thermostaatknoppen die elk in een aparte ruimte staan, en allemaal de draadloze ontvanger als zoneregelaar hebben.

Nu is het zo dat ik begrijp dat de bedraadde ST gebruik maakt van pulsmodulatie in relais mode (R01).

Wat er gebeurt is dat de zoneklep dicht gaat wanneer de ruimte op temperatuur is. Ook wanneer er nog geringe “laag” (1 kronkeltje in de app) warmte vraag is vanuit de ruimte waar deze in staat in de app.


Dit zorgt ervoor dat de ketel lang blijft door stoken terwijl er geen enkele andere ruimte om warmte vraagt. Gevolg: onnodig veel verstoken.

Naar mijn inziens is dit pulsmodulatie gedrag helemaal niet nodig wanneer de ST een zoneklep aanstuurt. De klep is of open, want warmtevraag vanuit die ruimte, of dicht want de temperatuur is behaald. Op dat moment zou ook de warmte vraag vanuit die ruimte moeten stoppen.

Mijn vraag is dan ook concreet:

Kan een van onderstaande worden ingesteld?

- de zoneklep is altijd open bij elke hoeveelheid warmte vraag vanuit de ruimte waar deze zich in bevind en sluit pas wanneer deze warmte vraag weg is. (Ik begrijp dat er hierdoor wat overshoot kan zijn maar dat is acceptabel). Uiteraard moet hij wel dicht wanneer er nog warmte vraag is vanuit een andere ruimte maar dat zou bovenstaande al moeten afvangen.

OF

- kan de ruimte per direct stoppen met vragen van warmte aan de cv/draadloze ontvanger wanneer de temperatuur bereikt is/de zoneklep dicht gaat?

Op deze manier blijft de cv niet onnodig gas verstoken terwijl er geen ruimte warmte wilt ontvangen.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Dit moet je met de servicedesk opnemen, zij kunnen hiervoor instellingen aanpassen