Zoneklep aangestuurd door bedraadde thermostaat al laten openen bij kleine warmtevraag

Opties

Probleem: Bedraadde vloerwerwarming-zoneklep opent pas wanneer er meer dan 10% warmtevraag is in de woonkamer. In de praktijk is er heel vaak minder dan 10% warmtevraag. De CV ketel is soms al 20 minuten zachtjes aan het stoken zonder dat de klep open gaat.


Mijn installatie:

  • CV ketel, aangestuurd door bedraadde thermostaat in de woonkamer
  • Vloerverwarming in de woonkamer, met zoneklep die door een aparte bedraadde thermostaat wordt geschakelt
  • boven twee radiatoren die worden geopend met Tado knoppen
  • Eén handdoek radiator in de badkamer die altijd open staat.

Ik had voor deze setup met de thermostaat aan de klep gekozen omdat er geen draadloze ontvangers te verkrijgen waren. Er zijn verschillende gebruikers op het forum die dit ook deden en navraag bij de helpdesk gaf me ook vertrouwen.

Nu werkt alles helemaal met behulp van de helpdesk, behalve dus dat de klep pas opent bij meer dan 10% warmtevraag. Heel zonde van die warmte die naar de radiator in de badkamer gaat terwijl die in de woonkamer wordt gevraagd!

Meerdere malen navraag gedaan bij de helpdesk, en ze kunnen dit helaas niet anders voor me instellen, dus bij deze dan ook het verzoek om dit mogelijk te maken.

8
8 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Anderen melden dat de servicedesk het WEL anders voor hen heeft kunnen instellen!

  • JeroenE
    Opties

    Oh dat is interessant, heb je een Forum linkje waar dit wordt gezegd? Dan kan ik dat aangeven bij de servicedesk.

  • Andreplusplus
    Opties
    Vraag naar Wendy, die schijnt meer technisch te zijn en wel eea te kunnen instellen, wat andere medewerkers niet lukt.
  • JeroenE
    Opties

    Ik had inderdaad contact met Wendy en heb haar om een uitleg gevraagd, haar reactie:

    Deze instellingen zijn al voor uw Smart Thermostat ingesteld. Het is echter zo dat mbt uw systeem, de temperatuur eigelijk zo goed balanceert rondom de ingestelde temperatuur; dat het dus ook herkendbaarder word wanneer de warmtevraag zo klein is (e.g. onder de 10%), dat de klep nog niet openschakelt.

    Vaak, bij andere gebruikers, zie ik niet dat de temperatuur zo dicht bij de ingestelde temperatuur balanceert. Vandaar dat andere gebruikers, het eigenlijk ook niet herkennen dat de klep nog niet openspringt omdat het standaard een hogere warmtevraag (10%) nabootst.

    met andere woorden: de situatie is in mijn geval momenteel niet te verbeteren en vergt een software aanpassing. Er zijn vast andere gebruikers die dit blijven ervaren.

  • JeroenvdS
    Opties
    Wat is de reden dat de klep pas bij 10% warmtevraag open gaat? Als er geen reden voor is lijkt me dit toch niet zo moeilijk aan te passen te zijn voor Tado? Als er wel reden voor is hoor ik dit graag.

    En met steeds beter geïsoleerde huizen lijkt me dat dit probleem vaker voor moet komen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Kennelijk is dat een beperking van het systeem
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat dit er mee te maken heeft dat de aan/uit functie van oorsprong gemaakt is voor het aanzetten van de ketel, en nu ook gebruikt wordt voor het aansturen van kleppen.

    Als het om ketel sturing gaat kan ik me wel voorstellen dat je bij een heel klein beetje warmtevraag nog niet de ketel start, maar pas iets later.

    Maar als het om sturen van kleppen gaat, waarbij de ketel zelf modulerend aangestuurd wordt, is dat uiteraard fout.

    Echter, ik vind het ook fout dat als er 1 radiatorkraan een beetje warmte vraagt die kraan maar deels wordt opengezet. Dat is kennelijk ook niet op te lossen. Die kraan zou meteen vol open moeten gaan.