Aanvoertemperatuur CV

Opties

Ik heb een vraag over de aanvoertemperatuur van de CV en de mogelijkse besparing. Tado is net geïnstalleerd en werkt perfect modulerend. Onze ketel staat ingesteld op 70 graden (is altijd al zo geweest) en ik ben aan het denken om hem lager in te stellen, maar ik weet niet wat het grote nut is.

Concreet is onze woning goed geïsoleerd, koelde het deze nacht maar 3 graden af met vriestempetaturen en ondanks het het ook 's avonds niet heel warm is geweest kon de ketel gisteren onze woning met gemakt op temperatuur houden met een aanvoer van 42 tot 46 graden schommelend. Natuurlijk kost het meer energie om de temperatuur met 3 graden te verhogen, dan te laten moduleren maar eigenlijk heeft de ketel enkel zijn vol vermogen (70 graden) gebruikt om het in huis binnen het uur van 18 naar 21 te brengen. Nadien raakt hij de 70 graden niet meer aan, dus is het dan toch nuttig om hem in te stellen naar 60? Gaan we veel besparen door dat kleine beetje lager aan het begin van de dag? Want dan zal hij wss wel wat meer tijd nodig hebben, maar volgens mij ook met gemak ons huis op temperatuur kunnen krijgen.

Bedankt voor deze leek die nog niet veel kent van moduleren en vroeger altijd met aan/uit heeft gewerkt :)

Reacties

  • TaDoe
    Opties

    Ik heb vandaag de temperatuur van de cv-ketel op max. 60 i.p.v. 70 graden ingesteld. Daarmee hoop ik de overshoot te beperken. We hebben een nieuwe cv-ketel (Intergas met OpenTherm i.p.v. Nefit 18 jaar oud) en kan nu de leidingen soms niet vasthouden, zo heet als ze dan zijn. Dat heb ik bij de oude ketel nooit ervaren. Overigens had ik al langer een Tado thermostaat in de woonkamer en nog niet zo lang met oude ketel ook de radiatorknoppen.

  • JelleB
    Opties

    ik heb het nog niet gedaan, maar ik merk precies wel dat tado op dag 2 nu al zuinig om springt met de temperatuur. vanmorgen eens naar de ketel gaan kijken toen hij ons huis binnen op een dik half uur met 2 graden omhoog bracht en hij heeft max 54 graden gehaald en geen overshoot. Gisteren was er een overshoot van 0,5 graden bij opstart en nadien de hele dag niet meer. maar dit heeft wss te maken met de PID regeling dat hij aan het leren is? dus concreet wil het zeggen dat ik wss de temperatuur niet moet verlagen, aangezien hij de 70 niet gehaald heeft en zelf slim leert om op lage temperatuur te verwarmen, of ben ik hier mis mee?

    indien bovenstaande klopt, hoe lang duurt het dan ongeveer om de goede instellingen te leren kennen voor tado om zo zuinig mogelijk te werken? een weekje?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Het is helaas onduidelijk of Tado zelflerende eigenschappen heeft. Ervaren gebruikers kunnen het niet ontdekken. En Tado zelf heeft er nooit mededelingen over gedaan.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nog nooit iets gemerkt van iets zelflerend
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Tis meer rekening houden met externe omstandigheden, niet zelflerend.