Hoe Tado te gebruiken i.c.m. vloerverwarming

Opties
Beste,

Ik zit met het volgende probleem. Sinds een tijdje gebruik ik nu Tado naar alle tevredenheid. Het enige wat ik nog niet goed op orde heb is mijn vloerverwarming. Deze lijkt eigenlijk niet voldoende op te warmen om voldoende warmte te leveren. Dit lijkt te komen omdat de ruimte waar de thermostaat hangt te snel op de gewenste temperatuur komt. Vervolgens hebben we dus eigenlijk altijd een koude vloer.

Ik heb de volgende setup gemaakt;
De woonkamer heeft een bedrade slimme thermostaat die verbonden is met mijn CV-ketel (OpenTherm). In de woonkamer bevinden zich ook twee slimme radiator knoppen. Daarnaast heb ik een derde slimme radiator knop net voor mijn pomp van de vloerverwarming zitten. Al deze radiatoren zitten in de app in één kamer, waarbij de slimme thermostaat de zone regelaar is en tevens ook het meettoestel.

Daarnaast op de eerste verdieping een badkamer met een draadloze slimme thermostaat, één slimme radiator knop en ook weer één slimme radiator knop net voor de pomp van de vloerverwarming. Voor de badkamer is het meettoestel de draadloze thermostaat en de zone regelaar is de bedrade thermostaat van de woonkamer.

En daarnaast nog een paar (slaap)kamers met enkel een slimme radiator die telkens zelf het meettoestel zijn en de bedrade thermostaat van de woonkamer als zone regelaar hebben.

Nu lees ik vaak dat de vloerverwarming direct aangestuurd wordt door een bedrade thermostaat (via een zone klep). Is dit nodig of werkt mijn beschreven opstelling ongeveer hetzelfde?
Want als ik de bedrade thermostaat aansluit op de zone klep, waar komt dan de warmte vraag richting mijn CV-ketel vandaan? Is hier dan de extensie kit voor nodig, en gaat de warmte vraag dan van de bedrade thermostaat via de extensie kit naar de CV-ketel?
Of is het in mijn geval al voldoende om de slimme radiatoren van de woonkamer niet in te schakelen en enkel de vloerverwarming te gebruiken (aangestuurd via een slimme radiator knop net voor de pomp en de bedrade thermostaat)?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Knop voor vloerverwarming niet aan te raden. Sluit en opent te langzaam en heeft een te kleine doorstroomopening. Een klep is beter.
    Als eerste experiment zou je die kunnen verwijderen (dus ventiel is altijd open), ook uit app halen. Dan kijken of de vloer voldoende verwarmt. Anders de radiatoren waterzijdig inregelen zodat die relatief minder warmte af gaan geven.

    Klep aansluiten doe je of met een tweede bedrade thermostaat (die helpdesk dan moet configureren, kun je niet zelf) of met een draadloze ontvanger bij de ketel (die wordt zoneregelaar) en bedrade thermostaat voor de klep.
    Zie ook https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Advies: lees de grote topics over vloerverwarming.

  • @Andreplusplus bedankt voor je antwoord. Hier kan ik wel mee aan de slag! Gaan we de knop van de vloerverwarming eens vervangen door een klep.