Stadsverwarmingklep aansluiten op Tado

Opties

Ik heb een redelijk basale vraag. Ik wil mijn stadsverwarmingklep (electric ball valve) aansluiten op mijn wireless Tado receiver. Ik heb 3 kabels vanuit de stadsverwarmingklep en heb blauw en bruin aangesloten zoals in foto 1 weergegeven. Ik weet niet waar de gele kabel moet en zonder de gele kabel werkt het blijkbaar niet.

Ik heb ook de schema toegevoegd vanuit de instructies stadsverwarmingsklep. Kunnen jullie wellicht aangeven waar de blauwe, bruine en gele kabels moeten worden aangesloten? Op de normale stand wil ik dat de Valve uitstaat (had eerder de bruine op NC gesloten maar toen werkte het ook niet). Hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen!







Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik zou er even iemand bij halen die het schema kan lezen... want je hebt het schema niet gevolgd dus niet zo raar dat het niet werkt. Echter als je maar wat gaat zitten raden dan ga je kortsluiting maken en spullen kapot maken.

  • Terminator94
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Hopelijk weet iemand hier hoe het precies aangesloten moet worden. Vandaar dat ik zelf ook niet meer verder ga uitproberen. Ter verduidelijking, het gaat hier echt om de zwarte kabel. De witte kabel zal al daar en betreft de netsnoer kabel.

    Zoals ik het nu begrijp:

    De bruine en blauwe kabel moeten worden omgedraaid.

    De gele kabel gaat op P1 (neutral)

    Klopt dit?

  • P_Veldhorst
    P_Veldhorst ✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Zonder garantie ;-):

    L(ive) van de voeding naar COM van het relais,
    N(eutral) naar N
    Blue is “open” naar N(ormally) (open)
    Brown is “closed” naar N(ormally) C(losed)
  • Terminator94
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Dankjewel P_Veldhorst. Ik ben een beetje in verdwaald, want er zijn maar 3 draden meegeleverd met de stadsverwarmingsklep.

    Welke kleur is precies de L(ive) kabel? Is dat niet de bruine kabel die op de COM moet? Ik dacht dat COM automatisch verbonden was met Normally Closed (als ik hieronder lees, wat ik online heb gevonden).

    The COM (Common) connection of a relay is the part of the relay that moves. When a relay is off, the COMMON is connected to the NC (Normally Closed). The NO (Normally Open) connection of the relay is not connected until the relay turns on. When the relay turns on, the COMMON move from NC to NO. Mechanical relays create a Clicking sound that indicates movement o the COMMON terminal

    Geel zou dan P1 moeten zijn (neutral). Die volg ik. Blauw volg ik ook, die moet op NO.

    Voor alle duidelijkheid: dit is de stadsverwarmingsklep die ik heb


  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je hebt geen voedingsspanning aangesloten op het schema
  • P_Veldhorst
    Opties
    Je zult zelf nog een draadje moeten regelen of afknippen van de draad van de klep. Die sluit je tussen L en COM op de tado. Tenminste, als je klep een 230V gebruikt.
  • P_Veldhorst
    Opties
    Ps.

    “ De gele kabel gaat op P1 (neutral)”

    Nee, dat klop dus niet. Gele draad is neutral en moet dus op N, niet P1.

    Maar wederom onder voorwaarde dat je de klep met 230V moet schakelen. Anders zul je zelf een geschikte voeding moeten regelen.
  • Terminator94
    februari 2023 aangepast
    Opties

    Dus ik moet een draad trekken tussen COM en L, zoals hieronder weergegeven?

    Ik zie geen vrije N. Er is 1 N helemaal links, maar die is aangesloten op de netsnoer. Moet deze dan daar erbij?

  • P_Veldhorst
    Opties
    Dat moet inderdaad zo.
  • Dankjewel, dus dit is de schema zoals ik het heb begrepen. Dus de positie N heeft ook twee draden op dezelfde plek. Ik zal hier later mee aan de slag gaan, maar hoor graag ook van anderen de bevestiging of dit klopt en/of er opmerkingen zijn


  • Andreplusplus
    Opties

    Ja ik denk dat het klopt (ik neem geen verantwoording - ik kan dit niet van dichtbij bekijken).

    Je kan de klep testen door geel + blauw op een stekker aan te sluiten en in het stopcontact steken, dan moet die open gaan

    En dan proberen met geel + bruin op een stekker en dan moet de klep dicht gaan. Werkt dat zo, dan is het laatste schema dat je hebt getekend goed.

  • Dankjewel voor jullie reacties en hulp! Heb het vandaag uitgeprobeerd en het lijkt te werken! Wel merk ik dat er enige vertraging is tussen het moment dat ik de temperatuur wijzig en openen/afsluiten van de klep. Binnen 2 a 3 minuten reageert wordt de klep geopend/afgesloten. Is dit zo bewust ontworpen?