Werking kamer sensor + knoppen

Opties

Beste lezer,

ik heb reeds contact gehad met Tado via de chat maar geen bevredigend/duidelijk antwoord ontvangen, vandaar dat ik het even via deze weg probeer.

In mijn woonkamer heb ik een drietal radiatoren hangen, allen voorzien van een Tado slimme radiatorknop. Tevens staat in de woonkamer de Tado draadloze temperatuur sensor. Alle vier de apparaten zijn geconfigureerd in 1 kamer en het meettoestel is de Tado draadloze temperatuur sensor.

Ik ga er vanuit dat in deze opstelling de Tado draadloze temperatuur sensor het enigste apparaat is dat de temperatuur meet en de CV aanstuurt (via de Tado draadloze ontvanger), de Tado slimme radiatorknoppen doen niets anders dan de kranen open en dicht draaien?

Stel dat de CV wordt aangestuurd, is het dan zo dat de Tado slimme radiatorknoppen op basis van de eigen gemeten temperatuur de kraan open/dicht draait? Dus bijvoorbeeld dat knop A de kraan verder opendraait dan knop B, omdat knop A zich in een kouder deel van de woonkamer bevindt. Zodat de kamer gelijkmatiger wordt verwarmd?

Tot slot een vraag met betrekking tot de warm water functie. Als ik het goed heb begrepen kun je middels deze functionaliteit ervoor zorgen dat het tapwater op temperatuur wordt gehouden, zodat, wanneer je bijvoorbeeld gaat douchen, je meteen warm water krijgt? Nu vind ik het geen probleem om wat langer te wachten op warm water, om die reden staat mijn ketel (Nefit Topline Compact HRC25/CW4) dan ook op ECO-stand. Ik ga er vanuit dat deze functionaliteit dan totaal geen toegevoegde waarde heeft en ook niet naar behoren functioneert? Moet/kan ik deze dan uitzetten?

Alvast bedankt!

Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Maar bij een thermostaat als meettoestel in een ruimte met ook knoppen gaan alle knoppen even ver open en dicht. De knoppen doen dan niets meer met temperatuurmetingen. Wil je een gelijkmatiger verwarming, dan zul je je radiatoren waterzijdig moeten inregelen.

    Heeft je ketel een voorradvat (miniboiler) voor tapwater? Dan kun je dat water op temp houden (meestal iets van comfort stand op de ketel). Heb je geen voorraadvat, dan heeft de ww functie van tado geen nut. Ook als je de eco stand van de ketel hebt ingesteld heeft de ww functie van tado geen nut. Als je die echter uitschakelt stelt tado de max temp in op 55 graden (dat is een bug). Ik heb daarom een schema met 00:00-23:59 de gewenste temperatuur.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt per kamer instellen wat je meettoestel is. Dat kan de draadloze meting zijn of 1 van de knoppen. Dit is in te stellen bij de betreffende kamer.

    Warmwater sturing kun je op bepaalde tijden de ketel in of uit eco kunt halen. Is een beetje ketel afhankelijk
  • Yes, daar is het antwoord waar ik op zat te wachten. Helaas niet het antwoord waarop ik had gehoopt haha, jammer dat die knoppen dan niet open/dicht draaien op basis van eigen gemeten temperatuur.
    Een van de radiatoren staat in de serre, daar is het net altijd wat kouder. Een andere staat in de keuken, daar is het net altijd wat warmer. Enigste optie is dan opsplitsen naar eigen ruimte denk ik.

    Voor wat betreft de warm water functie, ik heb deze op 60 graden gezet met het door jou genoemde schema. Wel vreemd overigens dat als je die uitzet, Tado alsnog aan je temperatuur gaat sleutelen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dan moet je de knoppen in tado niet in dezelfde ruimte plaatsen, maar iedere radiator in een eigen ruimte. Maar dan kan de draadloze meting in de kliko
  • Nah, dan houd ik nog twee radiatoren over die op de draadloze thermostaat kan leunen