Geen warm water, wel verwarming met Nefit ProLine NXT HRC 24 CW4 ketel

Opties

Hallo mede Tado-genoten,

Sinds 2 weken hebben we thuis een Tado-omgeving. Het valt ons echter op dat we vaker geen warm water hebben en dat de ketel op storing 4A springt. Na een reset op de ketel werkt het uiteindelijk wel weer, maar dat lijkt ons niet de bedoeling. Zeker niet omdat we dat nooit hoefden te doen voordat we het Tado systeem gebruikten.

Ik las dat dat te maken kan hebben met waterdruk en/of te hoge aanvoertemperatuur van het water en ook dat er opties zijn tussen een bypass of een radiator open laten staan.

We hebben in alle ruimtes een slimme radiatorknop, enkel niet in de badkamer (daar hebben we een 'normale' thermostaatknop i.v.m. de vochtigheid in de ruimte en dat er dan geen slimme radiatorknop geplaatst kan worden). Is mijn aanname juist dat ik deze thermostaatknop gewoon helemaal open moet draaien of moet ik deze knop weer vervangen door een 'oude' radiatorknop?

Een omschrijving van onze situatie:

We hebben een Nefit ProLine NXT HRC 24 CW4 ketel. Voorheen hadden we 1 Nefit slimme thermostaat bij de CV ketel, sinds 2 weken hebben we de radiatoren vervangen door slimme radiatorknoppen van Tado en bijbehorende Tado slimme bedrade thermostaten.

Op advies van een leverancier van Tado hebben we 1 slimme bedrade thermostaat verbonden met de door de installateur geplaatste zoneklep van de vloerverwarming en 1 slimme bedrade thermostaat is in de trapkast bij de vloerverwarming rechtstreeks verbonden met de ketel. Dit zodat de vloerverwarming apart bediend kan worden en deze niet aan hoeft te staan als je boven de verwarming aan wilt zetten.

Het verwarmen van alle ruimtes werkt prima, echter valt ons dus op dat we geen warm water hebben en dat de ketel vaak opnieuw op lijkt te starten (je ziet dan ook vaker melding OU op het display van de ketel). Je hoort de hele dag door de verwarming aan en weer uit springen, soms elke 5 minuten. Kan dat ook te maken hebben met hetgeen ik bovenaan heb beschreven?

Hopelijk heeft een van jullie een gouden tip, want het is nogal frustrerend aan het worden dat het voorheen altijd werkte en we na zo'n investering (voorlopig nog) niet het volledig gewenste resultaat hebben bereikt.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg,

Blokkie81

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    4A is indicatie van te weinig stroming in de ketel (aanvoer >105 graden), dus goed idee om bypass te plaatsen of de badkamerknop helemaal open te zetten. Maar dan wordt het misschien warmer dan gewenst.

    Dit kan inderdaad leiden tot storing/storing voorbij/ketel start op/slaat aan/storing

    Als ketel in storing staat zal er ook geen tapwater geleverd kunnen worden.

    Hoeveel tado thermostaten heb je? Want ik begrijp niet helemaal wat je schrijft, met name “in de trapkast, verbonden met de ketel”.

    Ik zou verwachten een (bedrade) thermostaat in de woonkamer, verbonden met CV ketel. Deze is meettoestel voor woonkamer en zoneregelaar voor alle ruimtes. De tweede bedrade thermostaat voor de vvw-klep dan bij de klep in de buurt en (door tado support, kan je niet zelf) ook geplaatst in woonkamer.

    Iedere knop is dan meettoestel voor de ruimte waar die in zit.

  • Dag André,

    Bedankt voor je reactie. We hebben 2 bedrade thermostaten, beiden op de begane grond.

    De vloerverwarming zit in de trapkast en aan het muurtje aan de buitenkant van de trapkast (in de woonkamer dus) hangt de bedrade thermostaat die de zoneklep van de vloerverwarming regelt. Deze dient dus enkel als thermostaat voor de woonkamer en bij warmteaanvraag de zoneklep voor de vloerverwarming te openen.

    De bedrade thermostaat in de trapkast staat uit qua warmteaanvraag/thermostaat en fungeert enkel als communicatiemiddel met de ketel (er gaat dus een kabel van de begane grond in de trapkast naar de zolder naar de CV ketel) zodra een van de ruimtes (slaapkamers middels slimme radiatorknoppen en/of woonkamer middels thermostaat) een warmte aanvraag doet.

    Zo is het mij destijds door de leverancier verteld, anders zou je het probleem hebben dat de vloerverwarming altijd gaat verwarmen, ook al is dat niet nodig als je enkel boven wilt verwarmen. Dit werkt ook allemaal afzonderlijk van elkaar, elke ruimte wordt afzonderlijk verwarmd. Het enige is dus dat ik vaker geen warm water krijg en dat de ketel vaak in storing valt.

  • Goedemorgen,

    Gisteravond heb ik contact gehad met een installateur, hij gaf me inderdaad aan dat er 2 opties zijn:

    1. Één niet-slimme radiatorknop altijd volledig open laten staan;
    2. Een bypass plaatsen bij de vloerverwarming.

    De ketel schiet in beveiliging omdat hij de warmte en druk niet kwijt kan, dat wordt opgelost met een van bovenstaande aanpassingen.

    Ik heb de melding inmiddels overigens ook niet meer gezien op de ketel sinds het opendraaien van de 'normale' thermostatische radiatorknop, dus het lijkt erop dat dit werkt.