Thermostaat met sensor zonder radiatorknoppen: werkt dat?

Opties

Als je een Tado-thermostaat in de woonkamer hebt (zonder radiatorknoppen) kan je dan een Tado-sensor ergens op een plek in de woonkamer (of in een andere kamer) zetten en die laten bepalen of de verwarming aan moet slaan op grond van de temperatuur die de Tado-sensor meet (en niet op grond van de temperatuur die de Tado-thermostaat meet)? Het is mij niet duidelijk uit alle informatie die ik vind.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat moet wel kunnen, ja. Of het nut heeft is een andere vraag...

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Je zou natuurlijk ook een draadloze ontvanger kunnen koppelen aan de cv ketel en een Tado sensor op de plek waar je wilt meten.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat laatste moet dan zijn "en de thermostaat neerhangen waar je wilt meten".

    Een Tado thermostaat kan ofwel bedraad met de ketel verbonden worden ofwel draadloos met de bijbehorende Tado ontvanger (dus niet met een draadloze module die al in de ketel zit).

    Dan kun je de thermostaat ophangen of neerzetten waar je wilt.

  • Klopt enigste nadeel is als je verschillende ruimtes wilt verwarmen en naar hun gewenste temperatuur wil brengen, heb je geen controle over de radiatoren, en zal dus 1 ruimte te warm worden.

  • PeterGM
    PeterGM
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb stadsverwarming. De bedrade thermostaat hangt aan de muur, de bridge is gekoppeld aan de router. Ik wil dus eventueel een sensor ergens anders op zo'n standaardje kunnen plaatsen. Zit er gewoon wat over na te denken: of het echt zin heeft weet ik (nog) niet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ok wat je dan in ieder geval kunt doen is een draadloze ontvanger aanschaffen, die op de klep aansluiten ipv de bedrade thermostaat, en dan de thermostaat van de muur afhalen en plaatsen waar je wilt.

    Nadeeltje is wel dat je dan een lelijke plek op de muur overhoudt. Dat zou je inderdaad kunnen voorkomen door in plaats daarvan een draadloze temperatuursensor te kopen (dat is in feite hetzelfde als de thermostaat maar zonder de aansluitingen voor de ketel) en die dan als temperatuurmeter te gebruiken.