Nadat batterijen leeg zijn gaat thermostaat open

Opties
Waarom gaan mijn thermostaat knoppen compleet open nadat de batterijen leeg zijn??

Ik heb dit al meerdere keren mee gemaakt en nu kwam ik laats terug op vakantie en heeft mijn tado thermostaat dus meerdere dagen achtereenvolgens compleet open gestaan

Afgelopen week gebeurde dit nogmaals maar was ik thuis

Heb helaas niet de mogelijkheid om mijn verwarming dicht te draaien of uit te zetten ivm blokverwarming

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Normaal gaan de knoppen dicht als de batterijen leeg zijn. Mogelijk is er geen verbinding met de bridge op dat moment
  • Andreplusplus
    Opties
    Nee, als de batterijen leeg zijn is er geen verbinding met de bridge mogelijk!
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Daarom gaan ze vlak van te voren dicht. De laatste adem zeg maar. Dit is tenminste de ervaring die ik ermee heb
  • Ik kan mij niet voorstellen dat er geen verbinding zou zijn met de bridge
    Afstand is letterlijk 50cm tussen thermostaat woonkamer en bridge

    En het is niet 1x gebeurd maar dus al meerdere malen , zowiezo al in 3 verschillende ruimtes

    In de woonkamer was ik er zelf bij dat dit gebeurde
    Thermostaat stond op uit, aangezien ik in de woonkamer verwarm middels een petroleumkachel,
    Ik bekijk dan wel via de app de temperatuut , en deze was vlak voor het begon 22graden in huis, en de cv was uit en koud 100%
    Op een gegeven moment hoor ik ineens de cv leidingen lopen, ik voel aan de kachel en deze is vol aangegaag
    Ik kijk in de app en zie woonkamer is offline doordat de batterijen leeg waren..
    En de radiator is dus niet dicht gedraaid maar juist open

    Op vakantie dus ook
    Alle radiatoren zijn uiteraard dicht, en toch zijn ze volledig open gedraaid doordat de batterij leeg was

    Heeft me ca 350eur aan stookkosten gekost dit geintje 21dagen op vakantie

    En ik kan hier niets tegendoen doordat ik niets kan afsluiten ivm blok verwarming

    Je begrijpt dat ik nu niet meer met een fijn gevoel op valantie ga zonder preventtief alle batterijen te vervangen..
    Maar batterijen zijn soms heel snel leeg
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Volgens mij is er een minimale afstand tussen bridge van 3 meter nodig.

    https://support.tado.com/nl/articles/3479030-ik-heb-verwarmingsproducten-van-tado-geinstalleerd-en-mijn-app-laat-zien-dat-mijn-apparaat-offline-is-hoe-kan-ik-dit-verhelpen#:~:text=De%20afstand%20tussen%20de%20Internetbridge,moet%20minstens%203%20meter%20zijn.
  • Dat zou natuurlijk onzin zijn en daarnaast de overige keren dat dit gebeurde was idd meer als 3 meter
    Maar kan natuurlijk onmogelijk mijn bridge even 3 meter verder leggen en elke logica ontbreekt over deze 3 meter regel ivm verbinden..

    Overige ruimtes waren dus uiteraard verder als 3 meter en zelfde gebeurde

    Is gewoon een feit dat zodra mijn batterijen leeg zijn dan gaat mijn thermostaat in open stand staan, dus of er staat iets fout of??? Ik heb geen idee, weet alleen dat dit een kostbaar geintje is deze tijd, zeker met vakantie maar toch ook niet prettig thuiskomen van werk als je merk dat het 26grafen is binnen in huis
  • Btw in mijn bridge zijn alle kamer eigelijk gewoon altijd online, dus geen verbindings problemen tenzij bstterij leeg
  • Ben blijkbaar niet de enige:
    Helaas geen nuttige reactie op de vraag….

    ***
    Vraagje; als de batterijen in een thermostaatknop leeg zijn, krijg je daarvan dan een melding in de app?

    De verwarming bleef gisteravond doorloeien, bleek een van de knoppen lege batterijen te hebben.
    Wel melding op de knop, maar niet in de app.
    (Firmware 75.1 in de knop)
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties
    Je reactie van 15.21 uur valt in de categorie sterke verhalen als je het mij vraagt, of je configuratie klopt niet, @sauvangsjo.
    Woonkamer moet minstens twee apparaten hebben als ik je verhaal goed begrijp - de thermostaat en minstens 1 radiatorknop. Maar als 1 v/d 2 lege batterijen heeft is niet "de woonkamer offline". Dat kan alleen als de zonecontroller (de thermostaat) offline gaat - maar dan verwacht ik dat álle devices offline gaan, niet een subset.
    Een apparaat met lege batterijen kán niet met de bridge communiceren, laat staan de ketel (laten) inschakelen.
    Dus al staat de radiator open bij lege batterijen (wat niet klopt met wat anderen ervaren), dan nog moet er iets anders zijn waardoor de ketel aanslaat. Érgens moet dus warmte gevraagd worden en via de bridge naar de thermostaat gecommuniceerd worden.
    Je maakt mij niet wijs dat tado spookt en spontaan de verwarming opstookt.
    En wat betreft de afstand tussen bridge en thermostaat: je kan natuurlijk het advies van de makers naast je neerleggen. Maar dan moet je wat mij betreft ook niet piepen als het niet werkt als verwacht. Het zijn nu eenmaal radiosignalen en meerdere zenders/ontvangers die last kunnen hebben van interferentie, reflecties etc. Je moet minstens een veelvoud van de golflengte (die ca 35cm bedraagt) uit elkaar blijven.
    Bij mij is de afstand overigens 1m met een gasbeton wandje ertussen, en dat werkt zonder problemen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het gaat hier om stadsverwarming, dus geen ketel....
  • Andreplusplus
    Opties
    OK, dus geen centrale afsluiter (bijvoorbeeld ST die een klep bedient), en compleet afhankelijk van radiatorknoppen?
    Wat is dan de functie van de thermostaat - slechts draadloze temp sensor? Is er wel een zonecontroller geconfigureerd, of is elke ruimte onafhankelijk (want m.i. zo zou moeten zijn)
  • sauvangsjo
    Opties
    Ik heb alleen een thermostaatknop in de woonkamer, verder geen losse thermostaat, en blokverwarming zonder ketel,
  • sauvangsjo
    Opties
    Gisteren was ik op werk en zag ik dat mijn badkamer offline ging
    Ik ben dan weer de gehele dag bang dat mijn badkamer radiator geheel open gaat, gelukkig was dit bij thuiskomen niet het geval en kwam hij weer online toen ik ff de knop aan en uit zette, maar het blijft voor mij dus onbetrouwbaar
    Als ik een afsluiter had dan had ik elke dag voor ik weg ging de afsluiter dicht gezet
    Maar ik heb blok verwarming met metertjesop de radiatoren, ik kan niets afsluiten, leidingen lopen van boven naar beneden( onder en bovenburen)
  • Men
    Opties
    Ik heb precies hetzelfde
    In een aantal kamers waar de radiator slechts af en toe aan staat maar 90% van de tijd op vorstbeveiliging dus uit. Echter al een paar keer meegemaakt dat dan een van die knoppen juist aan gaat als de batterij leeggaat. Heel vreemd omdat volgens Tado juist alles dicht zou moeten gaan als batterij leeg gaat en dat zou ook niet afhankelijk moeten zijn van de bridge
    Bij mij alles op nette afstand dus ook dat mag geen probleem zijn na vervangend batterijen ook weer prima werking
    Ik blijf het vreemd vinden dat kennelijk de thermostaat iets tegenovergestelds doet dan zou moeten
  • Franky
    Opties
    Hier hetzelfde probleem. Batterijen van de één van de thermostaatknoppen leeg en verwarming gaat vol open. Vorig jaar ook al meegemaakt. Vreemd probleem. Zo te lezen bestaat er kennelijk geen oplossing.
  • Casey
    Opties
    "Maar batterijen zijn soms heel snel leeg”.

    Investeer een paar euro in het consequent preventief jaarlijks vervangen van de batterij.Leeg of niet Niet wachten tot volledig leeg. Neemt je zorgen weg en voorkomt hogere verbruikskosten. Noteer datum en maak een jaarlijks terugkerende taak aan in je Google agenda of andere agenda.
  • Andreplusplus
    Opties
    Nou ik heb een thermostaat in relaismodus die al meer dan 3 maanden klaagt over lege batterij, werkt nog steeds. Idem met radiatorknop op een kamer die dagelijks wordt gebruikt, 1e melding van 22-12, werkt nog prima.
    Dus ik verwissel niet zo snel en al helemaal niet preventief.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het gaat over knoppen, niet over de thermostaat. Ik kan me voorstellen dat als de batterijen leeg zijn de knop niet dichtgedraaid kan worden.

    Mijn thermostaat had ook een maand of 8 aangegeven dat de batterijen leeg waren voor ze echt leeg waren, maar toen dat zover was heeft wel de ketel een hele dag staan draaien. Dat heeft uiteraard meer gekost dan preventief vervangen gekost zou hebben. Als hij weer lege batterijen aangeeft ga ik niet meer wachten tot ze echt leeg zijn, dat was meer een test.

  • Andreplusplus
    Opties
    ieder zijn aanpak. Ik heb het ook over knoppen.
    Mijn idee is dat de melding komt als het koud is (batterij levert dan minder) en de knop net de motor heeft geactiveerd en dan komt de melding omdat de spanning net onder de threshold daalt. Net op het randje dus. En kan daarna blijkbaar nog een tijd vooruit.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Op zich klopt dat wel. Mijn rookmelders gaan ook altijd om 5 uur s'nachts in de winter piepen, als je helemaal geen zin hebt je bed uit te gaan. Dat komt dan omdat het om die tijd koud is in de ruimte (ik heb de verwarming s'nachts niet aan...).