thermostaat blijft verwarmen ook al is de temperatuur behaald

Opties

bij mijn oude thermostaat als de temperatuur behaald was ging hij uit. bij de tado heb ik gemerkt dat hij dan nog steeds blijft verwarmen (1 streepje). kan ik ergens instellen dat als de temperatuur behaald is dat hij niet meer moet verwarmen tot dat de temperatuur in de ruimte terug zakt. ik had na een maand de tado te hebben een meer verbruik van 161 m3. het was wel de bedoeling dat ik minder zou verbruiken ipv van meer.

Antwoorden

  • Andreplusplus
    Opties
    Meer verbruik is niet altijd raar met tado.
    Je kunt nu ruimtes verwarmen zonder dat de woonkamer warm wordt, wat kan leiden tot meer verbruik (en meer comfort - geen kinderen die klagen dat het koud is op hun kamer bijv.)
    De redenering van tado is
    - alleen de ruimte verwarmen die nodig is (voorheen altijd woonkamer stoken om ook zolder te verwarmen bijv)
    - raam open gedetecteerd --> verwarming uit
    - iedereen van huis --> verwarming uit

    Maar ik vind dat drogredenen, in mijn geval ben ik ook meer gaan gebruiken (en meer comfort ervaren). 161 m3 extra in een maand is echter wel heel veel. Ongeveer mijn hele maandverbruik
  • gellimo
    Opties
    Hier is enkel de thermostaat vervangen dus andere ruimtes verwarmen is zoals het vroeger was. Wat mijn probleem is dat zelfs wanneer de gevraagde temperatuur behaald is en zelfs nog warmer dan hij blijft verwarmen ipv van er mee te stoppen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Heb je alleen een thermostaat of heb je meteen ook ergens in huis (slaapkamer, badkamer ofzo) een losse slimme radiatorknop erbij genomen?

  • gellimo
    Opties
    Enkel de thermostaat
  • gellimo
    Opties
    heeft er nu niemand een tip of de reden waarom de tado blijft verwarmen terwijl de temperatuur behaald is?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dat heet moduleren om de ruimte op temperatuur te houden en is normaal gedrag
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    februari 2023 aangepast
    Opties

    eigenschap van PID regeling die tado in zich heeft.

    Dit is een simpel schema van zo’n regeling

    Input is gewenste temp (setpoint) en werkelijke temp (PV) wat leidt tot een door de PID controller berekende output (de waarde om al dan niet de ketel mee aan te zetten) en dan (in deze simulatie) een ‘process’ blok waarin de werkelijkheid is gemodelleerd. In de praktijk is dat de werkelijke verandering van de kamertemperatuur tgv de wijziging (output) aan de CV ketel. Dan snap je misschien ook meteen dat iedere kamer anders is (volume, isolatie, zoninstraling, aantal een soort radiatoren etc) en dat het dus een soort gemiddelde is wat de tado PID regeling doet (waarbij er een vermoeden is dat de regelparameters in de tijd een beetje bijgesteld worden, zgn. leereffect; dit weten we op dit forum echter niet zeker en is nooit bevestigd door tado)

    Onderstaand een voorbeeld. Rood is de gewenste waarde (in ons geval temperatuur), groen de output van de regeling (in het geval tado het percentage warmtevraag, omgezet in de juiste signalen voor de ketel) en blauw de werkelijk bereikte temperatuur.

    Dus dat schommelt totdat de gewenste temp ook breikt is. Hopelijk heeft tado de regelparameters beter ingesteld waardoor sneller en met minder geschommel de gewenste temp bereikt wordt.

    Maar daarom heb je dus een beetje over- en undershoot. Vooral ook omdat verwarming een langzaam systeem is. Draai de radiator dicht en hij geeft nog een tijdje warmte af, het is niet zo snel als de lichtschakelaar bijv.

    Als je wel eens een boot bestuurd hebt, weet je ook dat je niet als een gek het roer maximaal moet bewegen, maar gewoon een klein beetje en dan even wachten wat de boot doet.

  • Bertsap
    Opties

    Dat schommelen is uiteraard een standaard PID actie die te optimaliseren is door tuning van de afzonderlijke PID waarden. Bij vloerverwarmingen en dan vooral heel grote vloeren is de massatraagheid enorm en is er alleen tijd om de regeling uit te laten slingeren indien geen nachtverlaging wordt toegepast. In mijn geval stuurt de Tado maar zo nog 2-3 uur uit na bereiken setpoint. Uiteraard met een enorme overshoot tot gevolg wanneer de gebufferde vloerwarmte afgegeven wordt. Ik pas overigens een nachtverlaging van slechts 1 graad C toe. In de praktijk brandt de ketel 2 tot drie blokken per 24 uur en is tussentijd geeft de vloer de opgeslagen energie af. Na contact met Wendy van de ondersteuning gaf zij aan dat Tado een overshoot van + - 1 graad C als normaal beschouwt. Meerverbruik wordt doorgaans veroorzaakt door een hogere gemiddelde temperatuur over de 24\7 gemeten. Dit meerverbruik moet, om een eerlijke vergelijking te maken, dan wel worden gecorrigeerd voor de buitenelementen, het aantal gecorrigeerde graaddagen.

    Concluderend: neem even contact op met de ondersteuning om een poging te doen de overshoots te reduceren middels tuning. Indien dit geen soelaas geeft dan kan je zelf extra blokken programmeren rekening houdend met de overshoots. Niet fraai maar de enige mogelijkheid om dan met de Tado wat meer stabiliteit te creëren.

  • gellimo
    Opties
    Hoe kan ik de ondersteuning contacteren?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ga met je computer naar tado.nl en klik op de oranje cirkel rechts onderin
  • Bertsap
    Opties
    Verwacht er overigens niet te veel van. De Tado heeft een mooie interface maar de eigenlijke taak, temperatuur regelen kan echt beter.
  • gellimo
    Opties

    heb ze gecontacteerd ben benieuwd wat ze gaan zeggen

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Wat je eigenlijk wil is de regeling per ruimte instellen. Zonder Tado knoppen werd mijn woonkamer redelijk perfect geregeld (minder dan 0.5gr overshoot). Met Tado knoppen werd het iets minder. In kleinere ruimtes is de overshoot veel groter.

  • gellimo
    gellimo
    maart 2023 aangepast
    Opties

    ik heb gewoon een slimme thermostaat de radiator knoppen zijn nog steeds de oude. wat ik wil is dat wanneer de ruimte de temperatuur heeft bereikt dat er niet meer verwarmd wordt en niet dat verwarming steeds blijft verwarmen of hoger gaat dan de gevraagde temperatuur. ik had de tado gekocht om te besparen maar niet om meer te verbruiken zoals nu het geval is. zoals nu de ruimte heeft de gevraagde temperatuur van 19,5 graden bereikt en toch is hij nog steeds aan het verwarmen (twee streepjes)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je hebt toch geen "klassieke" tehermostatische radiatorknoppen in gebruik in combinatie met een Tado slimme thermostaat? Want dat gaat niet goed werken. je moet ofwel Tado knoppen hebben, ofwel niet-thermostatische knoppen waarbij in de ruimte waar de thermostaat hangt in ieder geval de kraan altijd flink open staat.

  • Bertsap
    Opties
    Minder dan 3 streepjes hoeft niet in alle gevallen te betekenen dat de ketel ook energie levert. Dit hangt af van het merk/type ketel en de interactie met de Tado. Aan je gasverbruik of ketelactie kan je uiteraard zien of deze daadwerkelijk energie toevoert.
  • gellimo
    Opties

    ik heb eerst gecontroleerd of mijn radiator knoppen zouden werken met tado en dit was geen enkel probleem. mijn radiator knoppen staan helemaal open. de ruimte wordt perfect verwarmt. ik hoor de tado thermostaat opspringen en afspringen maar de app blijft aangeven dat er wordt verwarmd (1 tot 2 streepjes)

  • gellimo
    Opties

    ik heb na een maand een meer verbruik van 131 m3 gas. terwijl ik nu veel meer werk met een schema's. vroeger sprong de verwarming op voor ik moest opstaan en ging hij uit als wij gaan slapen. nu is het ingesteld dat hij opspringt als ik opsta, vertrek ik naar mijn werk laat ik hem terug uitgaan tot mijn vrouw op staat ze werkt vaak van thuis uit dus de geo locatie gaat pas in werking als ze naar haar werk moet. ook is de temperatuur lager gezet. vroege was het tijdens de dag 20 graden en vanaf 18:00 naar 21 graden. nu is het 19,5 tijdens de dag en 20 graden vanaf 18:00 tot wij gaan slapen om 22:15

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je HOORT de thermostaat aan gaan? Dan heb je aan/uit regeling. Heb je dan een antieke ketel? Normaal kun je met een ketel van minder dat 25 jaar oud een "bus" systeem zoals OpenTherm gebruiken waarbij je niks hoort en de regeling ook beter werkt.

  • gellimo
    Opties
    Wij hebben een ketel van 12 jaar, bij de vorige thermostaat hoorden we ook altijd een klik als hij aan of afsprong. Maar heb ondertussen antwoord gehad van tado. Beste,

    Bedankt voor uw bericht.

    De tado° thermostaat is een PID-gestuurde thermostaat. Dit betekent dat tado° niet alleen kijkt naar de huidige temperatuur, maar ook naar de algemene temperatuurtrend.

    Bovendien wordt de verwarming ingeschakeld totdat de kamertemperatuur vlak boven de ingestelde temperatuur stijgt. Dan blijft de verwarming uit tot de temperatuur begint te dalen.

    Op deze manier kan tado° voorkomen dat uw verwarming te vaak in- en uitschakelt, waarmee tado° de ketel beschermt tegen overmatige slijtage. Het is ook veel efficiënter qua energieverbruik.

    Het kan ook gebeuren dat wanneer tado° merkt dat de temperatuur erg snel daalt, deze begint te verwarmen om te voorkomen dat de temperatuur te ver onder de ingestelde temperatuur daalt, ook al ligt de huidige temperatuur boven de ingestelde temperatuur.

    Bovendien zien we een overshot tot 1º nog binnen de normale range.

    Mochten er nog verdere vragen zijn, kunt u altijd bij me terecht.

    Met vriendelijke groeten,
  • vanHoof
    Opties
    Herkenbaar, verwarming staat nu op 17, maar het was net 18,4 graden binnen. Daarnaast geeft ie nog steeds 1 vlammetje. Ook wij zitten boven het gasverbruik wat we eerst hadden! Ik overweeg om n de deur uit te doen en te gaan naar een andere.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    Hier 550 m³ bespaard in 1 jaar met Tado. Dus in 2 jaar de investering terugverdiend. Voor mij werkt het prima
  • gellimo
    Opties
    Wegdoen ga ik het niet doen. Het is 1 van de gemakkelijkste toestellen om zelf te installeren. We zullen zien hoe het verder verloopt
  • Bertsap
    Opties
    Het antwoord dat je kreeg van Tado is nagenoeg van dezelfde strekking dat ik aanvankelijk ook kreeg.
    Daarna vriendelijk gevraagd om de regelkarakteristiek aan te passen. Na 2 pogingen werd het resultaat niet beter helaas. Er werd ook niet veel blijk gegeven van een regeltechnische achtergrond. Slechts pre set instellingen werden geprobeerd, was mijn indruk.

    Verder, dmv alleen een thermostaat, onder gelijkblijvend omstandigheden, tientallen procenten aan gasverbruik extra of juist minder te verstoken zoals ik hier uit de verhalen op kan maken, is niet mogelijk. Een eerlijk vergelijk kan alleen gemaakt worden bij identieke omstandigheden. Dan zal echt de gemiddelde temperatuur moeten worden gemeten en vergeleken worden en dient een correctie voor graaddagen worden toegepast.

    De Tado thermostaat is een mooi ding maar regelt vaak niet geweldig. Jouw meerverbruik komt daar echter niet vandaan. Het enorme minder verbruik van Douwe overigens ook niet. Immers, waar zouden al die kilowatts zijn gebleven met dezelfde ketel(instellingen).

    Het staat uiteraard iedereen vrij om een eigen overtuiging er op na te houden.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Als je van aan/uit regeling naar modulerend gaat zul je zeker veel besparen. Echter een slimme thermostaat zal vooral voor meer comfort zorgen en daardoor meestal ook voor een hoger verbruik. Grote voordeel van Tado (voor mij)is de mogelijkheid om individuele ruimtes te verwarmen.
  • Bertsap
    Opties
    Ook met een aan/uit regeling wordt met moderne ketels al gemoduleerd op de keteltemperatuur. Het voordeel dat met extra thermostaat modulatie behaald wordt is dermate klein dat dit moeilijk meetbaar is en derhalve binnen de ruis zal vallen. Zeker bij vloerverwarmingen. Meestal is het wel zo dat aandacht aan iets geven verbetering brengt. Besparingen vinden dan ook vaak plaats omdat stookgedrag wordt aangepast. Kortere tijd verwarmen/minder vaak verwarmen/lagere temperatuur instellen. Al met al brengt dit een gemiddeld lagere energiebehoefte. Het comfort wat de Tado brengt is de afstand bedienbaarheid met een mooie interface en eenvoudig in te brengen schema’s. De meeste andere features en zgn voordelen is
    vooral marketing of je moet de geofencing goed kunnen gebruiken.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Bertsap grootste voordeel is dat je ruimtes onafhankelijk van de temp in de woonkamer kunt regelen (en vaak leidt dat tot meer comfort en gasverbruik)

  • Bertsap
    Opties

    Jawel, indien van toepassing zeker heel goed argument en volledig eens want ook dan geldt weer dat de gemiddelde temperatuur van de verwarmde vertrekken (aantal m3)dan vaak hoger is. Tja, meer warmte is doorgaans meer comfort en dat is per definitie duurder.