Ondersteuning voor Quatt.io hybride warmtepomp

Graag ondersteuning voor de Quatt en andere hybride warmtepompen toevoegen.


Tado ondersteund dit volgens de installateurs niet, nu al een paar merken gevraagd.

Ano 2023 lijkt mij dit niet meer kunnen.

6
6 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Zoek even op het forum wat er al geschreven is over warmtepompen, ook door Tado medewerkers.

    Dan weet je hoe de vlag er voor hangt.

  • Ah, de laatste reactie daar is alweer even geleden van een forum moderator die zegt dat z'n handen gebonden zijn.

    Rare opmerking, komen genoeg zinloze updates als energie reportages die je handmatig moet vullen terwijl erg genoeg simpele koppelingen met de gratis slimme meter portaal en andere smart API's zijn.

    Goed om deze dus weer bovenaan in de feature requests te hebben , want zo te zien slaan ze de plank goed mis door de handen gebonden te houden en het niet te ondersteunen :)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wat die medewerker bedoelt is dat er gewerkt wordt aan een totaal nieuw systeem, wat van de grond af opnieuw is opgezet en waarin beperkingen van het huidige systeem zijn opgelost. Maar hij mag dat nu nog niet zeggen want als dat algemeen bekend wordt dan stort de verkoop van het huidige systeem natuurlijk meteen in, en het nieuwe systeem is nog niet verkoopklaar.

  • MarcoRuiter
    februari 2023 aangepast

    Raar verhaal, praat gewoon OpenTherm. Heel nieuwe systeem ... Kan dus gewoon software kunnen zijn.

    Zigbee is de standaard voor de knoppen, zal wel ook een matter koppeling komen bij iets nieuws maar het OS van de boxen kan gewoon op zowel oud als V2 worden geupdate. (Niet dat ik voordelen zie voor een switch van zigbee naar matter)

    Gok eerder dat Tado de kennis niet meer in huis heeft als ze niet meer met de tijd mee kunnen gaan.

    Maar het is alweer even verder na de nikszeggende ik mag niks zeggen opmerking in die andere thread, dus wie weet komt er nu een zinnig antwoord vanuit Tado

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Raar verhaal, praat gewoon OpenTherm. Heel nieuwe systeem ... Kan dus gewoon software kunnen zijn."

    Ja maar het oude systeem wat door de directeur/oprichter gemaakt is daar mag of kan verder niemand aan werken, en de tijd die de man heeft om het te verbeteren is beperkt omdat ie nu immers directeur is.

    Dus is er een nieuw team wat een nieuw systeem maakt waarin alles veel flexibeler is opgezet en wat niet het kindje van de directeur is waar niemand aan mag zitten.

    Maar zoals altijd met dit soort projecten: na een enthousiast begin en "de eerste resultaten zijn veelbelovend" blijkt het toch allemaal veel moeilijker te zijn dan het enthousiaste nieuwe team dacht, en wordt het allemaal later dan de bedoeling was.

  • Hier ook een weliswaar heel gelukkige TADO gebruiker, slimme thermostaat en 11 slimme radiatorknoppen (huis met 3 verdiepingen), die met smart op een update van TADO zit te wachten. Dit omdat de plaatsing van de Quatt warmtepomp, waarvoor ik heb ingetekend, naar achteren wordt geschoven in de planning omdat de TADO niet of niet goed met de warmtepomp communiceert. Ik zie dat deze discussie al meer dan een jaar loopt. Wanneer komt TADO met een reactie op dit soort vragen? Geef op zijn minst duidelijkheid: 'dit doen we aan het probleem, binnen een half jaar denken we het probleem te hebben getackeld...' Anders zal ik afscheid moeten nemen van TADO en dat betekent dus een behoorlijke desinvestering. Daar ben ik zacht gezegd helemaal niet blij mee.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nouja een desinvestering gaat er toch wel komen vrees ik, tenzij Tado het heel goed op heeft met alle bestaande klanten en een flinke korting op het nieuwe systeem gaat geven als je nu al spullen van hen hebt.

  • @MarcoRuiter Hoezo “praat gewoon OT”, dat geldt niet voor alle warmtepompen en airco’s hoor. En de tado knoppen zijn geen zigbee, want dan hoeft er geen stekker aan slimmerd. (6LoWPAN is veel zuiniger met batterijen)

  • MarcoRuiter
    februari 2023 aangepast
    @Andreplusplus ach een soortgelijke implementatie als zigbee dus , want die is ook energie zuinig . net zo belangrijk als patat of friet . Zigbee heeft echt geen stekkers nodig en gaat denk ik net zo lang mee . (Heb in 1 van mijn andere huizen popp zigbee knoppen en die gaan twee keer zo lang mee als Tado op z’n 6je 866mhz)

    Het merendeel van de cv ketels doet opentherm . Want het is /zijn hybrides om samen te werken met een cv .

    Als je andere koppeling geen opentherm hebt kan je met de vele andere protocollen ze gemakkelijk aan elkaar knopen met bijvoorbeeld homey . Maar een hybride warmtepomp werkt samen met je cv en de meerderheid praat opentherm onderling of misschien gewoon simpel aan uit bij de oudere


    Maar als het waar is wat hierboven gezever word over een hobby projectje van een directeur waar niemand mee mee kan . Dat is dan wel heel knullig , dan wordt het duidelijk dat je heel ver van Tado weg moet blijven tegenwoordig 🙈
    Gaat niet veel meer worden
  • @MarcoRuiter Ik weet niet waar je jou kennis vandaan haalt, maar er zijn nog genoeg ketels met een ander bus protocol dan OT. Ook nieuw.

    Die knoppen zijn draadloos - wat ik bedoelde te zeggen dat het geen zigbee is maar 6LoWPAN ivm stroomverbruik. Zigbee is doorgaans niet op batterijen, tado wel. Jij zegt ‘zigbee is de standaard voor de knoppen’, niet dus.

    En dat over de directeur, dat is een verhaaltje wat uit de duim van Rob2 komt. Ik denk dat de ontwikkelclub van tado wel iets groter is ondertussen, er komen ook meermalen per week updates van de apps uit (op alle platforms) en dat doe je niet in je uppie. Maar een feit is dat er bijzonder weinig wordt gedaan met de wensen van de gebruikers (die door servicdesk naar dit forum worden gestuurd en daarna gebeurt er nooit iets mee) en dat is wel een kwalijke zaak.

  • MarcoRuiter
    februari 2023 aangepast
    Zigbee is een energie zuinig protocol met bedraadde router die het draaloze op battery netwerk tot een groter mesh netwerk brengen . Mijn kennis in opentherm kan je op de GitHub van de opentherm gateway misschien nog terug vinden waar ik een aantal pulls heb ingeschoten . Ja er zijn een tal van bus protocollen van enkele standaarden tot eigen implementaties van leveranciers maar het gros van de hedendaagse thuisgebruikers ketels heeft opentherm als standaard gekozen . Daar vraag ik een feature request op. Schiet voor je eigen bussjes ook maar zelf een request in 😂

    Geen zin om verder off topic te gaan André .

    Feit en feature request naar Tado blijf zo spoedig mogelijk de opentherm die ze ondersteunen up2date te brengen met interactie hybride warmtepompen . Het is niks anders dan softwarematige logica die in het huidige product geïmplementeerd kan worden zonder hardware upgrades .

    Laat Tado maar eens met een zinnige reactie komen . Kunnen om de paar weken updates uitbrengen in de app dus ook hier eens een zinnig antwoord geven .
    (Hoewel ik weinig nuttige updates in de app opgemerkt heb het laatste jaar , hoop niet dan je energyiq als zinnig beschouwd 😂)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Opvallend is dat alle recente wijzigingen in de functionaliteit alleen gericht waren op "meer verdienen". Zowel de ketel services (ze krijgen uiteraard een premie voor iedere Tado gebruiker die ketel onderhoud/reparatie bestelt via de knop in de app in plaats van bij zijn gebruikelijke leverancier waar ie wellicht zelfs een onderhoudscontract heeft), als ook al die half-werkende half-afgemaakte extra services waar je dan een maandabonnement voor moet afsluiten.

    Wijzigingen die reageren op de vele, vele vragen en opmerkingen mbt de flexibiliteit van de schema's, de instelmogelijkheden voor de gebruiker, de aan/afwezig detectie per bewoner, de veiligheid van het systeem (autorisaties per gebruiker), de mogelijkheid om meerdere installaties (woningen) te bedienen, men doet er allemaal NIETS mee. En dat is dan nog maar een korte opsomming.

  • Ze zijn vast heel druk , misschien wel met dat nieuwe ding zodat je je huidige tado kan weggooien .


    In ieder geval te druk om te antwoorden 😂 naja dat had ik al op allerlei andere plekken gelezen dat ze niet echt actief meer zijn anders dan returned en refurbished spullen te promoten.

  • @Tado, wat is jullie reactie/planning/workaround? Er komen in NL en vanaf 2024 ook in D veel nieuwe warmtepompen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Stel de vraag aan Tado, niet hier.
  • klinkt allemaal niet erg hoopgevend inderaad. Helaas zie je veel van dit soort bedrijven voor tijd en energie in verkoop stoppen en vrij weining in behoud van klaten.

  • Van de website van Quatt:


  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Doorsturen naar Tado en vragen naar de status
  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Ondertussen schijnt het opgelost te zijn. Quatt geeft aan dat de ontwikkelaars van Quatt en Tado samen het probleem opgelost hebben. De stop is voorbij, er worden Quatt warmtepompen geplaatst in combinatie met Tado zoneregeling.