Klep vloerverwarming reageert niet op Tado

Opties

Hoi,

Ik heb mijn Honeywell T87G2014-E thermostaat die verbonden is aan de vloerverwarming heb ik vervangen voor de Tado (bedraadde) thermostaat.

De vloerverwarming wordt aangestuurd door een Honeywell VC8615 motor waarvan de bedrading (Blauw & Rood) vanuit de Honeywell motor naar de thermostaat loopt. De Tado Thermostaat heb ik bedraad door de Blauwe op NO & Roode op COM te verbinden. Helaas reageert de Honeywell VC8615 kelp niet op de thermostaat en ook niet via de app.

Wat doe ik hier verkeerd?

Alvast bedankt!


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je die twee draden met elkaar verbindt gaat de klep dan open?

    Er moet ergens een voeding zijn (24V), heb je die niet verwijderd?

  • AMam_002023
    Opties

    Hoi @Rob2

    Als ik de twee draden met elkaar verbindt gaat de klep idd open.

    De voedling (zwarte kabel naar boven) is ook aangesloten op de stopcontact.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dan is de thermostaat waarschijnlijk niet goed geconfigureerd.
  • AMam_002023
    Opties

    Waar kan ik de jusite configuraties vinden?

    de huidige configuraties staan op: R01 - HC01 - HW(vinkje) - EK(kruisje).

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het beste kun je hier even kijken:

    https://tado.com/start en kies als bestaande thermostaat een aan/uit variant. Maakt niet uit welke, geen bus systeem
  • Andreplusplus
    Opties
    Maar instellingen als genoemd zijn al goed.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als de instellingen goed staan, de aansluiting ook, maar de klep gaat niet open bij warmtvraag maar wel als je de draden met elkaar vebindt, dan is de conclusie dat de thermostaat defect is. Dan retour afzender
  • AMam_002023
    Opties

    Hoi,

    Ik heb de configuratie gewijzigd naar : R01 - HC01 - HW(kruisje) - EK(kruisje) en de Honeywell VC8615 kelp reageert nu wel zoals hoort.

    Ik vraag me nu alleen af wat de HW En EK configuratie inhoudt?

  • Andreplusplus
    Opties
    Hot Water en Extensiekit. Vink is ingeschakeld, kruisje uitgeschakeld.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Conclusie is dus dat de instellingen niet goed stonden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja toch weer het bekende verhaal van de mensen die de handleiding voor professionele installateurs gebruiken terwijl ze dat niet zijn...

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Maar een echte professional leest eerst de handleiding voordat hij of zij wat gaat doen. Mij eerdere antwoord in deze thread is gewoon gekopieerd van de handleiding op de website van Tado.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    @Douwe Je bedoelt "ga naar tado.com/start"? (dat was je eerste reply)
    Echte pro's proberen eerst wat zelf, gaan dan googlen en als laatste zich afvragen wat al dat papier in de verpakking toch is.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat is het probleem... maar er is kennelijk ook een pad waarbij mensen meteen naar de "handleiding voor professionele installateurs" gestuurd worden. Ik heb wel eens een filmpje op Youtube gezien waar een webshop de mensen vertelde hoe ze het moeten doen en die leggen het dus ook FOUT uit.

    Als mensen aan komen zetten met "mijn settings staan echt goed hoor, op R01.." dan weet je eigenlijk al dat het mis gegaan is want als je via https://tado.com/start gaat (en dan NIET aanklikt "ik ben een professionele installateur", natuurlijk!!) dan kom je die codes helemaal niet tegen, dat regelt de wizard dan allemaal voor je.

    Als ik bovenstaande lees dan denk ik dat dit een andere mode van de thermostaat is. R01 (relais) en dan HW ON dat KAN natuurlijk helemaal niet, maar het zou kunnen dat in dit geval het relais wordt aangestuurd via het HW schema, bijvoorbeeld als je een losse boiiler wilt sturen met een Tado thermostaat. Ik weet wel dat er in Engeland (waar men kennelijk 25 jaar achter loopt op keteltechniek) modellen verkocht worden met TWEE relais uitgangen, dan is er 1 voor de verwarming en 1 voor warm water, beiden alleen aan/uit. Misschien is het daar voor ofzo.

    Maar goed als je die wizard gebruikt ipv zelf te pielen met die modes dan was het natuurlijk allemaal goed gegaan.