Alleen twee slaapkamers verwarmen

Opties

Binnenkort ga ik mijn huis vooral verwarmen met airco's. Maar er zijn twee slaapkamers die ik met mijn bestaande cv-installatie (gasgestookte ketel en radiatoren) wil blijven verwarmen. Zie plaatje. Belangrijk is dat de temperatuur op elk van de 2 slaapkamers afzonderlijk kan worden geregeld. Ik wil hiervoor graag een Tado-systeem aanschaffen, maar ik kom er niet uit wat de beste oplossing is.

Op dit moment heb ik een bedrade thermostaat in mijn woonkamer op de begane grond. Mijn cv-ketel op zolder is een Remeha Tzerra. De 2 slaapkamers hebben elk een traditionele radiator en geen thermostaatknop (daar komen 2 Tado-radiatorknoppen). Alle andere radiatoren in mijn huis zal ik helemaal dicht draaien.

Mijn belangrijkste vraag gaat over de plek van de nieuwe Tado-thermostaat. Kan ik mijn bedrade thermostaat in mijn woonkamer op de begane grond gewoon vervangen door de bedrade Tado-thermostaat of moet de Tado-thermostaat op slaapkamer 1 of 2 komen te hangen? Mijn woonkamer zal namelijk met een airco worden verwarmd, en dan meet de Tado-thermostaat eigenlijk de verkeerde temperatuur. Of moet ik een extra temperatuursensor aanschaffen?


Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Thermostaat kun je vervangen, kan in de woonkamer hangen. Je moet wel de kranen op je radiatoren vervangen door thermostaat kranen.(liefst heimeier). De tado radiator knoppen meten zelf de temperatuur, en sturen de ketel aan via de bedrade thermostaat
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    En je moet dan voor de woonkamer (die je aanmaakt en waar je de thermostaat in plaatst) een lage temperatuur instellen waar die kamer zeker niet onder zakt. Anders start de thermostaat de ketel en blijft die branden omdat het immers niet warmer wordt in de woonkamer.

  • PauloW
    Opties

    Bedankt voor je antwoord. Maar waarom de Heimeiers? Is het niet de bedoeling dat ik Tado-radiatorknoppen op de 2 slaapkamerradiatoren plaats? De overige radiatoren in mijn huis draai ik gewoon dicht, want die ruimtes worden al door de airco's verwarmd. Of heb ik het Tado-systeem niet goed begrepen?

    En nog een vraag als het mag (excuus, ben nog een beginner met Tado): ik begrijp dat ik dus een bedrade Tado-thermostaat op de plek van mijn huidige thermostaat kan hangen (in de woonkamer, begane grond) en dat dan de Tado-radiatorknoppen in de 2 slaapkamers de temperatuurvraag per slaapkamer bepalen? Dus als ik de temperatuur op slaapkamer 1 instel op bijv 20 graden en die op slaapkamer 2 op 18 graden (en in de woonkamer op bijv 10 graden, zoals @Rob2 aangeeft), wordt het dan daadwerkelijk 20 en 18 graden op de slaapkamers? Sorry voor deze domme vraag, maar ik ben een traditioneel cv-systeem gewend waar thermostaatknoppen eigenlijk alleen de bovengrens bepalen.

  • Andreplusplus
    Opties
    Het is zoals je beschrijft. 20, 18, 10 graden naar wens.
    Tado knoppen passen op vele thermostatische ventielen, dus grote kans dat die ook op die van jou passen.
    Er is op de tado site wel een artikel over.
    Heimeier of andere M30x1.5 knoppen passen zonder adapter, vandaar de opmerking van Douwe.
  • PauloW
    Opties

    Ik dacht dat ik goed had gelezen hoe het Tado-systeem werkt, maar ik heb stom genoeg de essentie gemist 😂. Ik dacht namelijk dat er maar één meetpunt/controller in het hele systeem zit: de thermostaat zelf of een van de radiatorknoppen. Maar in álle devices wordt de temperatuur gemeten en de ketel aangestuurd. Klopt dit?

    In dat geval is de Tado de perfecte oplossing voor mijn situatie. Maar toch nog twee vragen:

    1. De overige radiatoren in mijn huis, die ik niet gebruik, kan ik dus helemaal dichtdraaien, ook als ze nog een handmatige kraan hebben? Daar hoef ik dus geen (heimeier) thermostatische ventielen/kraan op te zetten?
    2. Waarom wordt een heimeier aanbevolen? Zou je misschien een link kunnen posten van een heimeier thermostatisch ventiel wat ik nodig heb?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    1. ja
    2. omdat dat goede kranen zijn die zonder adapter gebruikt kunnen worden. Verder heeft Heimeier types(Ecliose) waarmee je waterzijdig kunt inregelen.

    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-aansluitmateriaal/Thermostatische-radiatorkraan/Heimeier-thermostatische-radiatorkraan-haaks-1-2/p/44852305

    https://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-aansluitmateriaal/Thermostatische-radiatorkraan/Heimeier-Eclipse-thermostatische-radiatorkraan-haaks-met-debietregeling-1-2/p/44854205

    En er zijn allerlei haaks/verkeerd haakse modellen
  • PauloW
    Opties

    @Andreplusplus Hartstikke bedankt voor je reactie. Alles is duidelijk. Ik ga ermee aan de slag!

    Ook dank aan @Douwe en @Rob2 voor jullie antwoorden!

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Zorg ook voor een bypass, zodat het water altijd rond kan stromen. Bypass kan een open radiator zijn of een echte bypass.