Gebruik van de Draadloze Temperatuursensor

Opties

Hallo, newbie hier..

Even de situatie schetsen:

Ik heb in de badkamer een slimme thermostaatknop (ST) die wel redelijk dicht bij de douche zit.

Ik wil dat de temperatuur gemeten wordt met de draadloze temperatuursensor (DTS) en heb die dus aangeschaft. Na installatie werkte het echter voor geen meter en zat ik met een koude badkamer. Ik heb het idee dat de DTS de sensor van de ST overneemt en dus bij warmtevraag de ketel activeert en de TS open zet. Ik zou dan de ST beter kunnen afschermen (of elders in de toevoer monteren).

De instellingen van de badkamer heb ik op meettoestel de DTS en als zoneregelaar de centrale thermostaat in de woonkamer die dus de ketel aanstuurt. Mis ik nu iets waardoor het niet werkt? Beide apparaten zijn uiteraard gekoppeld (nu dus even niet....).

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Je geeft per ruimte een "meettoestel" op. In jouw geval dus de draadloze temperatuursensor.

    Alleen dit meettoestel kijkt hoe warm het in de ruimte is. Alle andere apparaten zijn alleen "regeltoestellen" en die mogen gerust in een andere ruimte, kast, kruipruimte etc zitten.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Configuratie lijkt ok.
    Is het wel zo dat de draadloze temperatuursensor de juiste temperatuur meet? Dus geen beïnvloeding door een warme luchtstroom?
  • DeKamertjes
    Opties

    De DTS hangt nu in de hoek van de badkamer en zal niet (veel) beïnvloed worden door luchtstromen. Ik heb er een thermometertje naast staan en die geeft ongeveer dezelfde waarde aan als de DTS. Nadat ik de DTS had verwijderd en alleen de ST actief was, werd de verwarming weer wel geactiveerd.

    Ik heb alles opnieuw ingesteld en de DTS opnieuw gepaired, maar de temperatuur daalt alweer behoorlijk...

    Ik heb gemerkt dat de ST wel reageert op de DTS en daarom heb ik meer het idee dat hij de ketel niet activeert. De bridge hangt op dezelfde verdieping. Geen probleem gemerkt met andere apparaten.

  • jp50
    Opties

    Als ik mij niet vergis wordt de ketel aangestuurd door de centrale living thermostaat die hiertoe wordt geactiveerd door de draadloze temperatuur sensor.

  • DeKamertjes
    Opties

    Ik heb de temperatuur offset van nul naar 0,7 verhoogd. Het lijkt er op dat de gevraagde temperatuur nu wordt bereikt en gehandhaafd. Ik kijk nog even of een verhoging ook wordt bereikt, dan kan ik dit probleem afsluiten. Blijft wel het probleem dat de bijgeplaatste thermometer nu zo ongeveer een graag lager aangeeft.

    Ik ga nog experimenteren met een negatieve offset om een reële temperatuur te bereiken. Als dat lukt werkt het i.i.g. zoals bedoeld.

    Dank voor de reacties. Ik laat nog weten wat het resultaat is.

  • DeKamertjes
    Opties

    De situatie lijkt nu in orde. Wel merk ik dat ik de toevoerleidingen moet isoleren. Die lopen over 6 m. door een andere kamer die verolgens warmer wordt dan gevraagd. Ik heb die warmte liever voor de badkamer.

  • DeKamertjes
    Opties

    Is mijn gedachte juist dat de slimme thermostaatknop niet per se in de ruimte zelf hoeft te hangen? Ik ga er van uit dat deze (bij gebruik van een DTS) geen metingen meer verricht en alleen werkt als afstandbestuurde kraan.

    Ik wil deze nl. plaatsen in de toevoerleiding in de naastgelegen kamer, waarbij de temperatuur dan gemeten wordt in de badkamer zelf.

    Er is nu een probleem met de nieuw geplaatste th.radiatorkraan op de verwarming in de badkamer. Deze moet daarom sowieso vervangen worden. Om problemen met water op de knop te voorkomen had ik dus bovenstaand idee. Kan iemand bevestigen dat deze denkwijze juist is, voordat ik het laat uitvoeren?

  • DeKamertjes
    Opties

    Dit is wat ik wilde horen..... Bedankt voor de reactie.👍️

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja ten overvloede: uiteraard moet je wel alle toestellen die bij een bepaalde ruimte horen (bijvoorbeeld een knop die het water naar die ruimte regelt maar zelf ergens anders zit) configureren als onderdeel van die ruimte die je aan het regelen bent.

  • DeKamertjes
    Opties

    Uiteraard. Ik heb nu in alle kamers TADO en deze knop komt in de kamer 'Badkamer'.

    Thanks anyway...

  • DeKamertjes
    Opties

    Alles is nu in orde. De kraan in de badkamer bleek ook niet goed te werken en moest dus worden vervangen. Deze heb ik nu gelijk buiten de badkamer in de naastgelegen kamer laten plaatsen en nu werkt het helemaal zoals bedoeld. Bedankt allen voor de reacties.