2x tado thermostaten op 1 bridge ?

Opties

Hallo. We hebben twee grote ruimtes op een locatie en in beide ruimtes hangt een thermostaat. Die twee sturen via een relaiskast één CV ketel aan en afhankelijk welke er temperatuur "vraagt", gaat, gaat de CV aan en ook een pomp aan voor die ruimte. Zo kun je dus beide ruimtes afzonderlijk (of tegelijk) verwarmen. Ik heb nu één van de twee thermostaten al vervangen voor een Tado thermostaat en dat werkt prima. Ik heb een tweede Tado thermostaat aangeschaft (met bridge) Ik heb in de app al twee ruimtes aangeven. Nu is de vraag: kan die 2e thermostaat via dezelfde bridge als de andere laten werken of moet ik er ook de 2e bridge aansluiten ?

«1

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Volgens mij kan het helemaal niet wat je wilt met Tado.

    2 bridges in 1 woning kan niet.
    2 thermostaten in 1 woning kun je niet zelf toevoegen, alleen mbv de helpdesk kan dat. Dan is er 1 modulerend en 1 aan/uit voor bijvoorbeeld sturing van een zone klep. Je miet dan opgeven aan welke knop de tweede thermostaat gekoppeld moet worden

    Maar hiervoor dien je dus contact op te nemen met de helpdesk via de chatfunctie op tado.com
  • Andreplusplus
    Opties
    2 thermostaten in 1 woning kan prima, alleen niet in dezelfde ruimte.
    Maar waarom bestaande vervangen door tado? Plaats je ook tado knoppen? Anders zie ik geen meerwaarde voor tado tov huidige systeem.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Maar met twee thermostaten in 1 ruimte, dan is het toch zo dat 1 de zoneregelaar is (dus de ketel aanstuurt) en de tweede volgend is, dus als de 1e de ketel aanstuurt, de 2e evt een zoneklep kan aansturen. Of heb ik dat fout?

    Als ze beide in een andere ruimte zitten, werken ze dan volledig onafhankelijk van elkaar?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    probeer maar, de app laat het niet toe. Servicedesk kan het wel voir je regelen, indien nodig.
  • Gouwstraat
    Opties

    Het werkt ! Ik heb op beide thermostaten een afzonderlijke bridge en kan beide op de app bedienen als aparte zone. Probleem is dus opgelost (of het is er niet). Het zijn overigens twee thermostaten die ieder in een aparte ruimte hangen. Zijn twee aparte circuits van vloerverwarming. Door de relaiskast bedien je de ruimtes apart. Als je de ene thermostaat aanzet, dan bedien je de CV en een pomp van de vloerverwarming en als je de andere aanzet bedien je de CV en een andere pomp. Ze kunnen dus ook tegelijk werken. De app blijkt het ook toe te laten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Twee bridges in 1 woning bestaat niet. Dan heb je ze allebei op dezelfde bridge gekoppeld waarschijnlijk
  • Gouwstraat
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Hoezo kan het niet: twee bridges ?? Ik kan niet zien welke thermostaat op welke bridge zit. In mijn Slim Schema staan twee ruimtes. Ruimtes zijn afzonderlijk ingesteld. Toen ik de tweede thermostaat toevoegde, koppelde hij niet met de 1e bridge. Hij bleef op offline. Toen ik dus de 2e bridge plaatste, deed hij het wel en dus ga ik er vanuit dat de thermostaten ieder op de eigen bridge staan.... Morgen staat de ene ruimte uit en de andere moet aangaan. We gaan het zien.

  • Andreplusplus
    Opties
    Ik ben ook benieuwd. Met de tado pro app kun je zien welke apparatuur achter een bridge zit door het serienummer in te vullen of scannen.
  • Gouwstraat
    Opties

    Morgen weet ik of het werkt. Eventueel ga ik dan via de Pro App kijken. Bedankt voor de tip.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Gewoon onzin volgens mij:


    https://support.tado.com/en/articles/3752262-how-many-rooms-and-devices-can-i-have-in-my-tado-home
  • Andreplusplus
    Opties
    Inderdaad. In helder Nederlands: https://support.tado.com/nl/articles/3752262-hoeveel-kamers-en-apparaten-kan-ik-in-mijn-tado-woning-hebben
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Hoezo kan het niet: twee bridges ?? Ik kan niet zien welke thermostaat op welke bridge zit."

    De bridge is als het ware het referentiepunt voor je Tado account. Je kunt wel 2 bridges hebben maar dan moet je ook 2 accounts hebben. Binnen 1 account heb je 1 bridge.

    Het vervelende van 2 accounts is dan weer dat je maar 1 account kunt configureren in de app. Dus als je 2 accounts hebt kun je niet de temperatuur enzo bedienen vanuit 1 app.

    Wellicht geen probleem als die 2 ruimtes totaal onafhankelijk zijn en door verschillende mensen gebruikt worden die nooit bij de andere ruimte willen zijn (je hebt het over "een locatie" dus ik denk een bedrijfsunit ofzo).

  • Gouwstraat
    Opties

    Ik heb 1 account en kan nu beide thermostaten afzonderlijk bedienen doordat ik ze als afzonderlijke kamers in de app heb gezet. Volgens mij hebben beide thermostaten dus ook een afzonderlijke bridge, maar het kan ook zijn dat de tweede thermostaat die ik plaatste automatisch is "aangemeld op de 1e bridge ? Geen idee. Toen ik de tweede thermostaat aansloot gaf hij off line en toen ik de 2e bridge aanzette, ging hij online en deed hij het. Hoe het ook zij: Het werkt nu prima, dus ga daar ook niet meer aanzitten.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Dan kun je de tweede bridge wel uitschakelen, die heeft geen functie
  • Gouwstraat
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Nog een afsluiter voor alle duidelijkheid: Het is bij ons een aparte aansluiting van de verwarmingsketel. Dat is ooit gemaakt door een techneut met een relaiskast. We hebben een zaal en we hebben een aparte verblijfsruimte. Het is 1 CV ketel met twee aparte circuits van vloerverwarming. In beide ruimtes hing een (gewone) thermostaat. Beide thermostaten kon je volledig naar je wens per week instellen. Als de ene thermostaat aan ging/warmte vroeg, werd er ook direct een pomp aangeschakeld via het relais. De andere werkte precies hetzelfde. Het hele pand is overigens alleen maar vloerverwaming. Ze konden dus ook tegelijk werken. Omdat we de CV ook op afstand wilden bedienen, heb ik eerst een Tado aangeschaft voor de zaal. Dat werkte prima. Aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing. We wilden de andere thermostaat ook vervangen voor een Tado en het liefst in dezelfde app en op hetzelfde account. Toen ben ik rond gaan vragen en de ene zei dat het mogelijk wel ging en de andere zei dat het absouut niet ging. Ik heb een Tado met bridge aangeschaft via Marktplaats. Eerst heb ik een aparte "kamer" aangemaakt in de app. Ik heb de Tado via QR code laten herkennen., Dat werkte ook. Toen heb ik de Tado aangesloten en hij bleef Offline. Toen ik de tweede bridge naast de eerste hing, en hem liet paren, deed hij dat ook en het blijkt dat alles perfect werkt. !!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De enige mogelijkheid die er is, is dat de tweede hands thermostaat nog gekoppeld was met de tweede hands bridge.

    Als dit dus inderdaad werkt, dan geeft dat dus mogelijkheden voor mensen die een slecht bereik hebben met hun bridge

    Je kunt dus onder een ander account wel een tweede bridge in je woning toevoegen en dan gebruiken om het bereik te vergroten.

    Tado heeft kennelijk alleen het toevoegen ban van een tweede bridge in 1 woning geblokkeerd, maar hiermee onvoldoende afgedekt.

    We hebben ook al eens iemand gehad hier die zijn thermostaat per ongeluk met de bridge van de buren had gekoppeld.

    Tado heeft hier zeker ook een beveiligings issue.
  • Gouwstraat
    Opties

    Dat zal het dus zijn. Het was inderdaad een tweedehands bridge. Dan heb ik dus veel geluk ! want dit is perfect. Geweldig. Bedankt !

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    Nog 1 vraag: lukt het je ook om daadwerkelijk de verwarming in de tweede ruimte aan of uit te schakelen via de app?

    Ik vermoed dat dat namelijk niet werkt


    De tweede hands bridge zal nog reageren op het account van de vorige eigenaar denk ik. Kan dus zo maar zijn dat de ruimte verwarming spontaan aan gaat, als er een slim schema van de vorige eigenaar actief wordt
  • Gouwstraat
    maart 2023 aangepast
    Opties

    Heb alles getest en het werkt daadwerkelijk. In de app onder het kopje: Slim Schema staan nu twee ruimtes. De eerste ruimte stond er al in met een weekschema en onder de andere ruimte kon ik gewoon een weekschema maken. Ik maak op uit je reacties dat je er niks van begrijpt dat het werkt....... Toch is het zo. Ik kan geen enkele fout ontdekken en hoop dat het ook zo blijft. Mocht het mis gaan of ik zie gekke dingen dan kom ik erop terug, maar ik zou niet weten waarom het nu nog fout kan gaan.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    Ja, je kunt slimme schema's maken, maar wordt de verwarming ook daadwerkelijk ingeschakeld op het moment dat dat moet
    Dat is de vraag.

    Of laat ik het anders stellen, wordt de slimme thermostaat ook geschakeld
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het punt is dat een dergelijke setup, met 2 bridges in 1 account waarbij met iedere bridge een of meer apparaten verbonden zijn die je toch samen kunt bedienen, bij Tado onmogelijk is. Hoewel veel mensen er om gevraagd hebben dit mogelijk te maken.

    Dus "wij" denken dat je maar 1 bridge echt in gebruik hebt en dat de andere er voor jan doedel bij ligt zonder echt in gebruik te zijn.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Ik denk dat deze wel in gebruik is hier, en dat de tweede thermostaat hier mee gekoppeld is.

    Het lijkt nu te werken, maar de slimme thermostaat gaat nooit aangestuurd worden.

    Als je een Commando/slim schema in je app geeft voor de tweede thermostaat, dan wordt dat in de cloud van Tado opgeslagen onder jouw account/woning.

    De eerste bridge polt elke 30 seconden en vraag om data voor jouw account/woning. Deze krijgt dan data voor de tweede thermostaat. De bridge kan deze data niet naar deze thermostaat sturen, omdat de thermostaat niet met deze bridge is gekoppeld.

    De andere bridge polt ook elke 30 seconden maar onder het account/woning van de vorige eigenaar (vermoedelijk).

    En daar word de tweede thermostaat niet aangestuurd.

    De tweede thermostaat zal dus afgekoppeld moeten worden van de tweede bridge, de tweede bridge uitzetten en afkoppelen en de tweede thermostaat koppelen met dezelfde bridge als de eerste thermostaat.

    Zie hier:

    https://support.tado.com/en/articles/3387242-how-can-i-reset-the-pairing-of-my-smart-thermostat-or-wireless-temperature-sensor
  • Gouwstraat
    maart 2023 aangepast
    Opties

    We kunnen er een welles nietes-spelletje van maken, maar feit is dat het gewoon WEL werkt. Gisteren werkte het en vandaag werkte het ook. Het slimme programma wat ik heb ingevoerd wordt gewoon uitgevoerd, zowel voor de ene ruimte als voor de andere ruimte. Het werkt via het slimme programma en het werkt handmatig. Ik kan er niks meer of minder van maken. Ik snap jullie verwarring wel omdat ik iets doe wat volgens jullie gewoon niet kan. Dan heb ik goed nieuws voor jullie: Het werkt WEL bij ons. Ik begrijp er ook niks van en dus vind ik het wel humor dat het wel werkt.

    "Het lijkt nu te werken, maar de slimme thermostaat gaat nooit aangestuurd worden".... DUS WEL ;-)

    Wat je als laatste schreef Douwe is dat de tweede thermostaat afgekoppeld moet worden van de tweede bridge zou de "sleutel" kunnen zijn. Het zou zomaar kunnen zijn dat de tweede thermostaat automatisch ook op de eerste bridge gekoppeld is en daarom wel werkt ? Ik ga niks meer veranderen want het werkt nu.....

    Iedereen bedankt voor de reacties !! We kunnen er alleen maar van leren.

  • Gouwstraat
    Opties

    ROB2 bedankt voor je reactie. Omdat jullie zo stellig zijn dat het niet kan werken met twee bridges, denk ik dat de twee thermostaten dus op 1 bridge werken. Het zal zo zijn: Toen ik de tweede thermostaat dacht te koppelen met de tweede bridge, is hij gekoppeld met de 1e bridge. Prima toch. Feit is dat het werkt ondanks dat ik niet weet hoe het is gegaan. Omdat het nu werkt, durf ik de tweede bridge niet uit te schakelen. Het werkt en dat is en was mijn bedoeling.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt eenvoudig in je account settings zien welke bridge er in gebruik is en de andere kun je weghalen.

  • Gouwstraat
    Opties

    Hallo Rob2. Mijn accountsettings ? Ik kan dat niet vinden ?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    In de tado app, dan instellingen en dan kamers en apparaten en dan onderaan het scherm . Daar staat je bridge met het serienummer
  • Gouwstraat
    Opties

    Daar staan twee slimme thermostaten en onder elk apparaat een verschillend RU nummer. RU155522*** en RU1439367***

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    En als je helemaal naar beneden scrollt moet daar ook een bridge staan.
  • Gouwstraat
    Opties

    Nee, daar staat helemaal niets.... alleen de mogelijkheid: Apparaat toevoegen