Thermostaat offline

Opties

We hebben regelmatig het probleem dat 1 van onze 5 thermostaten offline gaat. Dit gaat over deze in de badkamer. Op zich niet echt een probleem als het niet was dat als hij opnieuw verbinding krijgt de verwarming ook begint te draaien als we niet thuis zijn.

Heb al eens 2 thermostaten verwisseld maar ook dan verliest deze in de badkamer verbinding. De wifi in de badkamer is nochtans goed.

Zou daar een oplossing voor zijn, echt alle hulp is welkom


Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Het heeft niks met wifi te maken, de thermostaat communiceert via radiogolven met de bridge. Probeer de afstand tot de bridge te verkleinen of de positie van de bridge t.o.v. de thermostaat te veranderen
  • scelle
    Opties

    Alvast bedankt. De bridge ben je verplicht te bevestigen in de modem of zijn er ook andere mogelijkheden?

    En hoe kan ik oplossen als hij verbinding verliest hij de verwarming uitschakelt in plaats van te verwarmen?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt de bridge ook in een switch aansluiten, dan kun je deze op een andere plek proberen te plaatsen. Als deze maar internet toegang heeft. Het uitschakelen van de verwarming vrees ik dat daar geen oplossing voor is
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er zijn allerlei manieren om een RJ45 ethernet aansluiting elders in je huis te krijgen maar inderdaad de bridge moet daar op aangesloten zijn. Je kunt:

    • een UTP kabel trekken van de modem/router naar de plek waar je je bridge kunt monteren. bijvoorbeeld in veel huizen is er een "lege buis" van de meterkast naar de slaapkamer die ooit bedoeld is om daar een telefoondraad of TV coax doorheen te trekken, die je wellicht niet (meer) nodig hebt. daar kun je een UTP kabel doorheen trekken en RJ45 plugjes aan knijpen (let op de juiste kleurvolgorde, kijk bij een kant-en-klare kabel hoe het zit)
    • een setje "ethernet via powerline" adapters gebruiken, een in de meterkast en een elders in huis in een stopcontact doen, en daar zitten dan de RJ45 aansluitingen op waar je aan de ene kant de router en aan de andere kant de bridge mee verbindt
    • een "WiFi extender" gebruiken die ook een RJ45 aansluiting heeft. veel internetproviders bieden dit soort oplossingen min of meer gratis aan bij hun abonnement, voor "goede WiFi door het hele huis" en als je het juiste type hebt dan zit er ook een RJ45 ethernet aansluiting op.

    Het blijft uiteraard een beetje aanmodderen, vooral ook omdat je niet weet waar de bridge moet komen voor je het geprobeerd hebt. Het is dus zeker ook handig als je (tijdelijk) een flink lange losse UTP kabel hebt om de bridge op verschillende plekken in huis uit te proberen met de kabel tijdelijk even los door de gang en trapgat.

  • scelle
    Opties

    Hallo allen, bedankt voor de hulp.

    Bij iets meer tijd zal ik dit allemaal eens uittesten.

    Maar om nu onmiddellijk op te lossen daar het vandaag weer heel de dag 25 graden was in de badkamer zou ik in de badkamer terug een oude(ere) thermostaat installeren tot het opgelost is.

    Maar nu twijfel ik : Kan ik gewoon de Tado thermostaat afdraaien en mijn oude installeren?

    Of moet ik de hoofdwaterkraan sluiten en/of mijn boiler uitschakelen of hoeft dit niet.

    Zou niet graag een huis vol water hebben tijden mijn werk ;-)

    Alvast bedankt

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee je kunt de Tado kraan er gewoon af halen dan gaat er niks lekken ofzo.