Welk draadloos signaal gebruikt TADO ?

Opties
Goedenavond. Zojuist als nieuw lid aangemeld. Ik gebruik momenteel Honeywell Evohome (VV in WK) als zonesyteem, maar ben ook geïnteresseerd in TADO.
Het type draadloos (WiFi, ZigBee, mHz etc.) bepaald de bedrijfszekerheid vandaar mijn vraag.
Ik volg hier ook inmiddels de discussie over aansturen vloerverwarming.
Dat kon eerst niet vandaar destijds mijn keuze voor Evohome.

Beste Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    Zie hier:

    https://support.tado.com/en/articles/3557440-how-does-the-tado-internet-bridge-communicate-with-other-tado-devices
  • RobW54
    RobW54
    Antwoord ✓
    Opties
    Dank !! Duidelijk 😁👍🏻
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Denk er ook aan: in het begin is er wel eens geadverteerd dat het "een mesh netwerk" is, maar het is GEEN mesh netwerk! Het is een STER netwerk waarbij de bridge het centrum is.

    Dwz al je Tado spuilen maken een directe radioverbinding met je bridge, en je kunt in je woning maar EEN bridge hebben. Er bestaan geen repeaters ofzo. Als er ergens een apparaat geen verbinding met je bridge kan maken dan is de enige oplossing om je bridge naar een meer centrale plek in je woning te verplaatsen. Maar hij moet wel altijd een bedrade ethernet verbinding met je internet router hebben... veel mensen plaatsen de bridge uiteraard bij de router in de meterkast of woonkamer, en als er dan geen goede verbinding met de zolder is dan zit er niks anders op dan de bridge naar de eerste etage te verplaatsen, en dan moet je wellicht een draad gaan trekken of een WiFi extender kopen waar ook een RJ45 aansluiting op zit.

    De draadloze verbinding van Tado is een zwak punt van het systeem, en er zijn en komen geen oplossingen hiervoor (geeft Tado in officiele communicatie aan). "als je het niet goed werkend krijgt mag je de spullen binnen 30 dagen terug sturen".

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    De reden dat het geen mesh is, is dat de devices in diepe slaap zijn als ze niks te doen hebben en dus niet communiceren en niet kunnen ontvangen. Eens in de zoveel tijd wordt een device wakker en communiceert het met de bridge. Dit spaart stroom. Een verlichting systeem heeft daar geen probleem mee omdat er toch al netspanning op staat, maar een Tado device werkt op batterijen (behalve de bridge en de "draadloze ontvanger").

    Als je spullen hebt waar je internet op een UTP aansluiting uit krijgt, en die 10 Mbps ondersteunen, dan kun je daar de bridge aan hangen. (dit begint ook een probleem voor Tado te worden, er beginnen al routers enzo te komen die geen 10 Mbps meer kunnen, alleen 100 en 1000, en die werken dan dus niet)

Antwoorden

  • RobW54
    Opties
    Dank ! Is duidelijk 👍🏻
  • RobW54
    Opties
    Belangrijke info, dank daarvoor !
    Ik heb meerdere DECO TP Link units staan. Dus ik begrijp dat het dan een optie is om de bridge op de 1e etage bekabeld (UTP) aan een DECO te koppelen, zodat de bridge centraler in huis staat ?
    Erg jammer dat het geen mesh-systeem is (zoals Philips HUE dat met zijn verlichting wèl doet via Zigbee)

    Gr. Rob
  • RobW54
    Opties
    Mesh: ik begrijp je punt en het verschil met
    b.v. HUE-systeem (permanent stroom)
    Die 10 Mbps wordt in de nabije toekomst dan nog wel een dingetje !
    Voor mezelf vind ik dit allemaal interessant. Heb zelf nu de Honeywell Evohome, maar blijf om me heen kijken 😁
    Daarbij komt dat een familielid een oud huis gaat verbouwen met. o.a. op de BG nieuwe vloerverwarming.
    Dat was in mijn situatie ook mijn probleem: hoe koppel ik de aansturing VV (2022) lòs van de radiatoren op 1e en 2e etage. Dan kun je al niet om een zône-systeem heen hè. Zôneklep op de VV.
    Dus het inwinnen van info hier in deze groep heeft ook met zijn verbouwing te maken:
    welk advies geef ik hem 😉
    Gr. Rob
  • PauloW
    Opties

    Ik moet de Tado Starterskit nog gaan kopen. Maar mijn bedoeling is dat de slimme Tado thermostaat in mijn woonkamer op de begane grond komt te hangen (bedraad), en dan 2 Tado radiatorknoppen: 1 op een slaapkamer op de eerste verdieping en 1 op een slaapkamer op zolder. De internet bridge koppel ik direct aan mijn KPN-modem in de woonkamer.

    Ik kan me voorstellen dat de afstand tussen de bridge en de radiatorknop op zolder te groot is. Kan ik in dat geval de Tado bridge in mijn Netgear switch GS108Ev3 prikken die in mijn slaapkamer op de eerste verdieping hangt? Die is namelijk bedraad op het KPN modem aangesloten. 

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    maart 2023 aangepast
    Opties
    Als die 10 mbs ondersteund wel. Als ik Google, dan vind in tegenstrijdige info.
  • PauloW
    Opties

    Volgens mij wel. Ik zie overal 10/100/1000 Mbps staan. En als ik via IP in het menu van de Netgear kijk zie ik een optie om per poort 10 of 100M te kiezen (ik neem aan Mbps?). Overal staat het trouwens op Auto.

    Mocht het toch niet lukken, zou ik de bridge dan evt kunnen aansluiten op een bedraad KPN wifi punt?

  • RobW54
    Opties
    @PauloW
    In je gebruiksaanwijzing van die Netgear staat ergens een schema met de betekenis van de lampjes bij je poorten: daar staat wel 10 Mbps bij vermeld .
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja ik heb zelf toevallig ook een GS108Ev3 en daar werkt het wel op ja.

    Maar er zijn tegenwoordig routers van providers (degene waar men zoveel mogelijk kosten geprobeerd heeft te sparen, denk ik) waarmee het NIET meer werkt! Tado meldt dat ook ergens op de website en geeft dan de tip er een switch tussen te doen. Leuk als je toch al meer poorten nodig had en dus een switch hebt, maar om nou speciaal voor Tado een switch te gaan kopen en de hele dag onder spanning te laten staan (kost ook weer stroom) daar zullen veel mensen niet op zitten te wachten...

  • PauloW
    Opties

    Thanks @RobW en @Rob2 , fijn om te horen.

  • PauloW
    Opties

    Even een update:

    Ik heb vandaag mijn Tado systeem geïnstalleerd en kan bevestigen dat het werkt om de internetbridge niet in het modem (op de begane grond), maar in de Netgear switch GS108Ev3 (op de 1e verdieping) te prikken. Ging echt moeiteloos. Ik heb een perfecte verbinding.