Aanvraag nieuwe feature: Maak Tado zoneregeling geschikt(er) voor warmtepompen (zoals Quatt)

Opties
Beste Tado,

Verzoek: Maak Tado zoneregeling geschikt(er) voor warmtepompen zoals bijvoorbeeld Quatt.
5
5 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Verzoek: plaats niet dit soort losse verzoeken maar sluit je aan bij een van de vele topics die hier al over gaan.

    Anders zegt Tado op een gegeven moment "de suggesties worden onoverzichtelijk, het zijn er teveel, we kunnen dat allemaal niet in kaart brengen": en gooien ze ze allemaal weer weg (is al eerder gebeurd).

  • Jos44
    Opties
    @Rob2

    Na een mailwisseling met zowel Tado als Quatt is onderstaande de conclusie van zowel Quatt als Tado:

    Uiteindelijke reactie van Quatt:

    Tot nu toe hebben we gezien dat alleen een Honeywell Evohome systeem de warmtebehoefte goed communiceert via de hoofdthermostaat naar de warmtebron, de CiC in ons geval. Dat zou dus een optie kunnen zijn.

    Bij Tado hebben we gezien dat een losse Tado enigszins ok kan werken met de Quatt, als de Tado via de installateurs app is begrenst in zijn maximale temperatuur. Maar zodra de Tado wordt gekoppeld aan een zone dan verandert de manier van warmtevraag op een dusdanige manier dat de Quatt hier niet goed mee kan werken. Dit resulteert in comfortklachten en een marginale besparing.

    Het antwoord van Tado hierop:

    Dank voor uw terugkoppeling.
    Als Quatt aangeeft dat zij problemen hebben ondervonden bij het gebruiken van tado° op de warmte pomp adviseren wij u om de adviezen van Quatt te volgen.
    Wij zijn voortdurend bezig onze compatibiliteit met verschillende verwarmingssystemen te verbeteren voor wat de warmte pompen ook betreft en zullen deze feedback meenemen.

    Ik gaf aan bij Tado aan niet langer te willen wachten op de installatie van Quatt en stap ik over op Honeywell.

    Hierop kreeg ik het volgende “standaard” antwoord:

    Beste,

    bedankt voor uw bericht.

    Heel fijn dat u tado° gebruikt en de tijd neemt om ons te helpen er voor iedereen een beter product van te maken.
    Ik wil u vriendelijk vragen om uw aanvraag nieuwe feature in de tado° Community te plaatsen, zodat Community deelnemers hierover kunnen meepraten en stemmen
    Deze feedback helpt ons om te bepalen wat we moeten veranderen en welke features we verder moeten ontwikkelen.
    Laat me alstublieft weten als er verder nog iets is waarmee we u kunnen helpen.

    Vandaar toch nog even deze poging om met een concrete vraag naar Tado de warmte pomp interface in orde te krijgen.

    Ben me bewust van de andere topics (volg ik ook) maar niet van de “onoverzichtelijk” policy, dank daarvoor👍🏻
  • Jos44
    Jos44
    maart 2023 aangepast
    Opties
    Beste Tado, @Rob , is het evt mogelijk om gerelateerd topics samen te voegen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zelf kun je dat niet en Tado laat het wat betreft het forum allemaal maar waaien dus daar hoef je ook niets van te verwachten.

    Zoals ik al schreef in het verleden is er wel eens aangedrongen bij Tado om toch eens iets te doen met al die gebruikerswensen, en er in ieder geval een lijst van te maken en relatieve prioriteit aan te geven, en op een gegeven moment reageerde een Tado medewerker (een beetje geirriteerd) dat het onoverzichtelijk was en gooide ze allemaal weg.

    Het forum werkt wat dat betreft ook niet handig: nieuwe deelnemers worden geleid naar het maken van een nieuwe vraag of suggestie in plaats van eerst eens te gaan kijken wat er allemaal al staat.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Laatste nieuws: Quatt geeft aan dat het is opgelost. Tado werkt nu samen met Quatt
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik neem aan nog steeds alleen in de basis, dwz wellicht is er een protocol gesupport of een regelregime een beetje aangepast.

    Wat meer geavanceerde features zoals support voor verwarmen EN koeien dat verwacht ik niet meer in versie 3+. Dat wordt wachten op versie 4, en nieuwe spulletjes kopen. Wellicht met korting.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Update van mijn ervaringen met Qautt en Tado 30-11-2023.

    Mijn Quatt warmtepomp is geplaatst in juni. Het werkt redelijk, maar zeker (nog) niet optimaal.

    Quatt zegt dat het voor een goede werking nodig is om permanent 3 radiatoren of vloerverwarming plus 1 radiator open te hebben, anders is er onvoldoende stroming en gaat de warmtepomp stuk. Dit is strijdig met het principe van zoneregeling per kamer zoals Tado. Als je zoveel niet haalt dan gaat het water al snel via de bypass stromen, met gepiep tot gevolg. In een poging dit op te lossen heb ik de waterhoeveelheid per radiator hoger ingeregeld wat niet helemaal optimaal is, en ook onvoldoende helpt.

    De regelunit van Quat (C.I.C.) ontvangt de informatie van Tado, en stuurt op basis daarvan de cv en de warmtepomp aan. Als er heel veel warmtevraag is dan gaan ze allebei aan. Als er een groot warmteverschil in een kamer is geeft Tado 3 golfjes, en gebeurt het al snel dat de warmtepomp en de cv samen aan gaan om één enkele radiator te verhitten. Met als gevolg dat het water via de bypass stroomt en te heet wordt voor optimaal stoken van beide apparaten. Ik vermoed dat Tado het verschil niet ziet tussen een grote ruimte en een kleine voor het bepalen van de warmtevraag, en Qautt reageert op de sturing van Tado.

    Volgens Quatt is het plaatsen van een buffervat hier geen oplossing voor omdat de Quatt zo niet is ontworpen.