Ipv constant gasverbruik, nu in Pieken?

Opties

Dag allemaal,

Ik heb sinds zaterdagavond Tado. Behalve dat hij op een ochtend niet wou warmen (ookal zo ingesteld) en op een avond dat mijn thermostaat plots offline was, werkt hij goed.

Alleen toen ik live mijn gasverbruik bekeek, zag ik een vreemd fenomeen: bovenste grafiek gasverbuirk van mijn oude thermostaat. KLeine piekjes maar wel continu. Onderste grafiek met TADO: hogere pieken maar met intervallen. Is dat normaal? Of zou die thermostaat soms uitvallen als hij geen verbinding krijgt?

Via TADO zelf zag ik nog een vreemder beeld (mijn partner had wel even TADO manueel afgezet bij het openen van de ramen maar niet voor uren).


(ter info: mijn internet bridge is verbonden met mijn router maar die staat in een andere ruimte met de thermostaat. Er is wel een goed functionerende wifibooster (via kabels verbonden met de router) in de ruimte met de thermostaat: maakt TADO verbinding rechstreeks met de internetbridge, of gewoon met de Wifi? )

Beste Antwoorden

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties
    De laatste grafiek laat mooi zien wat tado doet: kort verwarmen, kort niks. kort verwarmen etc.
    Ik lees af dat je ca 6.00 de temp 20 graden hebt. Je ziet in 1e blokje (vertikale grijze streep) dat met een korte tijd verwarmen de temp wordt gehaald, en de temp nog doorschiet terwijl al gestopt is met verwarmen. De radiator en watertemp zorgen voor een grote capaciteit voor die ruimte. Ik denk dat die kamer niet al te best is geïsoleerd want temp daalt ook snel.
    Dus slaat tado weer aan. Iets van 6 groepen van ca 20 schakelmomenten (1-3 golfjes) in 2 uur.
    tado is niet 'lerend', maar je ziet wel mooi de benadering die de PID regeling doet (door de regelparameters intern iets bij te stellen obv feedback van gemeten temp).
    Eerst iets te hoog en langzaamaan schommelen naar een gemiddelde dat dichter bij de 20 graden ligt dan in het begin. Zo te zien is de schommeling veel kleiner dan 1 graad die tado zegt normaal/acceptabel te vinden.
    Ik zou CV-vermogen van de ketel naar beneden schroeven zo ver je kan (max vermogen van de ketel is voor tapwater, niet voor verwarming, dat vermogen kun je verlagen in de ketelparameters en heeft geen invloed op WW).
    Krijg je bep ruimtes niet (snel genoeg) warm, dan geleidelijk vermogen iets opschroeven. Evt kun je radiator(en) in de kamer waterzijdig inregelen ('knijpen')
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Ik zou niet meteen in dat soort moeilijke oplossingen denken. Pak een UTP kabel en zoek een goed plekje in huis. Welicht kan dat gewoon in diezelfde kamer zijn en ben je klaar met een vaste kabel.

Antwoorden

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Tado maakt verbinding met de Internet bridge, niet met de wifi

    Lijkt er op dat de verbinding met je bridge constant uitvalt. Probeer de bridge anders te positioneren of de afstand te verkleinen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als die wifibooster nog een extra ethernetpoort heeft (RJ45) die 10Mbps kan dan kun je proberen de bridge daar op aan te sluiten. Controleer wel of je nog internetverbinding hebt.

  • Geko
    Opties

    Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

    Ik Vreesde al dat mijn internetbridge te ver zou kunnen staan van de Thermostaat. Maar verklaart dit die gekke pieken op mijn gasverbruik, of is dat gewoon Tado die in stukjes verwarmt en dan weer afslaat? Nog iemand dit gezien?

    Als het echt neit anders gaan, moet ik een powerline adaptor kopen, want mijn WIFI Booster heeft alle poorten al in gebruik (wifi booster is verbonden met de router via een interne kabel en in de booster steekt de TV Decoder.

    Nog enkele vraagjes:

    -De Ethernetkabel die meegeleverd is, is erg kort. Kan je zomaar een andere gebruiken, want de meegeleverde kabel is plat en ik heb ronde kabels. OOk moeilijk om de bridge "rechtop" te zetten, zoals TADO voorstelt

    -Iemand ervaring met een powerline adaptor? En zo ja: welke?

    -Waar zou ik de internetbridge dan het best installeren, zie hieronder plattegrond van de woning. Tado thermostaat (bedraad) is aan de straat kant. Ik zou graag de andere drie kamers rechts apart bedienen met thermostatische knoppen van TADO (nog te installeren). Eentje heeft de Router met de internetbridge vandaag.

    -Vandaag laat de TADO app zien dat hij continu verwarming heeft, maar dus toch die vreemde pieken. Dus voordat ik kosten ga maken met een powerlineadaptor, misschien toch even vragen of dit niet "gewoon" gedrag is?



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt iedere standaard ethernet kabel (rond) gebruiken met de Tado. Tado gebruikt maar 10 Megabits/s dus zelfs de alleroudste en slechtste kabels zijn al goed genoeg. Het werkt zelfs met telefoondraad. Maar neem maar gewoon een moderne kabel.

    Ik zou aanraden om een kabel te nemen (evt lenen op het werk ofzo) die lang genoeg is om door je hele huis te kunnen en die dan even uit te rollen en te testen of het verplaatsen van de bridge het probleem oplost.

    Is dat zo dan kun je een passende kabel aanleggen. Denk er wel aan dat als je de bridge naar linksonder verplaatst je dan wellicht weer problemen met de knoppen gaat krijgen, dus ergens in het midden van de woning is het beste. Bijvoorbeeld in de buurt van de deur van die kamer waar ie nu zit.

  • Geko
    Opties

    Bedankt Rob!

    Nu de thermostaat werkt vandaag, alleen die pieken vind ik raar. Zie jij (zien jullie) die ook? Je ziet die ook terugkomen in de TADO app, die grijze balken.

    Als dat een normale reactie is, en de Thermostaat zo nu en dan eens offline is, ga ik niet teveel moeite doen denk ik om een nieuwe kabel te trekken of een powerbank te kopen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet er wel voor zorgen dat de verbinding van je thermostaat OK is (dus dat ie niet offline gaat) anders heb je tot in het oneindige last van problemen.

    Bijvoorbeeld als op het moment dat in je schema de temperatuur verandert de thermostaat niet online is, dan schakelt ie de temperatuur ook niet. Dus dan blijft het s'nachts warm in huis of s'ochtends koud.

  • Geko
    Opties

    Rob,

    Ja, dat denk ik ook. De thermostaat is rond de middag offline geraakt en sinds 12u45 niet meer online geweest, maar hij blijft wel door warmen. Maar als ik het dan goed begrijp, op het moment dat een nieuwe fase begint in het schema, dan gaat hij dat niet meer doorvoeren.

    Dus een powerbank aan te schaffen :(

    Dus die pieken die ik zie in mijn gasverbruik is typisch TADO en heeft niets te maken met connectiviteitsissues. TADO , denk ik, zal sneller vragen aan de ketel om te stoppen met warmen en daarna moet de ketel meer moeite doen om terug bij te warmen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je kunt het vermogen van de ketel terug schroeven omdat je met tado per ruimte gaat opwarmen ipv de hele woning in 1 keer
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Dus een powerbank aan te schaffen :("

    Ik weet niet wat je wilt met een powerbank, die gaat dit probleem in ieder geval niet oplossen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je moet eerst zorgen dat de verbinding met je bridge stabiel is en dan pas conclusies trekken uit je gasverbruik
  • Geko
    Opties

    Wel, ik merk die pieken ook op, of mijn thermostaat nu verbinding maakt of niet. Heb de internet bridge alleszins een meter of twee verder geplaatst via een langere Lan kabel, kijken of dat werkt om de verbinding stabieler te krijgen. Tot nu toe is hij online gebleven, afwachten.

    Maar de pieken blijven wel. Vermogen van de ketel terugdraaien kan idd wel eenpiste zijn...ofwel moet de thermostaat de situatie nog leren kennen (past hij zich niet aan?)

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Nee thermostaat is niet zelflerend o.i.d.

    Het enig wat zelflerend is bij TADO is de marketing afdeling
  • Andreplusplus
    Opties
    Wat Douwe zegt, en heb je tado pp Aan/Uit-Relaismode-R01 ingesteld, of digitaal/Bus mode/evt Opentherm?
  • Geko
    Opties

    Inderdaad: een langere UTP kabel over mijn bureau laten lopen en vandaag geen uitval gehad. Bedankt!!

  • Geko
    Opties

    euh...Geen idee: wat is het beste en hoe zet ik het op? :)

  • Geko
    Geko
    maart 2023 aangepast
    Opties

    De thermostaat hangt inderdaad in een vrij grote ruimte met veel ramen, wel (ouder) dubbelglas maar ja. Isolatie is nodig. ingesteld om ruimte warm te hebben tegen 06u30.

    Waterzijdig inregelen was ons ook al gezgd, nu nog een loodgieter hire krijgen voor dat te doen :) . Drie verwarmingstoestellen die niet in de grote ruimte liggen bij de thermostaat, ga ik een thermostatische knop geven. THermostaat staat zelf heel dicht bij een radiator (slecht geplaatst...) die ik aldus niet ver openzet. Ik ga alleszins ook proberen te zoeken hoe ik het vermogen wat verlaag. Tado stelt alleszins iets soortgelijks voor:

    "We kunnen een instelling aanpassen om lage warmtevragen te nergeren, maar dan worden er wel meer schommelingen gecreert. Dit zorgt er voor dat er een langere opwarm fase is wanneer er dus een hogere warmtevraag is. Of dit effiecenter is in verbruik kunnen we helaas niet zeggen, dan ligt aan uw verwarmingssysteem. Laat ons weten of u dit wel/niet wilt."

    Bedankt allen voor de hulp en uitleg!!