C4 storing na plaatsen thermostaat knoppen

Opties

installatie


V3+ thermostaat (aangesloten op de CV ketel) + 8 knoppen

huiskamerzone = Thermostaat + 3 knoppen

Kantoor = 1 knop

Slaapkamer = 1 knop

een aantal andere slaap kamers 1 knop

CV ketel van Nefit PRoline NxT HRC

Situatie

Sinds twee weken heb ik de thermostaat knoppen geinstalleerd. beneden nog een drietal kranen vervangen voor thermostaat kranen zodat ook daar de knoppen op werken. Eerst kreeg ik een OU melding, echter nadat ik alles opnieuw had ontlucht krijg ik nu steeds C4 meldingen.

Nefit ketel storing 6A

De foutcode 6A is een melding waarmee veel Nefit-gebruikers mee te maken krijgen. We krijgen dan ook vaak te horen dat deze foutcode verschijnt op een Nefit-ketel.

De foutcode 6A betekent dat de brander in de CV ketel niet ontsteekt. Hierbij is het dus belangrijk om te kijken of de gaskraan juist is geopend. Is de gaskraan niet geopend? Draai de gaskraan dan open en herstart de cv ketel. De foutcode zou nu moeten verdwijnen.

Nu heb ik de huiskamer zone thermostaat losgekoppeld van de 3 knoppen beneden. maar dit helpt ook niet. De knoppen staan wel open, dit heb ik gecontroleerd. Ontluchten heb ik na een week ook nog eens gedaan. Moet ik nog iets uitschakelen of instellen?

Antwoorden

  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties

    Kan het zijn dat alle knoppen thermostaatknoppen zijn en op die manier alle ventielen dicht kunnen staan?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Op 1 radiator een normale kraan plaatsen en deze open zetten, of een bypass plaatsen
  • Andreplusplus
    Opties
    4C of 6A?
    Anyway, de oplossing is denk ik al gegeven

    De Nefit foutcode 4C betekent dat de sensoren in het cv-toestel een te hoge temperatuur hebben gemeten. In dit geval is het verstandig om de waterdruk in de ketel te controleren en deze, wanneer nodig, bij te vullen.

    Daarnaast kan het verstandig zijn om te kijken of er voldoende radiatoren openstaan, zodat de cv ketel ook daadwerkelijk zijn warmte kwijt kan raken. Helpt dit ook niet bij het laten verdwijnen van de foutcode? Dan is de laatste oplossing het ontluchten van de radiatoren.
  • zara
    Opties

    de Code is 4C en de druk schommelt tussen de 1.5 en 2.1 zie ik steeds. Wat ik vreemd vind als ik meerdere radiatoren open heb staan 3-4 van de 8 stuks dan die ook in de storing schiet. Dit komt denk ik dan omdat de warmte bereikt is en dan alsnog de radiatoren dicht worden gezet door de knoppen?

    Het ontluchten heb ik inmiddels meerdere malen gedaan. ik krijg direct water en geen lucht meer.

    Ik heb nu op mijn kantoor de oude radiatorkraan op de kachel gezet en in zijn geheel open.


    Wat bedoel je met een bypass?


    Ja inmiddels zijn alle kachels thermostaatknoppen, bewust omdat ik elke ruimte wil bedienen.

  • zara
    Opties

    De app stuurt ook het warm water aan, zou het hier aan kunnen liggen? Dat de CV-ketel dit beter zelf kan regelen zodra er geen vraag is naar warmte? stel in de zomer heb ik alles constant dicht, dan zal de CV-ketel steeds in storing raken.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    Is het probleem opgelost nu er 1 radiator altijd open staat?

    Een bypass is een leiding tussen aanvoer en retour, met een klep die bij een bepaalde druk open gaat
  • zara
    Opties

    Het heeft helaas niet geholpen, vanochtend alsnog C4 melding en nu blijft ik OU krijgen.

    Ik heb wederom alle radiatoren ontlucht, waarbij overal direct water uitkwam. Mijn idee is dat ergens in de aansturing iets mis gaat? dus een bypass is het beste?

  • Andreplusplus
    Opties
    En/of het instellen van een lager maximum vermogen in de ketel
  • zara
    Opties

    Dat kan ik nog proberen.

    Al heb ik zojuist gesproken met de monteur, waarbij we een contract hebben lopen. Die geeft al aan zet voor nu een oude thermostaat terug en er moet in dit geval een bypass worden geplaatst.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het probleem is niet de thermostaat maar de kranen. Zet daar de oude voor terug, de thermostaat kun je laten zitten.