Temperatuur kamer wordt te hoog

Opties
In de woonkamer hangt een bedrade Tado. Deze staat ‘s ochtends ingesteld op19 graden. De kamer wordt echter verwarmd naar boven de 22 graden. Hoe kan ik dat voorkomen?

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    Je moet ook in de kamer slimme thermostaat knoppen plaatsen, zodat Tado de radiatoren dicht kan draaien als de temperatuur bereikt is. Anders werkt het systeem niet

    Zie ook:

    https://community.tado.com/nl/discussion/18965/verwarming-in-serie-vs-slimme-thermostaat#latest
  • Kaaijtje
    Opties
    @Douwe, de kamers in mijn huis worden onafhankelijk van elkaar verwarmd. Als de centrale thermostaat uit staat, kan toch de overige zones verwarmen.
    Dan zou ik denken dat de radiatoren in de kamer waar de Tado thermostaat hangt, door deze thermostaat bestuurd worden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Hoe zie je dat voor je dan? Dat er een handje uit die thermostaat komt dat de knoppen van je radiatoren open en dicht draait??

    Je zult daar echt Tado knoppen op moeten zetten anders worden die radiatoren echt niet geregeld en staan ze dus waarschijnlijk open.

  • Kaaijtje
    Kaaijtje
    april 2023 aangepast
    Opties
    @rob als ik de oude thermostaat gebruik, worden de radiatoren in deze kamer hiermee geregeld. Waarom kan de Tado ‘slimme’ thermostaat dat dan niet?
    Mijn verwarming is in zones ingedeeld.

    Op de site van Tado:
    1. Je hebt een bestaand bedrade kamerthermostaat

    Een bedrade kamerthermostaat wordt meestal in het woongedeelte gemonteerd. Hij kan verbonden zijn met de verwarmingsketel, de vloerverwarming, een zoneklep of een warmtepomp. Op de thermostaat kun je een doeltemperatuur instellen. De thermostaat vergelijkt de werkelijke kamertemperatuur in de ruimte met de doeltemperatuur. Dan past het de verwarming daarop aan.

    Een tado° Bedrade Slimme Thermostaat zal de meeste bedrade kamerthermostaten vervangen en hun functies overnemen.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Bovenstaande klopt als je ALLEEN een tado thermostaat Installeert. Als je ook slimme knoppen gaat installeren, en de woning in zones gaat indelen, gaan de slimme knoppen via de thermostaat de ketel aansturen, dus dan word de woonkamer automatisch mee verwarmd, wat je dan niet wilt.

    En nee er komt dan geen handje uit de thermostaat om de normale radiator kranen dicht te draaien, dat kan alleen met daar ook slimme knoppen te plaatsen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "als ik de oude thermostaat gebruik, worden de radiatoren in deze kamer hiermee geregeld"

    Dat is niet zo. Een normale thermostaat regelt de ketel. Als het warm genoeg is in de woonkamer zet ie de ketel uit en dan wordt het niet meer warmer. De radiatoren worden niet geregeld.

    Als je nu Tado knoppen in andere kamers gaat plaatsen dan kunnen die ook de ketel starten en dan wordt het in de woonkamer EN in die andere kamer warmer. Als je dat niet wilt kun je in de andere kamers waar je Tado knoppen geplaatst hebt de "zoneregelaar" configureren op "onafhankelijk".

    Dan is dit probleem opgelost, maar dan kun je ook niet meer die andere kamer laten verwarmen terwijl de ketel niet actief is omdat het in de woonkamer al warm genoeg is.

  • Kaaijtje
    Opties
    Mijn huis zit op stadsverwarming. Elke kamer is een afzonderlijke zone. Die werden met ‘gewone’ thermostaatkranen geregeld. In de woonkamer een afzonderlijke thermostaat. Als de woonkamer op temperatuur was werden de radiatoren niet meer warm, ook al stonden de radiatoren in de andere kamers aan.
    @rob2 hoe kan ik de “zoneregelaar” configureren op “onafhankelijk”?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    april 2023 aangepast
    Opties
    Ga in de app naar instellingen, dan naar kamers en apparaten, klik op de pijl naast de naam van de kamer, en scroll dan helemaal naar beneden. Zet de zone regelaar op "niet toegewezen".
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee maar dan werden die radiatoren in de andere kamers ook niet warm. Want die thermostaat in de woonkamer stuurt de klep aan waarmee stadsverwarming water wordt binnengelaten, net als wanneer je een eigen ketel hebt die dan wordt aangezet.

    Het is een veelgemaakte denkfout (bij nieuwe Tado gebruikers) dat een thermostaat radiatoren aanstuurt. Dat is niet zo.

  • Andreplusplus
    Opties
    @Kaaijtje Even terug naar het begin. Je zegt stadsverwarming en zones.
    Hoe sluit je de warmwatertoevoer van de stadsverwarming af? Zit er een klep die met een draad aan de thermostaat is gekoppeld?
    Of heb je per zone een klep of zoiets?
    Misschien kun je foto's plaatsen, of iets meer info geven.
  • Kaaijtje
    Opties
    de “zoneregelaars” configureren op “onafhankelijk” heeft gewerkt. @douwe en @rob2 dankjewel voor jullie hulp
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat lost wel het probleem "De kamer wordt echter verwarmd naar boven de 22 graden" op, maar dan kun je niet meer een van de andere kamers (waar je de Tado knoppen gemonteerd hebt) verwarmen als het in de woonkamer al warm genoeg is. Dat is vaak de reden dat mensen Tado knoppen kopen: men wil bijvoorbeeld overdag een werkkamer verwarmen terwijl men niet de woonkamer mee wil verwarmen. Dat kan inderdaad met Tado, maar dus alleen als je "overal" Tado knoppen monteert en dat verwachten de mensen niet, omdat ze denken dat de woonkamer thermostaat de woonkamer radiatoren regelt. Dat is niet zo.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Beetje zonde van de dure investering op deze manier denk ik