Auto assist bij een tado op kantoor, hoe krijg ik dit goed werkend?

Opties
Lenka
Lenka
april 2023 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo,

2 dagen geleden mooie tado thermostaat opgehangen. Mooie app, heel handig. Behalve dan dat de instellingen voor mijn situatie wat lastig te tweaken zijn.

Ik ben de meeste dagen een paar uur op kantoor. Dit zijn geen vaste tijden en geen vaste dagen. Als ik weg ben wil ik alleen voorstbeveiliging. Als ik aanwezig ben wil ik 19 graden. Ik zou graag willen dat de verwarming automatisch aangaat als ik binnenkom en uitgaat als ik weg ga, zonder na te hoeven denken. Welke instellingen heb ik hiervoor nodig?

Ik had in het slimme schema gezet dat de kachel elke dag van 9 tot 5 aan moet en had verwacht dat de autoassist dit zou overrulen omdat er niemand aanwezig is. Maar helaas gaat de kachel gewoon aan smorgens, dat wil ik in mijn situatie juist niet. Vervolgens heb ik nu maar alle tijdsblokken eruit gegooid, zodat de kachel altijd uit staat, maar nu gaat er natuurlijk geen kachel aan als ik binnen kom. Beetje omgekeerde situatie van een thuis-tado.

Hoop dat jullie goede tips hebben.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Aangenomen dat jij als enige werkt op dit kantoor, zou het goed moeten werken als je een mobieltje hebt wat je altijd bij je hebt, en je hebt geolocatie en auto-assist abonnement.

    Je moet dat uiteraard wel configureren. Als het goed is zie je het systeem op "afwezig" gaan als je niet in de buurt bent en het schema werkt dan niet. Er is dan een "afwezig" temperatuur actief, die moet je niet op 19 zetten natuurlijk!

  • Lenka
    Opties

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Ik ben nog even aan het expirimenteren of het goed gaat. Ik had oorspronkelijk ingesteld bij het slimme schema dat verwarming aan zou gaan van 9 tot 5 en de temperatuur op 19. Bij afwezig temperatuur op 15. Dat werkte niet goed, verwarming ging dan vanzelf aan in de ochtend terwijl ik afwezig was.

    Daarna heb ik ingesteld dat er hele dag geen verwarm blokken zouden zijn, en bij afwezigheid 15 graden. Dat werkte uiteraard ook niet, omdat er geen temperatuur in staat voor thuis zijn.

    Nu heb ik ingesteld dat de kachel 24/7 aan is op 19 graden, met geolocatie aan. En bij afwezigheid op 15 graden. Dan is het nu afwachten of dit straks goed gaat als ik weg ga van kantoor.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet eerst eens checken of het systeem wel op "afwezig" staat als je er niet bent (en op "aanwezig" gaat als je er wel bent).

    Je kunt dit zelf zien via de app of via app.tado.com op een laptop.

    Ook moet je weten dat het hele aan/afwezig gebeuren NIET werkt als je handmatig aan de temperatuur draait! Dus als je via de app of op de thermostaat of kraan zelf de temperatuur aanpast. Dan neemt ie aan dat je aanwezig bent.

  • Lenka
    Opties

    Ik heb inmiddels getest dat het systeem me wel afwezig zet, maar een andere vreemde temperatuur instelt.

    Handmatig op afwezig -> systeem gaat netjes naar 15 graden

    Automatisch afwezig -> systeem gaat op 18.1 graden (of iets vergelijkbaars). Wat ik heel raar vind, want hij zou bij 19 moeten staan als ik thuis ben en 15 als ik weg ben.

    Als ik hem dan handmatig op afwezig zet, dus schakeling hiermee activeer, dan gaat het dus goed. En als ik dan vervolgens wissel naar Auto, dan gaat het systeem gewoon weer aan met een gematigde temperatuur.

    Is daar een verklaring voor of heb ik ergens nog iets niet goed staan?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat weet ik niet, ik heb geen auto-assist. Maar wellicht is er daar ook nog ergens een instelling voor. Zoeken maar.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Als je verder van huis gaat, zou het temperatuur setpoint moeten dalen volgens mij
  • Lenka
    Opties

    Ik heb het vandaag in de gaten gehouden, maar het is niet betrouwbaar. Vermoed eigenlijk dat het aan die auto assist ligt, dat die in de achtergrond de boel comfortabel probeert te houden ofzo. Als ik handmatig afwezig ben gaat alles precies zoals het hoort, automatisch afwezig veroorzaakt de problemen.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Heb je het woongebied bij geolocatie wel klein genoeg ingesteld?
  • Lenka
    Opties
    Ja, die staat op 400m en mijn huis is 10km verderop. De geolocatie werkt wel, hij detecteerd prima wanneer ik wel of niet thuis ben. Alleen werkt het systeem niet zoals verwacht.
  • Andreplusplus
    Opties
    Waar je het schema instelt (voor elke ruimte apart) is een tab met de Afwezig temperatuur. Die is ingesteld hoe je het hebben wil en toch werkt het niet?
    Dan zou ik zeggen neem even contact op met tado support (via chatknop op de website)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dit is geloof ik weer een nieuwe functie, om een beetje te zorgen dat het al warm is als je aankomt. Maar de servicedesk zal dat vast uit kunnen zetten zodat je een puur aanwezig/afwezig gedrag krijgt. Dat soort instellingen mag je bij Tado niet zelf doen in je zelfgekochte systeem, daar voor moet je aankloppen bij de servicedesk zodat zij dat voor je instellen bij je account...

    Bedenk ook dat als je hier heel blij mee bent je vooral niet moet denken "dat ga ik ook in mijn huis installeren!" want dat werkt dus niet. Je kunt NIET twee accounts hebben voor twee huizen en dan met geolocatie op je telefoon automatisch degene laten verwarmen waar jij bent. Dat ondersteunen ze niet, daar is al vaak naar gevraagd maar ze maken het gewoon niet. Zelfs handbediening via de app van twee verschillende huizen dat kan niet.

  • Lenka
    Opties
    Dank voor jullie reacties. Ik heb intussen ook contact met de helpdesk via de chat, maar dat gaat allemaal natuurlijk volgens alle standaard checks en met precies dezelfde vragen en opmerkingen die jullie hier geven. Met het verschil dat jullie sneller reageren 😂