Warm water uit - Invloed op eco?
Vandaag heb ik mijn Tado systeem geïnstalleerd. Hartstikke blij, alles werkt perfect! Maar ik heb een vraag over warm water. Ik heb al veel topics over dit onderwerp hier doorgelezen, maar kom er toch niet uit.
In de instelleingen van mijn cv ketel Remeha Tzerra M 28C Plus heb ik voor warm tapwater de ecostand geactiveerd en de maximale temperatuur op 60 graden gezet. Dit is voor deze ketel de zuinigste stand.
Wat doet de Tado warm water temperatuur met die ecostand? Als ik in Tado de warm water temperatuur op 60 graden laat staan, verdwijnt dan het voordeel van de ecostand van mijn ketel en wordt mijn gasverbruik daardoor hoger?
En wat als ik via het installateursmenu de warm water functie in Tado ontkoppel? Ik lees hier dat de temperatuur dan standaard op 55 graden wordt gezet. Dan is dezelfde vraag: beïnvloedt het de ecostand van de ketel?
Reacties
-
Dat is niet met zekerheid te zeggen wat er dan gebeurt. Je zult er even mee moeten experimenteren.
Bij mijn ketel (ander merk). Kan ik een slim schema maken voor warm water en de ketel volgt dat gewoon.0 -
Inderdaad, het hangt van de ketel af dus zelf testen. Vaak is het zo dat de aan/uit van Tado de ketel laat wisselen tussen comfort/eco en de temperatuur die je in de Tado instelt alleen actief is bij "aan". Bij "uit" is de temperatuur altijd 55 graden.
Als je ketel ook zo werkt kun je geen 60 graden EN eco stand instellen i.c.m. Tado. Maar het kan ook zijn dat je ketel het toelaat om de aan/uit van Tado te negeren (dmv een menu setting) en dan kan het wel: Tado op "aan" en 60 graden instellen, ketel op "eco".
Afijn, probeer het uit en lees het installateurshandboek van je ketel.
0 -
Vandaag heb ik de hele dag niets vreemds gemerkt aan mijn warmwatervoorziening. Het lijkt hetzelfde als vóór de Tado-installatie, toen de cv-ketel op 60 graden en de ecostand stond. Het lijkt er dus op dat de UIT-stand op de Tado geen verschil heeft gemaakt, ook niet in de warmte van het water. Ik laat de Tado dus voorlopig op UIT staan.
0 -
Is het niet op max 55 graden gezet door tado?0
-
De Remeha Tzerra Plus heeft geen display waarop je de instellingen kunt uitlezen. Dit kan alleen met een speciale installateurskit of als consument via de iSense thermostaat. Probleem is alleen dat ik die iSense thermostaat juist heb vervangen door de Tado thermostaat. Dus ik kan niet zien of de temperatuur op 55 graden staat. Het voelt wel hetzelfde als voorheen, toen de ketel op 60 stond. Maar ik weet niet of je dat verschil van 5 graden kunt voelen.
0