w.Intercom = i;Tado thermostaat uit en cv gaat aan — tado° Community

Tado thermostaat uit en cv gaat aan

Sinds een week ongeveer heb ik een cv die aanslaat, terwijl de Tado thermostaat en slimme verwarmingsknoppen uit staan. Op de app staat alles uit en ook lokaal op de displays staat alles uit.

Als ik de thermostaat eraf haal gaat ook de cv uit. Ik heb de batterijen eruit gehaald en na een dag of wat weer terug geplaatst. Het ging even goed, maar vanavond ging weer de cv aan.

Thermostaat heb ik er weer af getrokken en de cv gaat uit. Ik vertrouw hem nu niet meer, het kan geen toeval of incident zijn.

Weet iemand wat het kan zijn. De cv werkt met een aan uit regeling.

Reacties

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Hoe merk je dat de cv aan gaat? Geeft de app dat aan of merk je het aan de ketel?
  • De vloerverwarming en radiatoren (zonder slimme thermostaat kraan) zijn heet/staan aan, maar de app zegt dat alles uit staat. Eveneens heb ik gekeken waar de slimme thermostaatkranen op staan en wat de thermostaat zegt. Deze staan allen uit.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Het lijkt alsof het relais in de tado blijft hangen of niet meer goed geschakeld wordt. Hoe is het met de batterijen in de thermostaat? Hoor je het relais klikken als de thermostaat in of uit schakelt?
  • Douwe
    Kan ook zijn dat de driewegklep in de ketel stuk is, doorlekt of blijft hangen
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    maar "als ik de tado eraf haal, gaat ook de cv uit"
  • @Andreplusplus
    " Hoor je het relais klikken als de thermostaat in of uit schakelt?"

Ik hoorde een klik nadat ik de batterijen uit de thermostaat haal.

Maar ik heb ook nog een nieuw mysterie. Tot mijn verbazing stond de thermostaat (lag los op tafel) op 22 graden ingesteld. Ik had de airco (ook Tado) via mijn google nest op verwarmen gezet, waarbij de instelling 22 graden ook op de thermostaat lijkt te zijn gekomen.

Ik heb het idee dat het niet aan TADO ligt maar aan Google home of de koppeling van Google met derde partijen. Mijn normale commando "doe het licht" aan zou zich moeten beperken tot de ruimte waar ik mij in bevindt (meerdere kamers hebben een Google Nest), maar op alle kamers stonden de lichten aan . Het verklaart echter niet het "hangen" van de thermostaat. Maar misschien is dat juist weer iets dat veroorzaakt is door een wijziging in API google -TADO.

Erg vervelend dit ik weet niet wat nu het probleem is. Ik kan google loskoppelen van tado en gewoon ouderwets via mijn telefoon of de thermostaten de temperatuur instellen en dan kijken of het probleem zich weer voordoet.
  • Net nog even een paar commando's geprobeerd in de normale situatie, zoals ik het al 2 jaar heb. Google home, verlichting, TADO slimme thermostaat en de TADO airco bediening gedragen zich voorbeeldig. Wie oh wie weet wat ik zou kunnen controleren (oh ja alles is ook geupdate).
  • Douwe
    Dit is dus in tegenspraak met je eerdere bewering dat de ketel aan staat en Tado uit staat. Als de ingestelde temperatuur al dan niet via Google op 22 graden staat, dan is dat het probleem. Dat moet dan ook in de app zichtbaar zijn geweest.
  • Beide zijn waar, maar ik denk dat er een gemeenschappelijk probleem aan zit. Het lijkt mij sterk dat ik plots twee verschillende euvels heb met twee verschillende oorzaken.

De twee zaken
    1. Het probleem waar ik meerdere malen last van had gehad. De cv bleef verwarmen terwijl Tado thermostaat en de thermostaatkranen op uit stonden (zowel lokaal als in de App).
    2. Nieuwe observatie, de instelling van de slimme thermostaat (die uitstond) was equivalent aan de instelling van de airco bediening na gebruik Google Nest.

Ik had ook all schemas verwijderd uit de TADO app om zeker te zijn dat de verwarming/airco niet door een schema wordt ingesteld. Het probleem (1) deed zich desondanks nog steeds voor.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja het begint er mee dat je begrijpt dat een thermostaat niet "op aan of uit staat" maar dat die een ingestelde doeltemperatuur heeft (22 graden bij jou kennelijk) en die vergelijkt met de gemeten temperatuur (ALS de thermostaat het meettoestel is, dat hoeft niet zo te zijn bij Tado!!) en afhankelijk daarvan het relais bekrachtigt om de ketel te starten.

• @rob2, de thermostaat staat op uit, daarmee doelde ik op dat er geen temperatuur is ingesteld (buiten vorstbeveiliging). Mijn TADO is niet modulerend, maar kent enkel aan/uit om een ingestelde temperatuur te bereiken.