Installatie mogelijkheden

Opties

Hallo, ik probeer mij een beeld te schetsen van hoe ik mijn installatie best doe.

Situatie: appartement met CV-gasketel. Woonkamer en keuken zijn 1 ruimte, 3 slaapkamers en een badkamer apart. In de grote woonkamer staat de bedrade thermostaat.

Wat ik wil: in de grote woonkamer wil ik de radiatoren weg doen en een pelletkachel zetten (er is een schouw aanwezig). Ik wil de overige ruimtes (3 slaapkamers en badkamer) wel nog laten verwarmen op aardgas.

Mijn idee was dus om in slaapkamers en badkamer de slimme radiatorknoppen te installeren, zodoende ik per kamer een regeling kan voorzien. Ik veronderstel dat ik evenzeer de slimme thermostaat nodig heb, zodat de radiatorknoppen daar naar kunnen communiceren, waarbij de thermostaat de ketel laat branden totdat de warmtevraag stopt. Klopt deze redenering al?

Hoe zit het dan met die slimme thermostaat: kan het kwaad dat die in een ruimte hangt die niet door de ketel wordt aangestuurd? Of hang ik die best ergens anders?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit kan werken en het maakt niet uit dat de ruimte met de thermostaat niet verwarmd wordt, zolang je maar altijd de temperatuur op die thermostaat lager zet dan de temperatuur in de ruimte.

    Wordt het in de ruimte toch kouder dan gaat het mis: de ketel wordt gestart maar die verwarmt niet de ruimte, dus die situatie blijft hetzelfde en de ketel blijft permanent aan.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Je kan ook in de woonkamer een draadloze ontvanger installeren ipv een slimme thermostaat. Dan zijn je mogelijkheden eindeloos wbt je slaapkamers.
  • Andreplusplus
    Opties
    1. pelletkachel -10
    2. zorg gewoon dat de thermostaat geen warmte vraagt (schema 24 uur uit voor de ruimte) - dan heb je wel minimaal 5 graden nodig in die ruimte (vorstbeveiliging), lager kun je tado niet instellen, precies zoals @rob2 zegt.
    Wat @B79 zegt klopt natuurlijk niet, zelfde min temp geldt, maar belangrijker nog, je hebt een apparaat nodig dat de ketel aanstuurt (hier dus een bedrade thermostaat)