w.Intercom = i;Zoneklep aansluiten op thermostaat — tado° Community

Zoneklep aansluiten op thermostaat

Helaas heb ik hier niet terug kunnen vinden hoe ik mijn zoneklep met 3 draden, blauw bruin zwart aansluit op de slimme thermostaat. Ik neem aan dat dit moet gaan via de NO/NC/COM maar er zal ook voeding naar toe moeten.

Graag advies.

Beste Antwoord

• Douwe
    Douwe Volunteer Moderator
    Antwoord ✓
    Dan moet je 230 V fase op de COM aansluiten, wel dezelfde fase als de voeding van de klep en de zwarte draad van de klep op de NO. Dus eigenlijk komt het contact van de thermostaat tussen de bruine en de zwarte draad

Antwoorden

• Douwe
    Ja dat klopt, zoek documentatie van de klep. Met alleen het noemen van draadkleuren kunnen we hier ook niks.
  • Dit zegt de documentatie meer niet.

Spanning: 230Vac (fase "bruin" en nul "blauw" moeten permanent worden aangesloten).
    Aansturing: 230Vac (de schakeldraad "zwart" wordt aangesloten op de uitgang van de thermostaat).
  • Dank je!
    En wat doe ik met de nul draad?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik denk dat deze klus voor jou te hoog gegrepen is! Haal er een handige buurman, neefje of kennis bij want anders gaan er ongelukken gebeuren vrees ik...

• Echt super bedankt. Hier heb ik wat aan 🤣🤣🤣🤣
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat denk ik ook, ja. Want experimenteren met 230 v dat moet je gewoon niet doen!

• Meneer Rob. Ik ben elektricien maar geen tado technicus. Dus doe me n lol en ga iemand anders lastig vallen.
  • Douwe
    De nul op de blauwe draad van de klep, zoals je zelf al schrijft. En de fase op de bruine, en de zwarte op NO en ook een bruine op de COM
  • Dank je Douwe dat je mijn vraag wél serieus neemt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik geloof daar niks van. Een electricien zou een schema of aansluitvoorschriften moeten kunnen lezen, en snappen hoe je een fase, nul en schakeldraad aansluit.

• Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    @jackh en @rob2 inderdaad, en beginnen met noemen van merk en type. Op basis vd 1e vraag zou ik niet eens reageren