Openraamdetectie klopt niet

Beste Tado'ers,

Recent krijg ik meldingen van 'open raam' terwijl dit niet zo is. Ik vermoed dat het komt doordat ik geen externe internetverbinding heb.
Iemand die dit ook heeft?

Reacties

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Ja dit werkt idd niet. Uitzetten deze functie is het beste
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    mei 2023 aangepast
    Flauwekul, @Douwe . Werkt prima, bij mij althans.
    Plotselinge daling in temp of vochtigheid worden gedetecteerd en desgewenst kun je dan de verwarming laten uitschakelen (standaard 15 minuten)
    Als je geen internet hebt kan het vlgs mij niet werken, want dan worden de sensorwaarden niet verstuurd naar de webservice. Dus zonder internet verwacht ik eerder dat open raam niet wordt gedetecteerd dan dat gesloten raam(deur, katteluik,...) als open wordt gedetecteerd

    zie https://support.tado.com/nl/articles/3387308-hoe-werkt-open-raam-detectie
  • De benaming van deze functie is een beetje ongelukkig. Ze hadden het beter 'onverwachte-temperatuur-fluctuatie-detectie' kunnen noemen, dat bekt alleen niet lekker. Als hier bijvoorbeeld de badkamerdeur te lang openstaat in de winter is het handig dat die stopt met verwarmen, zelfde geldt voor de woonkamer.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het "punt van kritiek" wat veel mensen hebben is dat het niet werkt als er geen grote fluctuatie is, of als het te lang duurt.

    In Duitsland is het gebruikelijk om een keer per dag alle ramen tegen elkaar open te zetten voor een kwartier ofzo. Dat detecteert Tado prima en zet de verwarming een kwartiertje uit.

    Maar als je bijv een raampje in de badkamer hebt wat je s'ochtends na het douchen open zet en dan weer dicht doet als je thuis komt van het werk, ofzo, dan wordt dat niet goed verwerkt en gaat de verwarming op een gegeven moment weer aan.

    Om het ECHT goed te laten werken zou Tado "raamsensoren" moeten verkopen die in het systeem geintegreerd worden (dwz communiceren met de bridge en in de configuratie worden toegevoegd aan een kamer). Draadloze raamsensoren bestaan wel, alleen niet met Tado protocol. Je kunt ze wel monteren maar dan moet je er een home automation systeem naast hebben wat die sensoren uitleest en het Tado systeem bedient.

  • Op deze momenten kreeg ik een “open raam gedetecteerd” melding. Ik zie geen probleem.


  • Hier ook al 2 keer gehad., Ik op de camping alles dicht en de volgende dag open raam detectie, nu 2 keer gehad. Eerste keer familie maar laten kijken ik dacht inbraak maar was niks alle ramen dicht. Je wordt toch zenuwachtig dan.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Zoals gezegd, werkt idd niet goed
    Uitzetten is het beste wat je kunt doen
  • Nogmaals, ik zie geen probleem. Er is een (abrupte) temperatuur- of vochtigheidschommeling. Tado meldt dat. Betekent niet meteen dat er een raam of deur open staat, maar dat is nu eenmaal de tekst van de melding.