Hulp bij aansluiting

Opties

Beste,

Ik heb een De Dietrich Condensatieketel MCR-S. Mijn thermostaat is een Smart-TC van De Dietrich, maar zonder gateway aangesloten op de ketel (rechtstreeks door middel van vier draden die vertrekken uit de boiler en binnenkomen in mijn thermostaat (zie foto van de aansluiting op de thermostaat).

Volgens Tado moet ik de klantendienst contacteren, maar van hen krijg ik nauwelijks support. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de aansluiting naar mijn slimme tado net moet doen? Welke draden moet ik waar connecteren? Of hoe kan ik verder?

Alvast heel erg bedankt.

MvG,

Louis


Beste Antwoord

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Zou me niet verbazen dat deze ketel niet in de wizard voorkomt. Staat ook niet in de tado Pro app.

    R-bus is wel door tado ondersteund protocol, ik weet alleen even niet welke instelling dat is.

    Het zou zo maar kunnen dat OpenTherm werkt. Op de ketel niets veranderen, op de tado thermostaat aansluiten op + en - (welke draad op +/- komt maakt niet uit). In de wizard net doen of je een Remeha Calenta ACE hebt met een Honeywell Round modulation thermostaat.

    Als het werkt, werkt het. Zo niet, tado support via chat op de website werkt het beste.


    [garantie voor bovenstaande tot de deur]

Antwoorden

  • LV1988
    Opties

    Ik heb even gekeken. De vier kabels komen in de boiler binnen via een dikke groen kabel met vier kleine draden in. Ze zijn aangesloten op R-bus in mijn boiler (zie fotos).

    Iemand een idee wat ik best kan doen?


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ga naar https://tado.com/start en beantwoord de vragen (via de linker mogelijkheid, dus gewone gebruiker) en geef dan op wat je hebt, dan zal de wizard vertellen welke draden je waar moet aansluiten en zal meteen het systeem voor je configureren.

    Deze "4 draden" moet je gewoon zien als 2 draden, ze staan parallel geschakeld. Je kunt ook die koppeling verbreken en 2 draden uit die kabel gebruiken, neem dan een getwist paar (dus oranje/wit-oranje of groen/wit-groen).

  • LV1988
    Opties

    Dag Rob,

    Dank alvast voor je suggestie. De wizard zegt echter dat ik voor die combinatie moet uitreiken naar customer service. Maar daar krijg ik dus geen antwoord van. Denk je dat het zou werken als ik de twee (dubbele) draden van die nu in de thermostaat zitten gewoon in de + & - in de tado steek? Of wat zou je verwachten?

  • LV1988
    Opties
    Ik vind de ketel wel in de wizard (andere naam is vivadens). Maar ik zal het inderdaad eens proberen zo. Anders helpdesk contacteren. Andere ideeën zijn altijd welkom :). Alvast bedankt voor de hulp!
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    mei 2023 aangepast
    Opties
    De pro app geeft voor vivadens Stekker X9, contact 7+8, maar dat zie ik niet op je foto. Alleen als ik zelf tel van links naar rechts kan het overeenkomen met de R-bus contacten. Een aanwijzing dat het zou kunnen werken.
  • LV1988
    Opties

    Lijkt te werken! Wel (redelijk) trage reacties als ik temperaturen aan pas. Het is zeker niet onmiddelijke aanpassing én af en toe geen/slechte connectie. Maar dat zal misschien altijd wel zo zijn. Alvast bedankt voor de hulp!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Reactie tijd is altijd min 30 seconden, ivm poll tijd van de bridge